Základní informace
Titul CZČtyři písně o Marii [auth.]
Podtitul CZpro smíšený sbor [auth.]
Titul ENFour Songs About Mary
Podtitul ENfor mixed chorus
Titul DEVier Marienlieder
Podtitul DEfür gemischte Chor
Titul FRQuatre chants de Marie
KategorieVokální hudba
PodkategorieSbor a cappella
Halbreichovo číslo235
Autor textu/libreta - Lidový text, Folk lyrics
Sušil, František
Části (věty)1. Zvěstování
2. Sen
3. Snídaní Panny Marie
4. Obraz Panny Marie
Textový incipit1. Stála panenka Maria jako růžička červená
2. Usnula, usnula, ja, Maria v ráji na kraji
3. A teče vodička, voda studená
4. Svatý Lukáš, maléř Boží, on maloval obraz Boží
Durata11'
Nástrojové obsazeníSATB
Diplomatický přepis věnováníPěveckému sboru | Vinohradskému Hlaholu.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1934
Započetí kompozice1933
Dokončení kompozice17.01.1934
Premiéra
Interpret Šejna, Karel
Datum premiéry12.04.1935
Místo premiéryPraha
Poznámka k premiéřeKarel Šejna (dir.)
Ansámbl Vinohradský Hlahol
Vinohradský Hlahol
Uložení autografu
Vlastník prameneArchiv Zdeňka Zouhara
Copyright
CopyrightTempo
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelTempo
Místo vydáníPraha
Rok vydání1993
Vydání dostupná v IBM
Tempo, Praha, 1993
Signatura IBM: 1041, 1041a
Specifikace vydání: 1. vydání - partitura
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Související vyobrazení
Dokumenty v Knihovně
O skladbě

Mezi deseti sborovými cykly pro různá obsazení je pozoruhodný cyklus smíšených sborů [většího obsazení], Čtyři písně o Marii, H 235. Třiačtyřicetiletý skladatel jej dokončil v Paříži 17. ledna 1934, ačkoliv práci započal pravděpodobně v Poličce o Vánocích roku 1933. Stejně jako jeho první sborový cyklus Česká říkadla, H 209, pro ženský sbor, je i tento cyklus komponován na texty lidových písní, ale tentokrát moravských. Martinů si je vybral z monumentální sbírky Františka Sušila „Moravské národní písně s nápěvy do textu vřaděnými“.

Toto sborové dílo vyprovokoval zřejmě přítel a bývalý kolega Bohuslava Martinů z České filharmonie Karel Šejna, který byl ve třicátých letech také dirigentem pěveckého sboru Vinohradský Hlahol. Premiéra 12. dubna 1935 v Praze, dirigovaná Šejnou, měla velký úspěch.

Po Čtyřech písních o Marii dokončil Martinů zejména svou čtvrtou operu Hry o Marii, H 236, které mají k uvedenému sborovému cyklu určitou vazbu. Třetí díl této opery s názvem „Narození Páně“ (dokončený 1. dubna 1934 v Paříži) obsahuje vokální pasáž, v níž Martinů zhudebnil (i když pro jiné obsazení [tentokrát sólově]) týž text jako v první části onoho cyklu – ve „Zvěstování“. Rovněž text druhé části cyklu, „Sen“, zhudebnil Martinů ještě jednou, a to v New Yorku roku 1943 v cyklu Písničky na jednu stránku, H 294, jako „Sen Panny Marie“ (č. 6). Konečně varianta textu třetí části sborového cyklu, „Snídání Panny Marie“, byla předlohou Bohuslavu Martinů o devět let později v New Yorku k první ze Tří legend, H 339, („Narození Páně“). Pouze k textu čtvrté části sborového cyklu [„Obraz Panny Marie“ zobrazující po legendu o mariánském obrazu v Čenstochové] se již Martinů nevrátil – patrně pro velký rozsah.

Zdeněk Zouhar. Bohuslav Martinů: Čtyři písně o Marii (předmluva), Praha: Tempo, 1993.

« předchozí
ID 59 (záznam 1 / 0)
další »