Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odeslání
Poznámka k lokaci odeslání[?]
Datum odeslání19.03.1956
PříjemceBureš, Miloslav
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Poznámka k lokaci přijetí[?]
Jazykčeština
Původ, datum získáníkopie z CBM, 2015
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kb 643
Signatura v IBMBurM 1956-03-19
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů je rád, že je Miloslav Bureš stále zaměstán "Studánkami". Nechce, aby Bureš s Jiřím Trnkou měli pocit, že chce zasahovat do koncepce filmu. Karel Šebánek jej informoval o "nějakém nedorozumnění" ohledně Trnkova filmu. BM byl potěšen zprávou o provedení "Studánek" ve Třech Studních. Rád by se s Burešem setkal, ale neví, jak mu má pomoci a ptá se, zda by tento dopis mohl posloužit jako doklad k žádosti [o výjezd do zahraničí]. Na festivalu v Cannes se s ním však sejít nemůže, protože bude stále pryč. V Paříži bude asi kolem 10. května, ale jeho plány jsou nejasné, protože byl jmenován na Americké Academii v Římě. Šebánek zřejmě chce přijet do Paříže a poté do Londýna vyjednávat s nakladatelem. BM má "určité plány" na další spolupráci s Burešem. Chce společně pokračovat v "obnovení foklóru a starých zvyků", eventuelně by chtěl i libreto pro operu. V závěru BM žádá, aby mu Bureš napsal, jak pokračuje jeho "projekt" a co by od něj potřeboval.
Diplomatický přepis dopisu

[New York] Brezen 19. 56.

 

Mily priteli:

Jak vidim jste stale zamestnán Studankami, což je dobré.[1] Ted co se dalšich plánu tyče nechci aby jste vy nebo Trnka měli dojem ze vás chci nějak ovlivnovat a nebo zasahovat  do jeho koncepce filmu, samozřejmě udělá to dle svého přáni a koncepce. Ted právě mi pise Šebanek že je nějake nedorozuměni ohledně filmu jakoby Trnka chtěl delat film s mou hudbou ale bez vašeho textu,  nerozumim jak by to provedl.?[2] Mnoho mne potěšila vaše zpráva o provedeni Studanek ve Trech studnich[3].                                            

Nyni co se týče vašeho zájezdu rád bych vás někde zde potkal a poznal ale nevim jak vam pomoci  a v čem by moje pomoc měla záležeti.[4] Šebanek  jak se zdá má už povoleni jak jsem z jeho dopisu viděl a nabo má velkou naději. Tedy jak vám pomoci, na koho se obratit? Myslite že byste mohl užíti tohoto dopisu jako doklad k vaši žádosti? Pojedet-li s těmi filmari v nějaké funkci je velká možnost že bych vás potkal v Cannes, ne to nejde, teď si vzpominam že Festiaval je myslim v dubnu, to budu ještě zde. Budeme v Pařizi asi kolem 10. května, ale moje plany jsou dosud nejasné,[5] jak asi vite byl jsem jmenován na Americké Akademii v Řimě  a dle toho musim plánovat.[6] Během prázdnin budeme pravěpodobne na jihu Francie, někde u Cannes.[7] Šebanek jak se zda chce přijet do Pariže a pak do Londyna vyjednávat s mym nakladatelem.[8] Na jak dlouho by vam zájezd byl povolen? Kdybyste jel s filmaři mohl byste se vrátit přes Pariž? Mužete užit dodatek tohoto dopisu jako důkaz pro naše setkáni.

Mam určité plany o dalši spolupraci s vámi, mohli bychom pokračovati i na dále k obnoveni folkloru a starých zvyků jež vy jistě znáte a eventuelně i pro vetši věc, jako libreto pro operu a mnoho jinych věci jež lze jenom při seznameni domluviti.[9] Doufám že dostanete dovoleni k výjezdu za přičinou našeho setkáni, nechte mi jenom vědět v které době by to bylo možné a kam byste mohl za mnou přijeti.[10] Snad na podzim by to bylo nejvhodnejši, ale to je dle vás.

Napište mi jak váš projekt pokračuje a co byste ode mne potreboval.

         Srdecne vas zdravim    

B. Martinů

 

 

Věcné poznámky k DP

[1] Martinů reaguje na Burešův dopis z 23. ledna 1956, kde básník nadšeně líčí všechny události kolem uvedení Otvírání studánek, o televizním vysílání 22. ledna a dalších plánech, které se této nadšeně přijaté kompozice týkají (CBM, PBM Kd 21). Viz s. XY.

[2] Martinů psal Šebánkovi o tři dny později v podobném smyslu: „Take nerozumim jak píšeš že Dr. Trnka chce dělat Studánky s mou hudbou ale ne s Burešovým textem… Jak to chce udělat???“ (22. března 1956, CBM, PBM, Kkš 1025). To byl patrně počátek konce příprav Trnkova filmu. Koncem května Martinů jen podotkl v dopise Burešovi: „Škoda že z toho Trnkova projektu sešlo. Životopisný film to už zavádí na jiné pole.“ (22. května 1956, CBM, PBM Kb 645).

[3] K tomuto údajnému provedení se nedochovaly žádné informace. Nelze vyloučit, že Martinů reaguje na lokace plánovaného natáčení Otvírání studánek v létě roku 1956.

[4] Cestování z Československa do západní Evropy bylo v 50. letech velmi obtížné. Proto se Martinů snažil Burešovi pomoci, aby mohl získat potřebná povolení. Básníkova cesta se uskutečnila i přes veškerou snahu až o více než rok později, v květnu 1957.

[5] Vzhledem k vízovým problémům Charlotte Martinů přiletěli 5. května do Basileje, kde pobývali u manželů Reberových. Od 17. května pak byli ubytováni u manželů Sachrových v Schönenbergu (Mihule, 2002, s. 593).

[6] Na American Academy in Rome nastupuje Martinů na začátku října 1956 a působí zde do listopadu 1957 (Mihule, 2002, s. 593).

[7] Místo toho manželé Martinů trávili léto zejména ve Švýcarsku na Schönenbergu.

[8] Mělo se jednat o schůzku Karla Šebánka se zástupci Boosey & Hawkes, k níž však patrně nedošlo.

[9] Karlu Šebánkovi píše Martinů: „Doufám, že se Bureš také dostane, ven aby viděl jiný svět než CS vysočinu. A možná že bych s ním domluvil nějaké další studánky.“ (22. března 1956, CBM, PBM, Kkš 1025).

[10] Miloslav Bureš navštívil B. Martinů v Římě v termínu 16.–24. května 1957 (Zouhar, 2016, s. XXIV).

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituciCBM Polička
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Cannes
Londýn
Paříž
Řím
Schönenberg - Pratteln
Tři Studně
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 4887 (záznam 1 / 0)
další »
-Rev-