Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníŘím
Poznámka k lokaci odesláníROMA, 18.19, 26 - VI , 1957, FERROVIA
Datum odeslání26.06.1957
PříjemceZouhar, Zdeněk
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíBrno
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie od Víta Zouhara, 03/2014
Vlastník pramene- Soukromý vlastník, Private owner
Signatura současného vlastníkaBM 24
Signatura v IBMZou 1957-06-26
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů děkuje za návrhy a plány, ale s tiskem not bude Zdeněk Zouhar muset počkat, je třeba trocha oddechu. Byla to jen radostná odbočka v Martinů práci.
Diplomatický přepis dopisu

June 26. 57.



 



Milý příteli:                                                                                            



Děkuji vám za dopis a přeji vám mnoho krásných dnů a mnoho odpočinku u Macochy, chtěl bych tam býti s vámi, znám ten kraj a je pro dobrou náladu a klid jako stvořen. [1]



Děkuji vám za vaše návrhy a plány ale zdá se mi že s tím tisknutím not budeme muset počkat protože, jestli se nemýlím a jak jsem předpověděl vytvořila se tím náhlým nakupením mých skladeb určitá reakce takže i zde bude třeba oddechu. To vše byla jakási radostná odbočka v mé práci a jak sám píšete směry v hudbě se mění a můžete čekati produkci jež není tak zábavná ale, jak říkají „nová“ a tak budete muset jít s duchem času ač je to proti všem principům, jež u vás vládly ještě před rokem a teď zase se každý bojí, aby nebyl zastaralý.[2] Tak já se do toho ovšem nehodím.[3] Mimo to i jiné složky přichází v úvahu, o kterých psát nechci vyvolané tím že nejsem s vámi a ovšem proč. Tak myslím, že zase budeme čekat.



Přeji vám i vaší paní krásné prázdniny.  Srdečně váš



Martinů



 



 


Věcné poznámky k DP

[1] Zdeněk Zouhar trávil letní měsíce roku 1957 opět nedaleko propasti Macocha, a to  v rodné obci Kotvrdovice.



[2] V tomto souboru dopisů ojedinělá poznámka vůči sílící estetice Nové hudby. Ovšem Miloši Šafránkovi se svěřil už  o půl roku dříve: "V celku má nálada, asi jako u mnoha lidí, je že to vlastně moc nestojí zato něco tvořiti pro tento svět, snad jsou lépe ti avantgardisti a 12 tóni co pracujou pro šuplík." (Dopis 14. listopadu 1956, archiv PBM.) Podobná skepse se objevila také v dopisu Franku Rybkovi na konci roku 1957: "Budu míti  asi dost těžkou  posici teď, neboť zde a hlavně v Německu je teď v oblibě ten poslední hudební systém  moderní hudby, je to samý Schönberg a Beck a i ti mladí, není to sice k poslouchání ale protože to je prý to moderní tak všechny  ostatní věci, které mají C dur akord už jsou out of Fashion." (Dopis 7. prosince 1957, archiv NBM.) O měsíc později zjišťoval u Karla Nováka: "Máte tam už tu budoucí hudbu dodekafonickou systém Schönberg a nebo je to ještě při klasickém projevu?" (Dopis 4. ledna 1958, archiv PBM.) Příteli Franku Rybkovi znovu psal o nové hudbě v červnu 1958: "Také už se nebudu do práce i s norami tak hnát, už jsem toho naškrábal dost a jestli teď ovládne svět ta nová hudba o 12 tónech, to si budou příští generace libovat, zde je toho plno a jedno horší než druhé, no to si  nebudeme škrábat, my to už stejně poslouchat nebudeme." (Dopis 6. července 1958, kopie archiv NBM.) Podobně také vzpomínala Charlotte Martinů: "Na Boulezovu hudbu si Bohuš nepotrpěl, nicméně Bouleze samého si cenil a byl by se s ním rád poznal." (Martinů, Charlotte  2003, s. 177).



[3] Po úmrtí bratra Františka B. Martinů píše do Poličky Marii a Jindřišce Martinů 1. října  1958: "My všichni jsme se už přežili a zdá se mi že už sem nepatříme. Svět se tolik změnil a místo náleží už těm mladším." (Dopis 1. října 1958, archiv PBM.)


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámkapřiložena obálka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Řím
« předchozí
ID 4706 (záznam 1 / 0)
další »