[1] Jan Löwenbach, právník, spolupracovník Martinů.
[2] Jaroslav Křička, tehdejší ředitel pražské konzervatoře.
[3] Otakar Šourek, muzikolog, spolupracovník rozhlasu v Praze.
[4] Francouzsky „nebude se konat“.
[5] Jedná se o dopis Jana Löwenbacha odeslaný dne 2. září 1945 z New Yorku (srov. PNP, kopie v IBM, Löw 1945-09-02). Situaci kolem dirigenta Václava Talicha Martinů komentuje také v dopise do Poličky ze dne 29. září 1945: „Jsem moc rád že s Talichem se to objevuje nepravda, nedovedl jsem si představit že by právě on byl kolaboroval, to se někdo chtěl ’zavděčit’.“ (srov. CBM, PBM Kr 309).
[6] Martinů píše 28. října 1945 Václavu Talichovi obdivný dopis, v němž vzpomíná na jeho provedení Julietty, a věří, že v jeho provedení uslyší své symfonie. Ale zejména jej povzbuzoval: „Tak také došly zprávy o Tobě, učinil jsem svůj závěr ne podle nich, ale podle toho, jak jsem Tě znal sám a jak jsem Tě viděl pracovat a i ničit často Tvoje zdraví i nervy pro věci, jež jsi považoval za hodnotnější a za něž jsi bez ohledu bojoval, bez ohledu, zda-li si uděláš přátele nebo nepřátele, a to je ten Code mezi umělci, který rozhoduje a který nikdy nezklame.“ (Kuna, 1995, s. 189).
[7] Charles Munch, dirigent.
[8] Prakticky všechny Martinů dopisy z tohoto poválečného období obsahují plány na návrat do vlasti a nejrůznější možnosti a kombinace, jak vše zařídit a na koho se obrátit.
[9] Jiří Voskovec (1905–1981) se vrátil do Československa až v září 1946, po komunistickém převratu v roce 1948 odchází nejprve do Paříže a poté v roce 1950 zpět do USA, kde je prvních 11 měsíců zadržován jako údajný komunistický špion na Ellis Islands (srov. Česko-Slovenská filmová databáze: http://www.csfd.cz/tvurce/2019-jiri-voskovec/). Podle Rozhovoru s Janem Werichem po návratu z USA – 1945 se Jan Werich (1905–1980) vrátil do Československa dne 9. října 1945 (srov. http://www.rozhlas.cz/archiv/rozhlasovyrok/_zprava/rozhovor-s-janem-werichem-po-navratu-s-usa-1945--1268905).
[10] Nepodařilo se s jistotou určit.
[11] Československý diplomat Ján Papánek (1896–1991) byl od roku 1935 československým konzulem v Pittsburghu, spolupracovníkem Edvarda Beneše a jeho exilové vlády, od roku 1939 vedl v Chicagu Československé zahraniční zpravodajství, které transformoval v roce 1942 na Československou informační službu, v jejímž čele stál do roku 1946. Od roku 1945 se podílel na vzniku OSN a v letech 1947–1948 byl velvyslancem ČSR v OSN a později zakladatelem Rady svobodného Československa a American Fund for Czechoslovak Refugees.
[12] Patrně má na mysli dr. Novotného z Československé informační služby v New Yorku, o němž se opakovaně zmiňoval v předchozích dopisech.
[13] Jan Steinbach (1894–1990) pracoval během druhé světové války jako lékař na českém konzulátě v USA, v roce 1945 se vrací do vlasti. Po komunistickém puči v roce 1948 se stěhuje zpět do USA.
[14] Patrně se opět ptá na Jana Masaryka, podobně jako v předchozích dopisech. Iniciálu však píše, jako by se jednalo o přepsané „W“.
[15] Martinů si přál získat místo poradce na vyslanectví v Paříži, podobně jako je získal Josef Šíma. Psal také v listopadu 1945 Hubertu Ripkovi. A ten to navrhl ministru Vladimíru Clementisovi. Doporučil, aby Martinů byl jmenován uměleckým expertem ve Francii (NA Praha, kopie v IBM, RipH 1946-02-07).
[16] Z pozdější korespondence je zřejmé, že měl na mysli nikoli celou operní tetralogii Hry o Marii, H 236, nýbrž pouze nejstarší část Mariken de Nimègue, H 236/2 I, která se již před válkou měla realizovat v Bruselu. 14. března 1946 sdělil do Poličky: „V Brusellu chtěji dávati v červnu na Radiu “Mariken de Nimeque.“ (CBM, PBM Kr 326). A později se ptal Karla Šebánka, zda se s ním již v té věci spojili: „Psali vam už z toho Radi v Bruxellu,ohledně Mariken de Nimeque?“ (1. dubna 1946, CBM, PBM Kkš 930).
[17] Plánované nastudování opery Hry o Marii, H 236, ve Velké opeře 5. května v Praze (bývalém Neues Deutsches Theater) zmiňoval 2. září Jan Löwenbach (PNP, kopie v IBM, Löw 1945-09-02) a 16. listopadu 1945 Otakar Šourek (srov. ČMH, Muzeum A. Dvořáka, kopie v IBM, Šou 1945-11-16). Neuskutečnilo se však.
|