[1] Razítko špatně čitelné.
[2] Básníku Miloslavu Burešovi se zahraniční pobyt nakonec podařilo zrealizovat, a tak od 16.–24. května 1957 pobývá u manželů Martinů v Římě.
[3] Martinů situaci dovysvětluje hned v následujícím dopise Šebánkovi: „Ja jsem ti o tom sam uz psal a i nasi ti snad predali zpravy,totiz ze ja osobne nemohu nikoho zvat z CSR, chapes, ne? ale snad bys mohl to zaridit aby te Ricordi pozval,ja se s nimi neznam,snad by ti i Roth pomohl.“ (CBM, PBM Kkš 1037).
[4] Symfonické preludium The Rock (Skála), H 363, které Martinů dedikoval G. Szellovi a Cleveland Orchestra, vydává Universal Edition až v roce 1960 (Halbreich, 2007, s. 263).
[5] Martinů dávný pařížský přítel, rumunský hudební skladatel Marcel Mihalovici (1898–1985) byl Šebánkovou kontaktní osobou při vyjednávání vyzvednutí Martinů busty (podrobnosti viz dopis CBM, PBM Kkš 1031).
[6] Martinů se setkal v Římě s dr. Alfredem Kalmusem (viz poznámka v předchozím dopise CBM, PBM Kkš 1035).
[7] Kdo doprovázel K. Šebánka na zahraniční cestě a při jednáních s Ernstem Rothem, se nepodařilo dohledat.
[8] Jedná se Martinů ranou kompozici Foxtrot narozený „Na růžku“, H 123bis, jejíž originál se nedochoval, pouze úprava Josefa Vintra pro poličskou dechovou hudbu (Halbreich, 2007, s. 398). Tuto kompozici skladatel zmiňuje také v dopise M. Šafránkovi 11. července 1958 (srov. CBM, PBM Kmš 879).
[9] Sextet pro dechové nástroje a klavír, H 174, z roku 1929.
[10] Martinů se znovu vrací k možnostem, jak zařídit Šebánkův výjezd do zahraničí (viz výše v tomto dopise).
[11] Podpis a následující věta je napsán rukou B. Martinů tmavě modrou propiskou.
[12] Martinů píše Karlu Novákovi na Štědrý den 1956 a pak až 24. července 1957, žádný dopis z mezidobí není dochován a nelze usuzovat, zda v této době kontaktoval Novák skladatele (srov. CBM, PBM Kkn 702 a 703).
|