Základní informace
Titul CZStará píseň [auth.]
Titul ENAn Old Song
Titul DEAltes Lied
KategorieVokální hudba
PodkategoriePísně s doprovodem klavíru
Halbreichovo číslo74
Autor textu/libreta Lešetický z Lešehradu, Josef Maria Emanuel
Villiers de l'Isle-Adam, Auguste
Části (věty)Andante religioso
Nástrojové obsazeníV Pf
Dedikant Bergerová (Řeháčková), Božena
Diplomatický přepis věnováníSlečně | Božce Bergrové.
Poznámka k věnováníBožena Bergrová
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1913
Započetí kompozice1913
Dokončení kompozice28.08.1913
Premiéra
Uložení autografu
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k autografuDruhá autografní partitura a skici uloženy v Českém muzeu hudby v Praze.
Uložení autografu 2
Vlastník prameneČeské muzeum hudby
Copyright
Copyright - poznámkaBärenreiter Praha
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelSupraphon
Rok vydání1973
Vydání dostupná v IBM
Supraphon, Praha, 1973
Signatura IBM: 1026
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Překlad původního textu: Emanuel z Lešehradu.
Vydáno v: Skladby pro Poličku.
O skladbě

Stará píseň [H 74] spolu s Písní na starošpanělský text [H 87] (1914) patří k početné řadě vokálních miniatur, jejichž kompozici se Martinů horlivě věnoval po své dvacítce. Představují spíše „tradicionalistický“ pól jeho tehdejšího komponování, ale současně se v jednotlivostech vyrovnávají se skladebnými postupy, jež mladý skladatel, chtějící být à jour, mnohem intenzivněji uplatňoval v „pokusnických“ skladbách, vyvolaných k životu okouzlením Debussyho hudbou.

Stylizace klavírního doprovodu ve druhé strofě Staré písně, H 74, (Moderato) navazuje na tehdejší impresionistické partitury Martinů s jejich smyčci a dřevy často vytvářejícími podobným rychlým střídáním dvou tónů v malých rytmických hodnotách celé rozsáhlé (až únavně rozsáhlé) plochy, výsledek zjednodušeného pochopení impresionismu a jeho rafinované zvukovosti. Také časté kladení durového a mollového tónického akordu vedle sebe, zvýrazněné ještě jeho terciovou polohou, signalizuje jeden ze skladebných detailů, jež si Martinů odnesl z mládí až do své zralé tvorby.

Iša Popelka, Bohuslav Martinů: skladby pro Poličku. Praha: Supraphon, 1973, s. 12–13.

« předchozí
ID 5 (záznam 1 / 0)
další »