[1] PBM Kr 453.
[2] Do Cassis u Marseille byli manželé Martinů pozváni malířem Rudolfem Kunderou (1911-2005 (Mihule 2002, s. 460; PBM Kr 453).
[3] BM má na mysli nové nejvyšší představitele dvou světových velmocí: za Svaz sovětských socialistických republik - Nikita Sergejevič Chruščov (1894-1971) a za Spojené státy amerických - Dwight David Eisenhower (1890-1969).
[4] Po smrti Josifa Vissarionoviče Stalina (1878 – 5. 3. 1953) a Klementa Gottwalda (1896 – 14. 3. 1953) sice pominul nejzrůdnější komunistický teror, k lepšímu se však svět ještě dlouho neobracel.
[5] V souvislosti se zrušením ministerstva informací a osvěty byl vládním nařízením ze dne 31. 1. 1953 zřízen Výbor pro kulturní styky se zahraničím. Tento však byl ještě téhož roku zrušen vládním nařízením ze dne 11. 9. 1953, přičemž jeho agenda přešla pod nově vzniklé ministerstvo kultury (viz Sbírka zákonů republiky Československé vydaná 14. 9. 1953, ročník 1953, částka 45). Lze tedy předpokládat, že Společností pro kulturní styky má BM na mysli určitý odbor ministerstva kultury (spolupracující s ministerstvem zahraničních věcí), do jehož činnosti spadala i prezentace československé kultury v zahraničí, v tomto případě zřejmě na filmovém festivalu v Cannes (25. 3. – 9. 4. 1954).
[6] Pierre Fournier (1906-1986), vynikající francouzský violoncellista.
[7] Koncert pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 II, druhá verze koncertu z roku 1939 (první verzi zkomponoval BM již v roce 1930). Druhou i třetí verzi koncertu (H 196 III) z roku 1955 BM věnoval právě Pierre Fournierovi (Halbreich 2007, s. 312).
[8] Sinfonietta La Jolla, H 328, měla premiéru 13. 8. 1950 v La Jolla v Kalifornii (Halbreich 2007, s. 281).
[9] Stejně jako v minulém roce (1953) byl BM pozván Belgickou královnou Elisabeth Gabriela Valérie Marie (1876-1965), milovnicí umění a štědrou mecenáškou, do poroty Le Concours Musical Reine Elisabeth, jedné z nejprestižnějších mezinárodních hudebních soutěží. Belgická královna Elizabeth ji založila již v roce 1937.
[10] Mirandolina, H 346, komická opera o dvou dějstvích podle hry italského dramatika Carla Goldoniho (1707-1793) La Locandiera. Autorem libreta je BM. Podle Charlotte Martinů (1978, s. 98) přípravu libreta konzultoval s italským hudebním skladatelem žijícím v Nice Eleutheriem Lovreglio (1900-1972), Mihule (2002, s. 461) uvádí, že s textovou stránkou BM pomáhal Antonio Aniante (1900-1983), italský básník, spisovatel a dramatik, dávný přítel BM ještě z předválečné Paříže.
[11] „Od 40. let BM psal své skladby na průsvitný notový papír (Circle Blue Print), z něhož bylo možné vytvořit světlotiskové kopie, které se od originálu lišily ztrátou lesku autografu a neprůsvitností papíru.“ (Zouhar 2008, s. 128.)
[12] „Těžko říct, který ze sedmi smyčcových a dvou klavírních kvartetů.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 138.)
[13] Z důvodu obavy z možné perzekuce BM v této době často ve svých dopisech do Československa neuvádí jména zmiňovaných osob. Za označením „náš přítel“ byl ukryt Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM.
[14] Národní hudební vydavatelství Orbis již v té době neexistovalo, od 1. 1. 1953 bylo včleněno do Státního nakladatelství krásné literatury, hudby a umění. „SNKLHU převzalo nakladatelská práva Orbisu, stejně jako předtím už Orbis práva hudebního úseku Melantrichu a dalších znárodněných hudebních nakladatelství. (Citováno z Popelka 1996, s. 131.) V letech 1953-1956 je v dopisech BM rodině do Poličky (PBM Kr 444-449, 452, 454-457, 460, 464, 466-481, 483, 486, 514, 516) často zmiňována příprava smlouvy mezi nakladatelstvím Boosey & Hawkes London-New York a Státním nakladatelstvím krásné literatury, hudby a umění v Praze, která měla umožnit „[…] pohyb hudebnin přes železnou oponu, vydávání nových skladeb B. Martinů v Praze a zajistit vyplácení tantiém skladateli do zahraničí.“ (Zouhar 2008, s. 64). Podle Zouhara (2016, s. XXXV) k jisté dohodě mezi oběma vydavatelstvími došlo.
[15] Jan Novák (1921-1984), český klavírista a hudební skladatel. V době od srpna 1947 do února 1948 byl Jan Novák v New Yorku žákem BM a i po svém návratu do Československa s BM udržoval přátelskou korespondenci (Flašar 2006, s. 69), z níž část je uložena v archivu Českého muzea hudby.
[16] Viz dopis BM rodině do Poličky ze dne 23. 12. 1953 (PBM Kr 453).
[17] Pohlednici odeslanou z Nice dne 21. 12. 1953 adresoval BM Janu Novákovi (viz korespondence Jana Nováka v archivu Českého muzea hudby.)
[18] Členem ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers), organizace zastupující v USA i mimo hranice USA práva svých členů, se BM stal v roce 1952 (PBM Kr 433; Popelka 1996, s. 108-109.)
[19] Do roku 1952 BM zastupoval československý Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (OSA)
[20] Miloš Šafránek (1894-1982), s nímž BM v letech 1948-1955 udržoval pouze zprostředkovaný kontakt skrze své příbuzné v Poličce (poslední dopis Šafránkovi adresovaný do Poličky je datován 14. 2. 1955 – viz PBM Kmš 821), shromažďoval údaje pro katalog skladatelových skladeb.
[21] Louis Vautier (?-1953), přítel BM z Paříže přezdívaný „père Gogo“, po útěku manželů Martinů z Paříže v roce 1940 zachránil před gestapem všechny věci, které Martinů museli v bytě v rue des Marroniers zanechat (nábytek, šatstvo, písemnosti, rukopisy skladeb, korespondenci, ad.). V roce 1947 vše vrátil Charlotte Martinů. (Šafránek 1961, s. 72, 167, 216; Popelka 1996, s. 139.)
[22] Šafránek, Miloš: The man and his music. New Yorku, 1944.
[23] Seznam „zakázaných skladeb“ v tehdejším Československu se nepodořilo dohledat, zřejmě ve fyzické podobě ani neexistoval. BM má pravděpodobě na mysli kritický náhled na jeho osobu i dílo počátkem 50. let minulého století (Sychra, Antonín. O hudbu zítřka. Praha: Orbis, 1952; Barvík, Miroslav Skladatelé jdou s lidem. Referát generálního tajemníka Svazu čs. skladatelů na 1. plenárním zasedání SČS v dubnu 1950, Praha, 1951. Dále též Štěpánek, Vladimír. Kosmopolitismus v díle Bohuslava Martinů. Praha, 1950, strojopis, disertační práce), který se projevil tím, že jeho skladby téměř nebyly v letech 1949-1954 v Československu uváděny.
[24] Pozvání BM přijal a v posledním březnovém týdnu toho roku se v Cannes setkal s Vítězslavem Nezvalem (1900-1958), který zde vedl delegaci československých filmařů. Jeho neoficiálním „stranickým“ posláním však podle Mihuleho (2002, s. 462) bylo přesvědčit BM k návratu do rodné vlasti.
|