Jen několik skladeb klavírní literatury bylo inspirováno konkrétními výtvarnými artefakty. […] Bohuslav Martinů (vedle slavných orchestrálních Fresek Piera della Francesca, H 352, a mnohem méně hrané Balady „Vila na moři“, H 97, na obraz Arnolda Boecklina) přispěl do této pokladnice zajímavou klavírní Baladou pod Krzecův obraz „Poslední akordy Chopina“, H 56. Krzec je nonsens – jedná se o polského malíře jménem Józef Męcina-Krzesz (1860–1934). Jmenovaný obraz se nicméně dá najít na internetu a již v r. 1910 byl reprodukován v „The Studio“. Pravděpodobně zde Martinů tento obraz viděl – není doloženo, že by v té době byla v Praze nebo jinde v Čechách výstava polských malířů, a Martinů v té době ještě do ciziny necestoval. […] Rok vzniku 1912 (viz Halbreichův katalog) je jen hypotetický, dle premiéry 15. 8. 1912 v Poličce (Halbreich chybně uvádí 14. 8.), kterou si hrál Martinů sám (ač neklavírista!). […]
Samotná balada má základní dvoudílný půdorys s náznakem třídílnosti – první díl (cca 2 str.) táhlý, zahloubaný, sunoucí se jako pomalý pochod, druhý díl (cca 1 str.) rychlý, nervní a v několika posledních taktech vyústící v tematickou i tempovou reminiscenci dílu prvního. Základní témata obou dílů se exponují již v prvním taktu celé skladby – v pravé ruce zpívá melodie tématu 1. dílu, v levé ruce kontrapunktuje základ melodického obrysu dílu druhého. Přes různé spojovací oddíly se postupně ozve několik témat dalších, motivek z levé ruky je občas vynesen i do ruky pravé a těsně před koncem 1. dílu mlžně anticipuje melodicko-rytmickou tvář druhého dílu, která posléze zcela ovládne pole. Avšak v posledních taktech celé skladby se témata náhle opět vrátí do rolí, které měla na začátku.
Přestože typické martinůovské intonace i harmonie bychom zde ještě marně hledali (stejně jako není přímo citováno nic od Chopina – a o vztahu Martinů-Chopin rovněž není nic známo), jedná se o skladbu velké vnitřní přesvědčivosti a úsilí sdělit velké citové pohnutí zde působí zcela opravdově, až sugestivně. […]
Tomáš Víšek. Zapomenutá klavírní skladba. Zprávy Společnosti Bohuslava Martinů, červen, 2011, č. 33, s. 64–65.