[1] Dopis nedatovaný, podle kontextu lze předpokládat, že byl napsán začátkem února 1936, bezprostředně po provedení opery Hry o Marii, H 236, v Národním divadle v Praze 7. 2. 1936. Zcela jednoznačné to však není.
[2] Bernardo Molinari (1880-1952), italský houslista a dirigent. Ve 30. letech hostoval jako dirigent v Národním divadle v Praze.
[3] Nelze doložit, o které představení se jedná.
[4] První provedení opery Hry o Marii, H 236, se konalo v Národním divadle v Praze dne 7. února 1936. Podle archivu ND i podle přiloženého plakátu tamtéž se pražská premiéra uskutečnila opravdu 7. 2. 1936 (srov. http://archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=Predstaveni.aspx&pr=8904&sz=0&fo=000&ju=588&abc=M&pn=356affcc-f301-3000-85ff-c11223344aaa (cit. 24. 8. 2016)). Halbreich uvádí 6. 2. 1936 (Halbreich 2007, s. 154).
[5] Tempo: list pro hudební kulturu. Čtrnáctideník vydávaný Hudební maticí.
[6] Přítomnost - významný politicko-kulturní časopis založený v roce 1924.
[7] Prostřednictvím svých kontaktů se BM často snažil pomoci svému bratrovi Františku Martinů (1880-1958) najít práci.
[8] V lednu 1936 v Praze BM zkomponoval hudbu k rozhlasové hře Oidipus, H 248 podle André Gida. Poprvé byla hra vysílána Československým rozhlasem 7. února 1936 (Halbreich 2007, s. 224). Je však možné, že se jedná o další nabídku.
[9] BM často svými honoráři z prováděných děl v Československu finančně podporoval svou rodinu v Poličce.
[10] Na koncerty a opery BM prováděné v Praze či v Brně obvykle z Poličky jezdíval poličský architekt a přítel BM Bohuslav Šmíd (1895-1982). Často vozil i maminku a sestru BM. Tak tomu bylo i v tomto případě, za což mu BM děkuje v dopise rodině do Poličky ze dne 16. 2. 1936 (PBM Kr 180).
[11] Pravděpodobně má BM na mysli první reprízu opery Hry o Marii, H 236, v Národním divadle v Prazev neděli 9. 2. 1936 v 19:00 hod.
(http://archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=Predstaveni.aspx&pr=44028&sz=0&fo=000&ju=588&abc=M&pn=356affcc-f301-3000-85ff-c11223344aaa ).
|