Základní informace
Titul CZPastorely ze Stowe
Podtitul CZpro pět zobcových fléten, klarinet, dvoje housle a violoncello
Titul ENStowe Pastorals [auth.]
Podtitul ENfor five recorders, clarinet, two violins and violoncello
Titul DEStowe Pastorals
Podtitul DEfür fünf Blockflöten, Klarinette, zwei Violinen und Cello
KategorieKomorní hudba
PodkategorieNonety
Halbreichovo číslo335
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Moderato (Poco andante); 3. Allegro poco moderato
Durata10'
Nástrojové obsazeníFl Fl Fl Fl Fl Cl Vl Vl Vc
Dedikant Trapp Family Singers
Poznámka k věnováníPodle Charlotte Martinů věnováno Trapp Family Singers (Můj život s Bohuslavem Martinů, Praha, 2003, s. 139).
Původ
Místo kompoziceNew York, NY
Rok dokončení1951
Započetí kompozice05.11.1951
Dokončení kompozice25.11.1951
Premiéra
Interpret
Datum premiéry1952-05-07
Místo premiéryBasilej (Konservatorium)
Ansámbl Trapp Family Singers (Ensemble)
Trapp Family Singers
Uložení autografu
InstituceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Místo uloženíPolička
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k autografuV Paul Sacher Stiftung uloženy dvě reprodukce autografní partitury a opis partů cizí rukou. *** Další reprodukce autografní partitury se nachází v majetku Bärenreiter Verlag v Kasselu.
Copyright
CopyrightBärenreiter, Kassel
Odkaz na prodejcekoupit
Prameny
Odkazy Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Zobcové flétny: 2 sopránové, 2 tenorové (případně 1 tenorová a 1 altová) a 1 basová. *** Skladba byla publikována pod názvem "Pastorals" (Bärenreiter, Kassel 1960).
O skladbě

 

Pastorely ze Stowe, H 335 napsal Martinů v listopadu 1951 v New Yorku a věnoval je souboru The Trapp Family. Jejich neobvyklé obsazení  zjevně vycházelo z možností a instrumentáře dedikantů, které Martinů poznal o několik let dříve v Bostonu. Podle Franka Rybky byl Martinů tímto souborem při jejich vzájemném setkání zaujat a již tehdy se rozhodl, že pro něj zkomponuje vokální skladbu. Pastorely ze Stowe však nevznikly přímo na jejich objednávku, Martinů je složil jako vzpomínku na Stowe, kde pobýval v létě 1951. Tehdy se nesetkal přímo s nikým z rodiny, jednal jen s jejím přítelem Franzem Wasnerem, který kupodivu nebyl skladatelovu záměru příliš nakloněn a řešil s ním hlavně otázku stylu, charakteristického pro Trapp Family (tj. interpretace lidové a umělé hudby 17. a 18. století). Po návratu do New Yorku zkomponoval Martinů mezi 5. a 25. listopadem nonet Stowe Pastorals, který je oproti jeho původnímu plánu skladbou ryze instrumentální. V dopise svému švýcarskému příteli a mecenáši Paulu Sacherovi zmínil, že jej napsal pro blíže nespecifikovaný festival v Basileji. Premiéra Stowe Pastorals se uskutečnila 7. května 1952 v basilejském rozhlasu v rámci oslav 25. výročí založení tamní pobočky Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu (IGNM). Martinů, žijící v té době v USA, se jí nezúčastnil. Nahrávku koncertu však slyšel o sedm let později ze záznamu (REC), který mu v roce 1959 přivezl na Schönenberg jeho přítel a ředitel basilejského rozhlasu Conrad Beck. Na koncert reagovalo několik recenzí v dobovém tisku, několik z nich dílo pochválilo, Na jaře 1959 začalo nakladatelství Bärenreiter připravovat vydání díla. Martinů kvůli tomu hledal provozovací materiál z premiéry, hlavně party zobcových fléten, ve kterých mohly být zaneseny opravy a úpravy, důležité pro finální podobu díla. Tyto materiály se mu bohužel najít nepodařilo. V rámci příprav otevřel nakladatel otázku definitivního názvu díla, odkaz na málo známé město Stowe se mu zdál být matoucí. Martinů s tím souhlasil a skladba vyšla v roce 1960 pod stručnějším názvem Pastorals. Tato edice se vrací k celému původnímu názvu Stowe Pastorals, odkazujícím na místo, které skladatele inspirovalo ke vzniku skladby, a na její dedikanty.

Jitka Zichová, Souborné vydání děl Bohuslava Martinů IV/4/I, © 2015 Editio Bärenreiter Praha

 

« předchozí
ID 257 (záznam 1 / 0)
další »