[1] Potvrzení měsíční podpory, kterou Martinů pravidelně dostával od Československé informační služby.
[2] Concerto da camera pro housle a smyčcový orchestr, klavír a bicí nástroje, H 285.
[3] Martinů přítel malíř Alén Diviš (1900–1956) připlul z Paříže do Spojených států po strastiplné cestě v květnu 1941.
[4] Tato učebnice se nedochovala a není uložena v PSS ani CBM.
[5] Dále komentuje Concerto da camera. Premiéra se konala 23. led-
na 1942 v Basileji, kde dedikant Paul Sacher dirigoval Basler Kammerorchester (Šafránek, 1961, s. 357).
[6] Emanuel Ondříček (1880–1958), houslista a pedagog.
[7] Ruth Posselt (1914–2007), houslistka, sestra Ondříčkovy manželky Gladys. Martinů sdělil Franku Rybkovi 17. září 1941: „Koncert bude hráti asi Ruth Posselt, možná že vyjde tiskem v n.y. u Boosey Hawkes.“ (CBM, nezpracovaný fond). Měl na mysli Concerto da camera. Vzhledem k válečné situaci koncert premiérovala Gertrude Flügel (Šafránek, 1961, s. 357).
[8] Iniciálou „Ch.“ Martinů myslí v celém dopise svou manželku Charlotte Martinů.
[9] Sergej Kusevickij, šéfdirigent Boston Symphony Orchestra, premiéroval 14. listopadu 1941 Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263.
[10] O půl roku dříve, krátce po příjezdu do New Yorku, napsal Bohuslav Martinů dopis příteli a skladateli Marcelu Mihalovicimu. V souvislosti se svými rukopisy se jej 4. dubna 1941 ptal na Formana a upřesnil, že bydlí ve Villa Provence Boul (srov. orig. v soukromém vlastnictví, kopie IBM, MihM 1941-04-12).
[11] Podobně stručnou odpověď dostali také z Francie přes Poličku. 13. června 1941 Martinů odeslal z Pleasantville do Poličky dopis, v němž požádal: „[…] možná byste mohli Charlottině mamince poslat pohlednici, že jsme dobře a ve zdraví docestovali.“ (CBM, PBM Kr 298). Matka Charlotte Martinů, Amicie Quennehen, na to odpověděla 4. srpna 1941: „Nous sommes tous en bonne santé et espérons que vous pourrez le leur faire savoir.“ (Všichni jsme zdrávi a doufáme, že jim to budete moci sdělit.) (CBM, PBM Kr 299).
[12] Vanda Jakubíčková (1888–1968), v mládí učitelka v Poličce, od poloviny 20. let působila v Londýně, kde vyučovala české děti do roku 1947.
[13] Dirigent Léon Barzin premiéroval v New Yorku 16. března 1942 s G. Leroux a National Orchestral Association koncert Sinfonietta giocosa, H 282.
[14] Nepodařilo se určit osobu tohoto jména. Poličský architekt Bohuslav Šmíd (1895–1982) a dlouholetý podporovatel Bohuslava Martinů druhou světovou válku prožil v Čechách.
[15] Zřejmě poděkování za novelu spisovatele Jiřího Muchy (1915–1991) Ugie a cesta na konec světa, kterou vydal týdeník Čechoslovák v Londýně v roce 1941.
|