Základní informace
Titul CZHry
Podtitul CZšest snadných kusů pro klavír, druhá řada
Titul ENGames
Podtitul ENsix easy pieces for piano, second series
Titul DESpiele
Podtitul DEsechs leichte Stücke, zweite Reihe
Titul FRJeux
Podtitul FRsix morceaux faciles pour piano, deuxième série
KategorieKlávesové nástroje
PodkategorieKlavír
Halbreichovo číslo206
Části (věty)1. Poco allegretto; 2. Poco allegro; 3. Poco andante; 4. Allegro; 5. Andante; 6. Allegro
Durata14' 30''
Nástrojové obsazeníPf
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1931
Započetí kompozice1931
Dokončení kompozice1931
Premiéra
Uložení autografu
InstituceČeské muzeum hudby
UloženíPraha
Současný vlastníkČeské muzeum hudby
Copyright
CopyrightSchott Music Panton, Praha
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Panton, Praha, 1979
Signatura IBM: 1084a,b
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1995
Signatura IBM: 1084
Specifikace vydání: 2.vydání, reprint 1. vydání (1979)
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Vydáno v: Skici, Hry. Panton, Praha 1979. *** Titul skladby (podle H. Halbreicha): "Jeux, six morceaux faciles pour piano, Cahier I". *** Viz Čtyři kusy bez názvu, H. 205.
O skladbě

Klavírní cyklus Jeux (Hry) H 206 Bohuslava Martinů, označovaný jako sešit II, vznikl  v Paříži na jaře roku 1931. V téže době byly napsány i Čtyři kusy bez názvu mající mnoho styčných prvků s cyklem Jeux. Harry Halbreich, autor standardního katalogu děl Bohuslava Martinů, proto dospěl k rozhodnutí označit tento cyklus jako první sešit Her, a dal mu katalogové číslo H 205.  Tento cyklus dosud nebyl vydán tiskem, jeho autograf se nachází  v  Českém muzeu hudby v Praze. Všechny čtyři věty cyklu mají hravou náladu   a jsou typické střídáním lichých taktů, které jim propůjčují zvláštní rytmiku. Ta spolu  s rychlými tempy dává prvnímu sešitu scherzový charakter. Charakterově podobná je i druhá, šestivětá řada  Jeux, jejíž podtitul zní „šest jednoduchých kusů pro klavír“. Ta už ale nepracuje se střídáním rytmu a celá je nesena tonalitou a pravidelnými, maximálně tolik pro Martinů typickými synkopickými, akcentovanými rytmy a motivickými fragmenty, spíše než rozvíjenými tématy. Mimo to nezapře vliv tolik tehdy v Paříži oblíbeného jazzu. Jednotlivé části tohoto cyklu jsou vůči sobě kontrastní v tempech i dynamice, ale všechny si zachovávají svůj žertovný a hravý ráz.

Lenka Foltýnová, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 10.12. 2003

« předchozí
ID 445 (záznam 1 / 0)
další »