[1] Strojopis s ručně doplněnou diakritikou a opravami překlepů.
[2] Marie Pražanová (1897-1982), poličská občanka, přítelkyně a podporovatelka rodiny Martinů.
[3] Léky, které BM do Poličky zaslal leteckou poštou, byly určeny Matyldě Stehnové (1899-1964), známé BM z Poličky (Popelka 1996, s. 149; dále PBM Kr 509-511).
[4] Miloš Šafránek (1894-1982) blízký spolupracovník a přítel BM. Shromažďoval údaje pro jeho biografii vydanou v roce 1961 (Šafránek, Miloš. Bohuslav Martinů – život a dílo. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1961). Ve druhé polovině září a v prvních říjnových dnech 1955 se oba přátelé po mnoha letech několikrát setkali v Paříži (Mihule 2002, s. 593, na straně 487 uvádí chybné časové zařazení): „Se Š. jsem měl mnoho schůzek[…]“ (viz dopis BM rodině do Poličky ze dne 15. 10. 1955, PBM Kr 505). Miloš Šafránek přijel do Francie jako agent vyslaný československou Státní bezpečností 12. září 1955 a zůstal zde pod krycím jménem Bohuslav Veselý do prosince 1956 (Archiv bezpečnostních složek, sv. 40885).
[5] Údaje o premiéře Koncertu pro housle, klavír a orchestr, H 342, se rozcházejí: BM v tomto dopise píše o návštěvě premiéry ve Filadelfii v listopadu toho roku (v období mezi 5. – 22. 11. 1955) a rovněž Charlotte Martinů v dopise BM rodině do Poličky ze dne 15. 12. 1955 (PBM Kr 510) připisuje, že: „Tento týden jsem Vám poslala snímek z Filadelfie z 18. listopadu, jsou na něm umělci, co hráli Bohušovo poslední dílo.“ Halbreich (2007, s. 327) naproti tomu uvádí místo a termín premiéry New York 13. 5. 1954, v Databázi pramenů IBM nalezneme údaj San Antonio (Texas) 13. 11. 1954 (http://database.martinu.cz/works/public_view/264; cit.: 15. 6. 2016). O provedení Koncertu pro housle, klavír a orchestr, H 342, referuje evropské vydání deníku The New York Times ze dne 30. 11. 1955 (Mihule 2002, s. 488, 489, 575).
[6] V Texasu byla provedena Symfonie č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, (viz níže), kterou BM dokončil v Paříži 26. 5. 1953, premiéru měla 7. 1. 1955 v Bostonu, Boston Symphony Orchestra řídil Charles Munch (1891-1968), (Halbreich 2007, s. 243).
[7] New York 29. 11. 1955.
[8] Koncert pro housle, klavír a orchestr, H 342, viz výše.
[9] Článek pod názvem WORLD OF MUSIC: 'GREEK PASSION'; Martinu Writing a New Opera Based on Novel By Kazantzakis vyšel v The New York Times 6. 11. 1955. (viz archiv The New York Times, cit. 20. 12. 2016, http://mobile.nytimes.com/1955/11/06/archives/world-of-music-greek-passion-martinu-writing-a-new-opera-based-on.html). Autorem článku je redaktor The New York Times, hudební kritik a publicista Ross Parmenter (1912 -1999).
[10] Koncert pro klavír a orchestr č. 4 (Inkantace), H 358, komponoval BM v době od 22. 12. 1955 do 6. 2. 1956 (Mihule 2002, s. 345, 346 a 300). Vznikl na objednávku Fromm Music Foundation v Chicagu (Halbreich 2007. s. 300-301).
[11] Manželé Martinů byli od konce října 1955 ubytováni v hotelu Great, Northern 118 West 57 Street Mihule 2002, s. 488). V dopise rodině do Poličky ze dne 15. 12. 1955 (PBM Kr 510) BM sděluje, že se stěhují, a oznamuje novou adresu 108 East 60 Street. New York. N. Y.
[12] Dne 14. 5. 1955 BM informuje v dopise rodině do Poličky (PBM Kr 489) své příbuzné, že se prostřednictvím svého londýnského nakladatele Boosey& Hawkes dověděl, že z Teatro alla Scala (známého jako La Scala) si vyžádali partituru Mirandoliny, H 346, k prohlédnutí. Mirandolina, H 346, je komická opera BM o dvou dějstvích podle hry italského dramatiky Carla Goldoniho (1707-1793) La Locandiera. Premiéru měla 17. 5. 1959 ve Smetanově divadle (nyní Státní opera) v Praze (Halbreich 2007, s. 179), záměr inscenovat operu ve světově proslulém milánském operním domě Teatro alla Scala nebyl realizován.
[13] Rochester je název města ve státě New York ale i v Anglii. BM má na mysli zřejmě první případ, dále se však o provedení Mirandoliny, H 346, v Rochesteru nezmiňuje.
[14] Od 1. ledna 1949 do 31. prosince 1955 byl vázán smlouvami s nakladatelstvím Boosey & Hawkes (Zouhar 2016, s. XXXIV).
[15] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
[16] 14. 5. 1955 byla uzavřena tzv. Varšavská smlouva.
[17] Z USA do Evropy se manželé Martinů vracejí 2. 5. 1956 (Mihule 2002, s. 593). Do Československa se však BM během svého života nikdy nevrátil.
[18] Kantátu Otvírání studánek, H 354, zkomponoval BM začátkem července 1955 (PBM Kr 497), dokončena byla 12. 7. 1955 (Mihule 2002, s. 484; Zouhar 2016, s. XXX). Premiéra se uskutečnila 7. 1. 1956 v Tylově domě v Poličce v podání ženského sboru smíšeného sboru OPUS pod vedením Zdeňka Zouhara (1927-2011). Již o měsíc dříve, v předvečer skladatelových narozenin (7. 12. 1955), však byla skladba uvedena v předpremiéře v Praze v nastudování Jana Kühna (1891-1958) s Kühnovým dětským sborem a Komorním sborem Českého pěveckého sboru (Zouhar 2008, s. 124).
[19] Miloš Šafránek.
[20] Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM.
[21] Podle Halbreicha (2007, s. 345) v době od 22. 11 do 16. 12. 1955 BM komponuje svou Sonátu pro violu a klavír, H 355.
[22] Symfonie č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, – viz výše.
[23] V dopise rodině do Poličky ze dne 29. 11. 1955 (PBM Kr 509) BM uvádí: „[…]večer mám ten koncert pro housle a piano a je zde orchestr z Filadelfie, který to hraje zde, hrali to třikráte ve Fila a jsou moc pěkné kritiky. My jsme byli ve Fila v pátek odpoledne.“
[24] Boston Symphony Orchestra.
[25] Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, řízenou CH. Munchem si BM poprvé poslechl v New Yorku na slavnostním koncertě 24. 3. 1956 v Carneggie Hall, kde za tuto skladbu, vyhlášenou jako nejlepší orchestrální dílo hrané v USA v roce 1955, obdržel diplom Kruhu hudebních kritiků (Music Critics Circle of New York), (Šafránek 1961, s. 294).
|