Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNice
Datum odeslání19.07.1955
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)Český hudební fond
Poznámka k lokaci přijetí[Praha]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 1020
Stará signatura v IBM56/LVI/127
Signatura v IBMŠeb 1955-07-19
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů odjíždí z Nice 27. t. m. Karel Šebánek má zařídit rozepsání OTVÍRÁNÍ STUDÁNEK na báseň Miloslava Bureše. Kopii má Zdeněk Zouhar v Brně, možná si to opíší sami. BM podepsal žádost do banky, KŠ v tom má určitě prsty. Teď, když je smlouva s Boosey & Hawkes, mohli by vydat něco v Praze (např. PETRKLÍČ). KŠ má urgovat u OSA. BM nemá od Ernsta Rotha žádné zprávy. BM uvádí svou pařížskou adresu (62 rue Pierre Charron, Paris). BM dostal dopis od Evy Bernáthové, která jej žádá o KONCERT PRO KLAVÍR A ORCHESTR č. 3, který nebyl zatím vydán. Mohla by dostat kopii partitury a klavírní part přes Orbis, resp. SNKLHU? Mají jí kontaktovat na uvedené adrese (U Žateckých 12, Praha) a BM informovat o tom, jak to dopadlo.
Diplomatický přepis dopisu

Obálka [NICE.PL.WILSON ALPES-MMES/19VII55.1445]



 



July 19. 55.



Milý Karle Veliký[1] :



Budeš povýšen a oznamuji ti že vypadneme z Nicy 27. t. m.[2] a že tedy můžeš klidně odjet na prázdniny a zanechat všechny komponisti jejich osudu . Ale než odjedeš tedy bys mohl snad ještě zařídit rozepsání těch Studanek na Burešovou báseň , kopii má Zouhar v Brně ale možná že si to rozepíšou sami .[3] O Burešovi to není už tajemství , ale já sám jsem o tom nevěděl ještě před 14 dní než mi poslal báseň .[4] Z domu mi poslali žádost na Banku( řed. Havlena) myslím že v tom máš prsty , tak jsem to podepsal a poslal na Banku .[5] Teď když je tu smlouva s B.+H . ,(o které moc nevím ) tak by se snad mohlo uvažovat o vydání některých věcí v Praze , jako Petrklíč at.d. . Tak se o tom informuj , zdali bych měl nějaký výhody a ne jenom nevyhody.[6] Nenech OSU spáti a pište mi všichni na : B. M. 62 rue Pierre Charron. Paris 8.[7]Od Rotha též nemám zpráv , on má asi hodně práce teď s Festivaly .[8] Teď se delší dobu odmlčím neb budu na cestách .[9] Tak užij pěkné dovolené[10] a polepši se .[11]



Zdravím



Tvůj



Bohuš



 



Dostávám právě dopis od Evy Bernathové ,[12] pianistky , žádá mne o III . klav. koncert , který dosud vydán není .[13]Ale mohla by snad teď vzhledem k té nové smlouvě s B+ H . dostat kopii partitury a klavírní part přes Orbis , čili St. Nakladatelství. Já sám nevím co ve smlouvě je ale snad je to výměnný obchod , tak ať se na ně obrátí a sdělí mi jak to dopadlo . Její adresa je V Žateckých 12. Praha. XIV .



Salute !


Věcné poznámky k DP

[1] Další z mnoha oslovení, kterými Martinů v jejich korespondenci „poctil“ Karla Šebánka. 



[2] Po odjezdu z francouzské riviéry tráví Martinů prázdniny v Itálii a 20. srpna 1955 se pak vrací do Francie (Paříž a Vieux-Moulin) (Mihule, 2017, s. 538). 



[3] Šebánek se tomuto požadavku podivuje v dopise do Poličky o měsíc později: „´Studánka´ se rozpisuje z partitury, kterou mi zapůjčil M.Bureš,protože mi p.Zouhar na můj dopis neodpověděl. Je mi záhadou, proč mi Bohouš neposlal partituru a chce abych rozmnožil materiál.Zbytečně se to zdržuje.“ (dopis z 15. srpna 1955, CBM, pozůstalost K. Šebánka).



[4] Poličský rodák, básník a prozaik Miloslav Bureš (1909–1968) zaslal skladateli 2. července 1955 Píseň o studánce rubínce, která je textovou předlohu kantáty Otvírání studánek, H 354 (srov. CBM, PBM Kr 494).



