Základní informace
Titul CZKlavírní kvartet
Podtitul CZ
Titul ENPiano Quartet
Podtitul EN
Titul DEKlavierquartett
Podtitul DE
Titul FRQuatuor avec piano
Podtitul FR
KategorieKomorní hudba
PodkategorieKvartety pro různá nástrojová obsazení
Halbreichovo číslo a přípona287
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Adagio; 3. Allegretto poco moderato
Durata23'
Nástrojové obsazeníVl Vla Vc Pf
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Bontempo, Elly
Kirsch Laporte, Lucien
Lifschey, Ely
Ocko, Bernard
Chamber Music Guild Quartet
Diplomatický přepis věnováníto Lucien Kirsch Laporte and E. Bontempo, B. Ocko, E. Lifschey
Poznámka k věnováníčlenové Chambre Music Guild Quartet
Původ
Místo kompoziceJamaica - New York City, New York
Rok dokončení1942
Započetí kompozice1942
Dokončení kompozice21.04.1942
Poslední úprava
Premiéra
Interpret
Datum premiéry16.08.1942
Místo premiéryLennox, Mass., USA (Berkshire Music Center)
Ansámbl Chambre Music Guild Quartet (Lucien Kirsch Laporte, Elly Bontempo, Bernard Ocko, E. Lifschey)
Chamber Music Guild Quartet
Uložení autografu
Instituce
Místo uložení
Současný vlastník
Poznámka k rukopisuRukopis nezvěstný. *** Faksimile rukopisu uloženo v Českém muzeu hudby v Praze.
Vydání
Místo vydáníNew York City, New York
VydavatelAssociated Music Publishers
Rok vydání1951
CopyrightAssociated Music Publishers, New York
Poznámka
Poznámka
Informace

Klavírní kvartet

Klavírní kvartet byl vytvořen v dubnu 1942 v USA. Martinů již zcela překonal těžkou krizi, způsobenou emigrací do země, která mu byla cizí, jejíž řeč neovládal a ve které úspěšná provedení jeho děl ve dvacátých letech upadla již do úplného zapomenutí. V listopadu 1941 provedl Sergej Kusevickij v čele Boston Symphony Orchestra s obrovským úspěchem Concerto grosso z roku 1937 a Martinů se stal přes noc v celých USA slavným. V lednu 1942 následoval koncert New York Philharmony Orchestra pod názvem “The Czechoslovak Immortals of Symphonic Music”, na jehož programu stála díla Smetanova, Dvořákova, Janáčkova a Martinů. Tím byl Martinů poprvé veřejně prohlášen za klasika české hudby a tento přívlastek jej od té doby provází až dodnes. V této atmosféře vznikl klavírní kvartet, nejdůležitější komorní skladba Bohuslava Martinů z jeho amerického období a jedno z mála vskutku významných děl 20. století pro toto obsazení. Zanedlouho po dokončení byl kvartet premiérován v místě nejvýznamnějších amerických letních hudebních kurzů v Berkshire Music Center, kde se Martinů stal učitelem skladby.

Aleš Březina

 

Prameny

« předchozí
ID 202 (záznam 1 / 0)
další »