[1] 25. 3. 1956
[2] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
[3] Boston Symphony Orchestra
[4] V New Yorku na slavnostním koncertě 24. 3. 1956 v Carnegie Hall obdržel BM za svou Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, vyhlášenou jako nejlepší orchestrální dílo hrané v USA v roce 1955, diplom Kruhu hudebních kritiků (Music Critics Circle of New York) (Šafránek 1961, s. 294).
[5] 2. 5. 1956 odplouvají manželé Martinů z USA do Evropy (Mihule 2002, s. 497), aby od října toho roku nastoupil BM na American Academy in Roma a zůstal tu po celý školní rok 1956/1957 jako „composer in residence“ – konzultant mladých amerických skladatelů stipendistů.
[6] Do Československa se BM již nikdy nepodíval.
[7] 9. 1. 1956 podal BM žádost o stipendium tzv. Guggenheimovy nadace (John Simon Guggenheim Memorial Foundation), které mělo sloužit k vytvoření opery Řecké pašije, H 372 I (Mihule 2002, s. 491). Dvouleté stipendium mu bylo přiděleno (Mihule 2002, s. 496).
[8] Symfonie č. 6 (Symfonické fantazie), H 343.
[9] Charles Munch (1891-1968), francouzský dirigent, v letech 1949-1962 ředitel Boston Symphony Orchestra.
[10] Koncert pro klavír a orchestr č. 4 (Inkantace), H 358, měl premiéru 4. 10. 1956 v New Yorku. Na klavír hrál Rudolf Firkušný, The New York Philharmonic Orchestra řídil Leopold Stokowski (1882-1977) a nikoliv Mitropoulos (Halbreich 2007, s. 300).
[11] Rudolf Firkušný (1912-1994), český klavírista a přítel BM.
[12] Dimitri Mitropoulos (1896-1960), řecký dirigent, klavírista a skladatel.
[13] Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM.
[14] Miloš Šafránek (1894-1982) blízký spolupracovník a přítel BM.
[15] V roce 1952 BM vystoupil z OSA (Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním) a zastupovat se nechal ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers) (Popelka 1996, s. 108-109).
|