Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNew York, NY
Datum odeslání20.01.1946
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)
Poznámka k lokaci přijetí[Praha]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 926
Stará signatura v IBM56/33
Signatura v IBMŠeb 1946-01-20
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů znovu žádá o vyjasnění situace s Melantrichem, jaké jsou jejich požadavky, o co mají zájem. Má v Americe různé nabídky a neví, jak se má zařídit. Chce s Melantrichem spolupracovat, ale nechce se na ně vázat. Z jejich dopisu úplně nepozoruměl, jak je to s jeho zadržovanými honoráři. S CONCERTINEM PRO KLAVÍR nemají podnikat až do jeho příjezdu nic - musí si dílo nejdřív prohlédnout. Zdraví známé, píše, co má Karel Šebánek komu vzkázat, komu posílá balíček. Byl by rád, kdyby mohl Václav Talich přijet do Ameriky dirigovat. Zajímá se, kde by vyšla kniha Miloše Šafránka. BM se do Ameriky bude muset na podzim znovu vrátit, má tam práci. Boosey & Hawkes vydává SYMFONII Č. 1 a ETUDY A POLKY. Zajímá se, co se bude hrát v květnu na festivalu.
Přepis dopisu

New York 20/ 1 1946.



Mily Priteli,



Dostal jsem dopis z 11/1, odpovidam ihned,prosim budeli vam mozno, dojdete do melantricha,a vysetrte jak to vlastne ve skutecnosti je.Potrebuji nutne vedet na cem jsem,stale nevim jak si to predatavuji.Psal jsem jim primo zactekem[1]ledna na dr, Furtha,a potrebuji to vedet co nelrychleji, protoze zde mam urcite nabidky a nechci aby z toho bylo nejake nedorozumeni.[2]



            Hlavne chci vedet jak oni se stavi k nasi stare smlouve,kterou prerusili a jak si predstavuji novou smlouvu kterou jsem ochoten s nimi podepsati. Protoze cela moje korespondence zustala vParizi/s mym nabytkem a,t,d,nemam moznost zkontrolovati presne zneni, jak byla tehdejsi smlouva vypovedena a take stale nevim jake jsou jejich soucasne pozadavky a jake jsou ty jez vyplyvali ze stare smlouvy. to pisu ovsem jan vam,neprozradte to.Co potrebuji je, aby mi napsali a specifikovali v jake forme si predstavuji novou smlouvu,a jake pozadavky jsou vtrvani ze stare smlouvy.Samozrejme, ze chci byti s nimi v dobrem kontaktu, a budou miti urcitou prednost, chci jen vedet do jake miry jsem vazan starou smlouvoua chci to miti od nich potvrzeno



            Budte tedy opatrny,pochybuji ze bych jim exklusivni smlouvu nyni, to vse zavisi jak se veci vyvinou, buduli se fixovat v Praze definitivne,anebo coz je pravdepodobnejsi zustanu mezi Amerikou a Prahou. Klav. vytahy bych jim dal,a rukopisy jez jsou v Praze, nove skladby jsou nebo budou vetsinou vydany zde,tedy jsou mimo diskusi .Je mozno ze dostanu navrh na exklusivni smlouvu zde a v tom pripade chci znat, ktere skladby pro ne reservovati, detaily dohodneme pozdeji,chci jen znat jakdalece jsem s nimi vazan,a chci to vedet co nejdrive.Zdejsi smlouva jsou samozrejme dolary, coz oni by mi jiste equivalentni hodnotu nemohli dati nyni, jedna se mi tedy o to, znati jejich pozadavky současné. co se tyce nove smlouvy,samozřejmé ne exklsivni na te se dohodneme lehce pozdeji.Myslim ze my rozumite co chci, chci snimi pracovati ale nechci se na ne vazat,neprijdou i pri tom zkratka, budou miti dost skladeb k vydani. Co se týče věcí jež byly jejich rozhodnutim k vydani prijaty, jako druhy klav. koncret, zadrzel jsem jej stale pro ně. Co se týče dopisu z Melantricha že mi někde u České Banky ukládali penize přihlásil jsem to ale nevím vůbec o co se jedná, Na druhé straně nevim co se stalo s honoráři z O.S.A. které oni my zadrželi v jedne bance.Jedna se o ty same penize? a nebo jsou to dve ruzne veci.? Co se v tom pripade stalo s ulozenymi penezy z O.S.A.?



Co/se týče Concertina pro pí/.Arrányi,samozřejmě nemé p. Jirouš na partituru žádné právo,skladba je mým majetkem a exklusivita pí/ Arrányi je už dávno pryč, ale nicméně nedělejte s tou skladbou nic,dokud se nevrátím a neprohlédnu ji znova, už se nepamatuji, coto je.