[5] Kolem výplaty těchto peněz bylo několik jasných komunikačních „šumů“ mezi skladatelem, K. Šebánkem a rodinou Martinů v Poličce, z nichž vyplývá, že v tomto zmatku „nemá prsty“ pouze K. Šebánek. Nejprve se Martinů dotazuje do Poličky: „Jak to máte s penězi? Možná že se zase nastřádalo něco pro mě v Bance, že by Vám to mohli vyplatit.“ (dopis z 6. června 1955, CBM, PBM Kr 492). Dne 30. června 1955 pokračuje skladatel v tomto tématu: „Zeptejte se Š.[ebánka] jsou li tam nějaké peníze pro Vás a může to provest jako obvykle a nebo napsat mi kolik tam jich je.“ (CBM, PBM Kr 493). 8. července 1955, zasílá Marie Martinů Šebánkovi dopis, v němž mj. zmiňuje: „Co se týče té podpory pro nás, co nám chce B. poskytnout, zaslali jsme mu již hotový příkaz, který jen podepíše a zašle bance. Příkaz byl sestaven v tom smyslu, aby počínaje 1/7 až do 30/12. 55, bylo nám měsíčně zasíláno po 500K Fanoušovi a mně, t. j. 1000K měsíčně. To proto, aby jsme z toho nemuseli platit daně, které jsou prý hodně vysoké. Budeš-li psát B.[ohuslav Martinů] jen mu laskavě oznam výši sumy, která je v O.S.A. Aby věděl mnoho-li tam má a co z toho nám bude zasláno.“ (CBM, pozůstalost K. Šebánka, nesig.).  Všechno se jeví v pořádku, ale ve stejnou dobu píše Martinů do Poličky: „Dnes jsem dostal podivný dopis od Šeb. který mne trochu zarazil. Píše: ´Vaši mi žádají, abych tě připomenul, že bys jim mohl poslati zase nějaké peníze. Tak jim, prosim tě, zase něco pošli.´ Tak se mě to nemile dotklo, vypadáto jako by on vám povolil peníze a já je zadržoval. Já jsem vám už sám [psal] abyste od něho vyzvěděli kolik mám v bance, zdali vůbec tam něco je ale ne aby on mi dával rady co mám dělat. Ostatně se to mohlo vyřídit jako obvykle že on nebo vy požádáte a banka mi napíše o dovolení převodu. Ale nejdříve musíme i Vy i já vědět co v bance je, ne? Já vím že Š.[ebánek] je popleta ale to se mi nelíbilo.“  (dopis z 7. července 1955, CBM, PBM Kr 496). 



[6] To se bohužel v dohledné době nepodařilo realizovat – Petrklíč, H 348, vychází u pražského Pantonu až v roce 1960 (Halbreich, 2007, s. 440). 



[7] Zde je nečitelný znak. Martinů uvádí svou již tradiční kontaktní adresu u příbuzných Charlotte Martinů. 



[8] Dopisy od Ernsta Rotha B. Martinů nejsou z tohoto období dochovány. 



[9] K dalším cestovním plánům viz výše. 



[10] V rámci letních výletů se Šebánek vydal také do Martinů rodného kraje (pravděpodobně 30. srpna 1955). Návštěva v Poličce byla také částečně pracovní, jak se dozvídáme z dopisu rodině ze dne 26. srpna 1955: […] se k Vám přijedem podívat, je na den a při té příležitosti bych si prohlédl věci, které by snad daly opsat a rozmnožit za účelem brzkého provedení.“ V následujícím dopise do Poličky ze dne 12. září 1955 Šebánek dodává: „Do Prahy jsem se vrátil pozdě v noci a moc jsem litoval, že jsem se nemohl déle zdržet. Koupal jsem se na Medlově a celé krajina, kterou jsem vlastně poprvé viděl, se mi strašně líbila. Dokonce jsme si nasbírali během chvíle hodně hřibů, které po tom dešti vyrostly. Vzpomínám si na Vás a na milou pí. Pražanovou,kterou i Vás srdečně zdravím.“ (CBM, pozůstalost K. Šebánka, nesign.)



[11] Martinů „kárá“ Šebánka, který pro něho i jeho rodinu v Poličce vyřizuje mnoho záležitostí, které by jinak skladatel „na dálku“ zařídil pouze těžko. Proto se skladatelovo chování k Šebánkovi jeví jako dosti nevděčné, navíc pokud jej uvedeme do kontextu s korespondencí rodině, které před 11 dny píše, že je Šebánek „popleta“ a dokonce rodinu varuje před Karlem Šebánkem i Milošem Šafránkem: „Také píše [Šebánek] o Šaf.[Šafránkovi]  že si odněkud (?) vypůjčil rukopisy (neříká které) asi od Vás též a že je nevrací. Vy jste mi o tom psali. Prosím Vás nedávejte tyto dva dohromady, to jsou z toho jen mrzutosti, požádejte Miloše přímo aby Vám je vrátil, nemyslím že to jsou rukopisy cenné a dokud nevím co to je nechci aby je Šeb. opisoval a rozmnožoval. Jsou to jistě staré krámy do papíru. Tak jsem z toho mrzutej ale nechci abyste i vy byli mrzuti tím znepokojeni, jenom Vám to chtěl napsal abyste byli opatrní co se týče těch dvou našich přátel.“ (CBM, PBM Kr 496).



[12] Eva Bernáthová (1922­–2019), v Budapešti narozená klavíristka židovského původu, která od 1947 žila a v Praze, v roce 1968 emigrovala s manželem do Velké Británie. V roce 1974 ukončila uměleckou kariéru a následujících 20 let vyučovala na Trinity College v Londýně (srov. nahrávka rozhovoru E. Bernáthové s P. Kadlecem pro ČRo Vltava, Londýn 2010; přepis rozhovoru dostupný také na oficiálním webu časopisu Harmoniehttps://www.casopisharmonie.cz/rozhovory/hrala-jste-uz-nekdy-s-orchestrem-ne-ale-jednou-musim-zacit-eva-bernathova.html).



[13] Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H 316, vychází u Českého hudebního fondu v Praze až roce 1960 (Halbreich, 2007, s. 300). 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Fixacerukopis, podpis (Martinů)
Digitalizace
Quality of digitisationProfi

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Brno
Nice
Praha
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 4314 (entry 1000 / 1000)
next »