[1] Český hudební skladatel Jan Novák (1921–1984).
[2] Jedná se o publikaci Jana Racka Ruská hudba (Od nejstarších dob až po Velkou říjnovou revoluci), která vyšla v roce 1953 ve Státním nakladatelství krásné literatury, hudby a umění. Zmíněné tituly Racek uvádí v kapitole Prameny a literatura k dějinám a sovětské hudby (s. 131–141).
[3] Alexander Dmitrijevič Kastalskij (1856–1926), ruský skladatel, muzikolog a folklorista, je autorem publikace Основы народного многоголосия, která vychází v roce 1948.
[4] Jedná se o publikaci N. Brjusové Russkaja narodnaja pesnja v russkoj klassike i sovetskoj muzyke, která vyšla v v roce 1948 v akladatelství Muzgiz v Moskvě.
[5] Má na mysli sborník kánonů Oktoechos byzanského teologa a světec Jana Damascenského (asi 650–749).
[6] Jan Zlatoústý (347 nebo 349–407), konstantinopolský arcibiskup a světec. Liturgii jana Zlatoústého, op. 41 Petra Iljiče Čajkovského získal skladatel od Jana Nováka (srov. CBM, PBM Kr 487; ČMH, dopis Janu Novákovi z 26. ledna 1955).
[7] Tyto hudební památky jsou prakticky doslova citovány ze zmíněné publikace Jana Racka (Racek, 1953, s. 133).
[8] Skladatele zaujala zpráva v Rackově textu, kde označuje Stěpana Vasiljleviče Smolenského (1848–1909) za zásadní osobu ve výzkumu pravoslavného církevního a chrámového zpěvu. Smolenskij provedl v roce 1906 terénní výzkum, v rámci něhož zdokumentoval stovky rukopisných řeckých a byzantských hudebních památek (Racek, 1953, s. 134).
[9] Další Rackem zmíněný ruský badatel byl Anton Viktorovič Preobraženkij (1870–1929) a jeho dílo Kul´tovaja muzyka v Rossii z roku 1924 (Racek, 1953, s. 134).
[10] Jedná se o Stěpana Ivanoviče Davidova (1777–1825) a Petra Ivanoviče Turčianinova (1779–1856) (Racek, 1953, s. 134).
[11] Text „o sbory o mnohohlasé písně církevní s notovými ukázkami“ je zatržen a zakroužkován rukou B. Martinů.
[12] Zde se skladatel přepsal ve jméně. Jedná se o F. P. Tolstova a jeho studii Sovětská škola národopisu (Praha, 1949), kterou přeložil Otakar Nahodil (Racek, 1953, s. 133).
[13] Jan Racek uvádí: „Jedním z prvních, kdo sebral a popsal hudení památky staré ruské chrámové hudby, byl Nikolaj Pavlovič Dileckij (1630–1690). Ve svých dvou pracích Grammatika musikijskago penija (pův. polsky ve Vilně 1675) a Idea grammatiki musikijskoj (moskev. vyd. z r. 1680 nebo z r. 1679) uveřejnil cenné památky ruského chrámového zpěvu.“ (Racek, 1953, s. 133).
[14] Text „S notovými příklady ! ! ! !“ je zatržen a zakroužkován rukou B. Martinů.
|