Obálka [PRATTELN/14.III.59/V]
Brezen 14. 59.
Mily Karle:
Doplnel k nasi posledni telenicke rozmluve. Tedy moje namitky jsou tyto:
Uz ode dne kdy Dilia dostala Juliettu se ptam skoro v kazdem psani co by asi aproximativne stalo opsani partitury na blany(skoro cely prvni akt je uz diky tvoji energii hotov) Tedy odpoved na tuto otazku nemusi byti problem ale tuto odpoved jsem dosud nedostal, ac je to otazka jenom ze zvedavosti.[1]
Vyuctovani Julietty jez melo byti vyjednano jeste pred premierou se nestalo, myslim nasi dohodu procent. A vyuctovani jsem dosud nedostal. Musel jsem se to dozvedet pres zdejsi Ochranne Sdruzeni Suiza.[2] tam mi sdelili ze tantiemy byly hned z divadla poslany Votterlovi. Na muj dotaz on odpovedel ze tomu tak je ale ze nema zpravy z Prahy, jak je rozdelit a komu je poslat, ze zadal Prahu o tyto informace.To uz je skoro tri tydny. Na moje opetovne dotazy uz hned po i pred premierou aby mi byly tantiemy poukazany sem a aby mi zdelili jak se obvykle deli skladatel a libretista a spisovatel o tantiémy.[3] Po mesicich jsem konecne dostal odpoved zase neurcitou a nejasnou a hlavne se mi ptaji "kam" se maji tantiemy posilat. Tak uznas ze tohle neni zadne obchodni jednani. Dilia zkratka odpovida jen na to chce a z nejakych duvodu protahuji odpovedi. Tak chapes ze jsem ztratil v nich duveru. Nejsem rad nezdvorily a nebavi mne psat nekomu neprijemne dopisy, jak jsem ti rekl, je mi Dr Strnad sympaticky ale jinak mam dojem ze to tam vyrizuje sekretar a on jen podepise dopisy. Je mi to velmi neprijemne protoze za par dni odejedeme do Francie a ja nechci aby mi byly checky nebo postovne penize poukazany tam, nebot tam jsou ted urcite obtize v teto otazce, rovnez bych valutove na tom ztratil.[4]Ale hlavni vec je ze se musim informovat u cizich lidi, kde by obycejny dopis vyjasnil situaci, to tedy rozhodne nepovazuji za korektni. To je o Juliette, co se tanti em týče.
ted je tu jeste otazka jina. Dle mych informaci Divadlo ve Wiesbadenu zaplatilo slusny obnos za pujceni materialu. O tom se Lidia[5] nezminuje. Ted kdyz se na to ovsem podivame blize, tedy material nepatri Lidia, nybrz mne, obdrzel jsem jej od Narodniho a jim jsem to jen pujcil. Cehoz skoro lituji nebot jsem nel vse zde v mem majetku. Lidia natiskala Wiesbaden pro provedeni, nybrz jsem to zase byl sam kdo vesel v korespondenci se Schrammem.[6] Tedy co vlastne Lidia udelal bylo jen ze podepsali do klav, vytahu text, jehoz preklad musim stejne zaplatit z mych tantiem a poslali balicky zpet do Wiesbadenu.
Kdyz jsi mi ty i Isa[7] telefonoval, bylo dojednano ze Narodni bude vyjednavati primo se mnou ale ted to zase vse vyjednava Lidia, pri cemz mne v dopise upozirnuji ze nemam podepisovat smlouvy dvema nakladetelum pro jednu a tutez komposici. To jsem ovsem uplna novinka pro mne a mam dojem ze si o mne mysli... no nechme to. Tak co to zase znamena.[8]
Poslal jsem jim ten nemecky preklad Barenrreiter abych byl uplne jist ze se to shoduje s tim co Dilia s Votterle v Praze domluvila, coz nevim a chtel jsem se tedy jen vyhnouti eventuelnim nedorozumenim. Odpoved ovsem na muj dotaz nemam, co mam jsou jenom sliby. Co se tyce pomeru s Votterle to jsem uz vam vsem doufam jasne vysvetlil a neni treba se k tomu vracet, co se tyce dohody mezi nim a Dilia o tom nevim prakticky nic. Podle slov Votterle kdyz se vratil z Prahy bylo vse definitivne dojednano ale co bylo to ovsem nevim. rotoze se pri tom jedna i o muj zajem bylo by dosti vecne mne o tom informovati. K pr. mam ted dojem ze Barenreiter se bude podilet uz o moje tantiemy spolecne s Dilia,opakuji ze mam ten dojem z zposledniho dopidu Dilia. Jak jsme k tomuto prisly. Barenreiter nehnul, pokud vim prstem pro Juliettu a cela vec byla a nebo mela byti dojednana mezi Wiesbadenem a Dilia a to dlouho pred tim nez Dilia uzavrela smlouvu s Baren. To je prec jasne. Co se Narodniho tyce,nesmite zapomenouti ze kdybych byl dal premieru kteremu koliv Divadlu v Evrope ze je zvykem ze skladatel dostane urcity "bonus" a dosti znacny za prvni dovoleni i kdyz uz ma nakladetele. Tedy na to nebylo mysleno a v dopise Dilia mne upozornuji ze je Divadlo ochotno mi zaplatit napred asi deset provedeni, ovsem ale jen za podminkou ze necham dilo vyhradne Dilia, to jest kdyz podepisu jejich smlouvu. Tedy cela ta vec mne prestava bavit a je mi lito i tohoto casu kde ti vse musim popisovat. Co ma Narodni s Dilia to neni moje zalezotist
Pri te prilezitosti mi Dilia posila novy Kontrakt na Juliettu, cemuz nerozumim. Kontrakt s Melantrichem ktery je dosti nejasny a problematicky jste zdanlive Převzali, pres to ze nevim ktere nakladatelstvi to opravdu prevzalo a mel bych v te veci znacne namitky.[9] To se ovsem stalo v novem poradku u vas, kde skladatel nebyl tazan na jeho mineni. To je jina historie. Čort znaje.[10]
tak uz mne to nebavi pokracovat, jenom abys mel ideu ze moje neduvera k takovemu jednani, ktere se sklada jen ze slibu je moc mala.
Ted bych se te chtel zeptat jeste dve veci. :
Je Miriovská, (Emma?)soprano jeste v divadle a nebo uz je na pravde bozi, tolik znamych uz odeslo. Napis a jeji adresu.[11]
Ty penize jsem nedostal ale za to jsem dostal z Banky aviso ze tam jsou, tedy jsi je poslal na banku, tak je to zase prast jako uhod.
Rekni mi zdali mam nejake penize jeste v jine Bance nez Zivnostenske,jednou jsi mi psal ze ti reditel rikal ze bych mel nejak penize uzit ze se jich tam kupi uz moc. To jiste neni Zivno,protoze tam to spise ubyva,co posilam domu.[12]
napis o Miriovske.[13]
Moje adresa v Nice od 1 dubna je zase 17 bis Boulv. Mont Boron. Nice Am. az do konce kvetna, nebudeli valka.[14]
Ted nevim jak to zaridit se zasilkou Tantiem za Juliettu,do Francie je nechci. Nejvice mne mrzi ze vypadam blbe pred G.Neveux,ktery si muze myslet ze jsem to vsechno spolknul sam.[15]
Tak ted to vis vsechno a nech si vetsinu veci pro sebe,uzij argumenty jen kdy bude nutno.
Zdravim te a jsem uplne vysilen tukanom do stroje.
Tvuj
Bohouš[16]
|