Základní informace
Titul CZTři písničky
Titul ENThree Little Songs
Titul DEDrei kleine Lieder
KategorieVokální hudba
PodkategoriePísně s doprovodem klavíru
Halbreichovo číslo34
Autor textu/libreta Manin, J.
Mužík, Augustin Eugen
Sládek, Josef Václav
Části (věty)1. Má matička
2. Pravý počet
3. Písnička: Chybili jsme ráno [název ve skicáři: „Píseň o hubičkách“]
Nástrojové obsazeníV Pf
Dedikant Borová, Olga
Diplomatický přepis věnováníSlečně | Olze Valouškové
Původ
Místo kompozicePraha
Rok dokončení1911
Započetí kompozice1910
Dokončení kompozice26.05.1911
Premiéra
Uložení autografu
Vlastník prameneNadace Bohuslava Martinů
DepozitumCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Uložení autografu 2
Vlastník prameneNadace Bohuslava Martinů
DepozitumCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k autografuDruhý autograf písně č. 1 a písně č. 3.
Copyright
CopyrightNakladatelská práva volná
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Text: Josef Václav Sládek (1); Augustin Eugen Mužík (2); Xaver (J. Manin) (3).
Název na titulní straně autografu: „Písničky“.
„Písnička: Chybili jsme ráno“ (3) je totožná s „Písní o hubičkách“ (původní Halbreichovo číslo H 27bis – zrušeno).
O skladbě

První hudební skladby plnily v drtivé většině pouze funkci skladatelské přípravy, jež obvykle bývá diskrétně skryta a omezena na učebnu kompozice hudebního učiliště. Nejde většinou o kompozice dosahující žádoucího standardu technického. Až do počátku dvacátých let charakterizuje Bohuslava Martinů rozměrná tvorba, jež tuto nezbytnou podmínku nesplňuje. Proto jí sám nepřiznával opravdovou uměleckou platnost.

„Má matka [Olga Valoušková], tehdejší zpěvačka Národního divadla, nejednou vzpomínala, jak večer po představení čekával u vchodu pro umělce nesmělý studentík, aby jí předával roličky notového papíru, převázané červenou stužkou. Byly to první a prostinké písňové pokusy Bohuslava Martinů,“ prozradil její syn Vladimír Bor (Hudební rozhledy 33, č. 9, 8. 8. 1980, s. 386).

Z raných skladeb byly zpěvačce Olze Valouškové připsány Dvě písničky v národním slohu, H 14, z 25. dubna 1910 na texty J. Manina (Pověra a V tej naší zahrádce). Dárky pokračovaly i v letech následujících: V noci, H 30, Dvě písně, H 31 (na Sládkovy básně Dívčí píseň a Až přejde den z 10. února 1911), Tři písničky, H 34 (Má matička na text J. V. Sládka z 11. května 1911, Pravý počet – A. E. Mužík – z 15. května 1911, Písnička: Chybili jsme ráno – Xaver – datovaná na titulní straně celého cyklu „V Praze 26. května 1911“ [datace skici: 18. 10. 1910]) a pravděpodobně poslední ze série pro Olgu Valouškovou Mrtvá láska, H 44 (A. E. Mužík, z 20. ledna 1912).

Jaroslav Mihule, Martinů: osud skladatele, Praha: Karolinum, 2002, s. 39–40 [věcné chyby opravila dle autografů Jana Burdová, 2024].

 

Má matička, H 34/1, na slova Josefa Sládka vzrušeně staví do kontrastu soužení námořníka na moři s utrpením jeho úzkostné matky. Pravý počet, H 34/2, na slova Roberta Mužíka, nalézá mladého muže ve fantazijním, i když ne příliš upřímném dialogu s okolím, zatímco se prochází se svou milovanou.

Richard Whitehouse, Songs, Vol. 3 – The Rose, Naxos 2015

« předchozí
ID 73 (záznam 1 / 0)
další »