Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSouth Orleans, Massachusetts
Poznámka k lokaci odeslání[South Orleans]
Datum odeslání22.09.1945
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBm
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 802
Signatura v IBMŠafM 1945-09-22
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahChce, aby Šafránek opravil v "knize" údaje o premiéře Dvojkoncertu; dostal dopis od F/rantiška/ Bartoše, chce vědět, co má dávat s ČF; Bartoš se ptá, zda BM bude v květnu na 50.výročí ČF; BM by chtěl Dvojkoncert se Sacherem jako hostem; Bartoš chce vzpomínky na Stáňu Nováka a Kaprálovou a hlavně dlouhý článek "o mně samotném", což právě činí; některé věci se mu vybavují nejasně; je to dost podrobné; podle Bartoše se na něj všichni těší, "což asi není tak docela pravda"; od 1.10. je zpět v NY, "jenne plus que jamais až na housera v zádech"; četl Šafránek "ty projevy ? Ode dne ke dni! Never mind!"
Diplomatický přepis dopisu

[South Orleans] Sat. 22. [září] 1945[1]



 



Milý příteli.



abych nezapoměl, jednu věc bych chtěl abyste možno-li opravil (Nemám bohužel knihu sebou)[2] Jedná se to premieru Double-concert, která byla v Bâlu (dirigoval Sacher se svým orchestrem.) Já mám stále dojem (přes to že řikáte že se mýlím) že to v knize vypadá jako kdyby premiera byla v Genove![3] Podívejte se na to prosím! Dostal jsem dopis od F. Bartoše.[4] Chce vědět co má dávat ČF.! Potom zdali budu přítomen v květnu na 50-letí Č.F Filharmonie[5] a co chci abyse hrálo![6] Chci Double-concert a možno-li se Sacherem jako host.[7]



Potom vzpomínky na Stáňu a Kaprálovou, a hlavně dlouhý article o mě samotném,[8] což jsem právě[9] v train psáti, vidíte na mém rukopise, ale psal jsem celé dopoledne a jsem teprve v Aix. Musíte to zkontrolovat, některé věci se mi vybavují nejasně! [10] Ale je to moc podobné. Škoda že tu nemám ten životopis co jsem psal když jsem přijel do N. Y.[11] Tak je ze mě zase spisovatel. B. říká že se všichni na mě těší![12] Což asi není tak docela pravda mais enfin[13].! Jste asi se mnou nespokojen ale opravdu tu nemám žádné dokumenty, snad se vám podaří to prodloužit aspoň o 10 dní. Jsem zpět v N. Y. 1. October, jeune plus que jamais[14] až na housera v zádech. A nemám co dělat! Žádné skladby žádné noty nic! Jenom připravit cestu domu. Tak se podívejtena na toho Sachera nechtěl bych aby právě on byl nějak zneuznán. Četl jste ty projevy? Ode dne ke dni! Mon mond[15]! Je to lepší než to vypadalo na začátku, díky – - -?



Hlavně že se nezlobíme na Ameriku ne?!



Pozdravuji



Váš



B. Martinů



 


Věcné poznámky k DP

[1]      V levém horním rohu dopisu je tužkou rukou Miloše Šafránka „Tempo 1938–1945“.



 



[2]      Má na mysli knihu Miloše Šafránka Bohuslav Martinů. The Man and his Music (Šafránek, 1944).



 



[3]      Martinů, resp. Bartoš se mýlil. Šafránek ve své knize správně opa­kovaně uvádí premiéru v Basileji a další provedení v Bernu (Šaf­ránek, 1944, s. 46, 120–121). Bartoše patrně zmátla zmínka o re­cenzi premiéry R. A. Moosera v ženevském deníku La Suisse (srov. Šafránek, 1944, s. 46). Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, kla­vír a tympány, H 271, byl premiérován 9. února 1940 v Basileji Paulem Sacherem a Basilejským komorním orchestrem. Skladba byla uvedena také v Ženevě dne 6. února 1941 Orchestre de la Suisse Romande za řízení E. Ansermeta (srov. Halbreich, 2007, s. 275).



 



[4]      František Bartoš (1905–1973), hudební skladatel, po osvobození Československa člen umělecké správy České filharmonie. Bohu­sla­vu Martinů zaslal v dopise z 9. srpna 1945 několik požadavků, na něž skladatel reaguje (ČMH, kopie v IBM, BarF 1945-08-09).



 



[5]      Česká filharmonie byla založena v roce 1896.



 



[6]      Bartoš požádal Martinů o nové skladby, které by mohla uvádět Česká filharmonie v nové sezóně i na festivalu Pražské jaro v květnu 1946.



 



[7]      Martinů Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271, byl v Praze uveden 24. dubna 1947, Českou filharmonii řídil Paul Sacher (srov. Halbreich, 2007, s. 276). I toto významné výročí se však uskutečnilo bez přítomnosti Martinů ve své vlasti.



 



[8]      Článek rekapitulující skladatelovy válečné osudy a vzpomínka na Sta­ni­slava Nováka a Vítězslavu Kaprálovou byly další dvě žádosti Bartošova dopisu.



 



[9]      Špatně čitelné.



 



[10]    Tyto vzpomínky na houslistu Stanislava Nováka, skladatelku Ví­těz­slavu Kaprálovou a dlouhé čekání na víza v Aix-en-Provence na pře­lomu let 1940 a 1941 později publikoval Miloš Šafránek v knize Bohu­slav Martinů. Domov, hudba a svět v kapitole O svém životě a tvorbě (Praha, 1966, s. 324–344).



 



[11]    Martinů má na mysli svůj rukopisný životopis patrně z roku 1941, uložený v CBM (PBM Na 24). Miloš Šafránek ho vydal v knize Bohu­slav Martinů. Domov, hudba a svět (Praha, 1966, s. 317–324).



 



[12]    Iniciála „B.“ označuje Františka Bartoše.



 



[13]    Francouzsky, zde ve smyslu „konec konců“.



 



[14]    Francouzsky „mladistvý víc než kdy jindy“.



 



[15]    Špatně čitelné.



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Fixacerukopis
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Basilej
New York, NY
Ženeva
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2681 (záznam 1 / 0)
další »