POsíláme současně balík/a tabák, také Honzlovi, děkuji za adresu, vyzvědte ješte adresu Friče,Přítele sochaře Stefana[3],Myslim, že vyráběli optické nástroje.[4]Pozdravy Talichovi,at napíše,chtěl bych aby přijel sem něco dirigovat,muselo by včas připravit dlouho napřed.[5]Pozdravy Kleinbergovům a Opočenským[6], vzpominali jseme na ne mnoho zvláště na paní,těšíme se na shledání.



S konservatoři to zatím nechte, zaridim se dle okolnosti, prozatim nevime copodnikneme zalezi to na mnoha okolnostech, je možno , ze prijedeme domu na jare, ale neni to jiste,jsou obtize s visy.Jinak nic noveho, z domu mam dopisy, dosud nedostali ani jeden balik, cemuz nerozumim, uz jsme poslali devět balíku.Šafránek mi říkal ze vám odpověděl, ale take nema dosud od vas zpravy, kde by ta kniha vysla, u Orbise? Vyšly už ty články, co jsem poslal Bartosovi?[7]Co psal B. Zenaty?



Rika se ze sem prijede Masaryk, byl bych rad, vysvetlil bych mu situaci. Já se sem budu muset ještě vrátit na podzim, i kdybychom se jeli podívat domů, mám tu práci. Našel jste moje věci u Boosey & hawkes, vyjde partitura prvni symfonie tiskem[8]a klav, věci Etudy a polky, dva sesity.[9]



Z filharmonie nemám zprávy, jen K.Novák mi psal[10], nevim stale co chystaji na Festival v kvetnu?Ktere je to datum?[11]Co vy dělate, pujdete do Melant.?[12]



MOc



vas zdravim, srdečně Váš



 



B. Martinů[13]



 





[1]Písmena přes sebe. 



[2]Tento dopis se nedochoval. 



[3]Bedřich Stefan (1896–1982), český sochař a pozdější profesor UMPRUM, studoval v letech 1925–1926 v Paříži, kde také pracoval jako kreslič v Corbussierově ateliéru. 



[4]Básník Josef Frič zdědil po svém otci Janu Josefu Fričovi továrnu na optické přístroje. 



[5]Martinů láká osobně Václava Talicha do USA v dopise ze dne 7. ledna 1946, slibuje mu projednávání možných koncertů v Bostonu, Švýcarsku i Paříži (srov. Muzeum Českého krasu Beroun, sig. 57/A/29).



[6]Klavíristka a zpěvačka Marie Opočenská a její manžel, diplomat a historik Jan Opočenský (1885–1961) byli Martinů přátelé již pařížského období.



[7]V srpnu 1945 žádá František Bartoš Bohuslava Martinů o sepsání textu o své činnosti během druhé světové války, který vyšel v časopise Tempoč. 2 a 3, 1945, s. 52–60 (srov. Šafránek (ed.): Bohuslav Martinů: Domov, hudba a svět, 1966, s. 330–344). Dále jej žádá a také o text k úmrtí Stanislava Nováka. Tento vzpomínkový text, který Martinů napsal v New Yorku v roce 1945, vychází pod titulem Stáňaaž v roce 1966 (srov. Šafránek (ed.): Domov, hudba a svět, 1966, s. 312–316. 



[8]Symfonie č. 1, H 289, byla vydána u Boosey & Hawkes až v roce 1947 (Halbreich, 2007, s. 232).



[9]Etudy a polky, H 308 vyšly u Boosey & Hawkes ve třech sešitech v roce 1946 (Halbreich, 2007, s. 420).



[10]Korespondence s Karlem Novákem se z této doby nezachovala.



[11]V rámci festivalu Pražské jaro uvedl Rudolf Firkušný v rámci svého recitálu, konaného 20. května 1946 ve Smetanově síni Obecního domu, Martinů Etudy a polky, H 308. Následujícího dne byla prvedena Martinů Sonatina pro housle a klavír, H 262, a to ve Dvořákově síni Rudolfina v rámci Hudebního úterka Umělecké besedy. Ještě téhož dne zazněla Martinů Česká říkadla, H 209, na koncertě Pěveckého sdružení pražských učitelek ve Smetanově síni Obecního domu. Martinů Symfonie č. 1, H 289, pak byla uvedena 27. a 28. května 1946 ve Dvořákově síni Rudolfina Českou filharmonií za řízení Charlese Muncha (viz oficiální on-line archiv Pražského jara: https://festival.cz/).



[12]Karel Šebánek nastupuje do hudebního nakladatelství Melantrich Praha 15. března 1946 (viz vlastnoručně vyplněný dotazník Ministertva kultury z 12. března 1955; pozůstalost Karla Šebánka, nečíslováno). 



[13]Podpis rukou B. Martinů.


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Fixacestrojopis + rukopisné vpisky, podpis rukou BM
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2445 (záznam 1 / 0)
další »