Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odeslání
Poznámka k lokaci odeslání[Nice]
Datum odeslání26.01.1955
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)Český hudební fond
Lokace přijetí
Poznámka k lokaci přijetí[Praha]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 1008
Stará signatura v IBM56/115
Signatura v IBMŠeb 1955-01-26
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů od Karla Šebánka požaduje najít nějaké vydání starých ruských liturgických sborů a písní z dob Cyrila a Metoděje, resp. z období od 11. do 16. století (případně i pozdější). Prosil o to už i [Jana] Nováka z Brna, ale pochybuje, že ten něco najde. Byzanci zná, ale zajímá ho, jak se to vyvíjelo později. Doufá, že už něco bylo vydáno, ale zároveň o tom pochybuje. Potřebuje noty, "ne nějaké pojednání v kyrilice". Nechce sbory jako od Kuby [?]. Ve věci smlouvy s Boosey & Hawkes hodlá udělat "poslední a definitivní řez". SYMFONICKÉ FANTAZIE měly v New Yorku a Bostonu ohromný úspěch, domů poslal kritiky.
Diplomatický přepis dopisu

Obálka [NICE R.P ALPES-MARITIMES/16H/27-1/1955]

 

Jan 26. 55.

Milý Karle:

Mlčeti je teď zlato a stříbro ale přes to vše ti píši ,[1] potřeboval bych abys se zabýval také něčím jiným než udělováním pěněz z fondu.[2] Tak podívej se o co se jedná ! Já totiž sám nevím o co se vlastně jedná ale v principu moje uctivá žádost by byla asi tato : Je možno najíti nějaké vydání starých ruských sborů nebo písní? Jednalo by se ovšem o liturgickóu hudbu, z počátku a nebo i v pozdější době.[3] K nám to přinesli Cyrill + Methoděj ale to je asi ztracené ale já doufám že Rusové uchovali staré zpěvy a hlavně sbory tak všechno co by šlo od XI do XVI století, i později by mne zajímalo a protože toho asi moc není a také těžko k nalezení tak snad aspoň nějaký drobek by se našel a proto jsem vyvolil tebe abys se o to pokusil. To máš radost, co? Já jsem sice už psal také Novákovi do Brna ale pochybuji že něco najde.[4] KdežtoTy!! bys se mohl informovati na ministerstvu na demokratických ministerstvech by ovšem nevěděli nic, pokud moje zkušenosti mi praví, ale možná že teď by něco objevili? Jak se na to tváříš? Co se Byzance týče to znám ale jak se to vyvíjelo později to bych právě chtěl poznat. Možno že bys mohl eventuelně nalezti prameny, některé věci mohli býti vydány na Zapadě nebo na Východě podle toho jak se otočíš. ačkoliv o tom pochybuji. Ale ovšem bych potřeboval vidět noty ne nějaké pojednání v Cyrilice. Napiš mi jaké jsou chance něco objevit. (Nechci sbory jako od Kuby)

Co se týče smlouvy s B+H. to uplně zmrzlo a tak teď až budu míti náladu a čas udělám v tom poslední a definitívní řez.[5]

 

Ohromný úspěch v N.Y. a Bostonu se Symf. Fantasiemi,[6] poslal jsem domu nějaké kritiky.

Vzchop se a napiš.

Zdravím

Bohuš

Věcné poznámky k DP

[1] Martinů mírně ironicky komentuje Šebánkovo mlčení už 6. ledna 1955 v dopise do Poličky: „Žádné novinky od našeho přítele [K. Šebánek], jsem rád on si vždy něco vymymslí co mě naščoupne.“ (CBM, PBM Kr 476).

[2] Po politicky motivovaném „odstavení“ Karla Šebánka do Národního podniku Kniha znovu získává od 1. sprna 1954 prestižnější v Českém hudebním fondu (viz vlastnoručně vyplněný Osobní dotazník Ministerstva kultury 1955, pozůstalost K. Šebánka, CBM, nesign.)

[3] Martinů, který zahájil o Vánocích 1954 práce na oratoriu Epos o Gilgamešovi, H 351, se pravděpodobně chce v souvislosti s touto kompozicí inspirovat starou duchovní hudbou.  následující korespondenci proto opakovaně žádá Šebánka o zaslání publikací s notovými příklady, nikoliv pouze teoretické či historické studie k tomuto tématu (srov. CBM, PBM 1009–1011). Je však možné, že tento materiál nakonec využije také při pozdějším komponování  Řeckých pašijí, H 372 I.

[4] Má na mysli Jana Nováka (1921–1984), českého hudebního skladatele, o němž Martinů v tomto dopise sice „naoko“ pochybuje, téhož dne však odesílá dopis také Janu Novákovi, kde mu děkuje za zaslání Liturgie Jana Zlatoústého, op. 41 Petra Iljiče Čajkovského (ČMH, nesig.).

[5] I nadále zůstává smlouva s Boosey & Hawkes nevyřešená, jak se Martinů již dříve obával. 

[6] Symfonie č. 6 (Fantaisies symphoniques), H 343, kterou Martinů dedikoval Charlesi Munchovi a Boston Symphony Orchestra k 75. výročí, byla uvedena 5., 7. a 8. ledna 1955 v Bostonu a 12. a 15. ledna 1955 v New Yorku (srov. oficiální webové stránky Boston Symphony Orchestra, dostupné z: www.archives.bso.org). Tyto datace se neshodují s údaji, které Martinů píše v dopise do Poličky ze dne 26. prosince 1954 (srov. CBM, PBM Kr 475).

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Poznámka
Fixacerukopis, podpis (Martinů)
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Boston, Massachusetts
Brno
New York City, New York
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2504 (záznam 1 / 0)
další »
-Rev-