Základní informace
Titul CZLoutky II
Podtitul CZpět klavírních kusů
Titul ENPuppets II
Podtitul ENfive pieces for piano
Titul DEMarionetten II
Podtitul DEfünf Klavierstücke
KategorieKlávesové nástroje
PodkategorieKlavír
Halbreichovo číslo116
Části (věty)1. Loutkové divadlo. Valse 2. Harlekýn. Scherzo 3. Kolombína vzpomíná. Intermezzo 4. Nemocná loutka. Chanson triste 5. Kolombína zpívá. Chanson à la Grieg
Durata15´
Nástrojové obsazeníPf
Dedikant Maxová, Zdenka
Diplomatický přepis věnováníZdeně Maxové [č. 2]
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1918
Započetí kompozice1914
Dokončení kompozice1918
Premiéra
Uložení autografu
Vlastník prameneČeské muzeum hudby
Uložení autografu 2
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k autografuAutograf č. III: Colombina vzpomíná
Uložení autografu 3
Vlastník prameneNadace Bohuslava Martinů
Poznámka k autografuAutograf č. 2 a č. 5
Copyright
Copyright - poznámkaBärenreiter Praha
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelMojmír Urbánek
Rok vydání1925
Vydání dostupná v IBM
Mojmír Urbánek, Praha, 1925
Signatura IBM: 1090b
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Mojmír Urbánek, Praha, 1948
Signatura IBM: 1090a
Specifikace vydání: 2.vydání [?]
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter, Kassel, Kassel, 1955
Signatura IBM: 1089
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 1955
Signatura IBM: 1090
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 2005
Signatura IBM: 1090 rev vyd.a,b
Specifikace vydání: 10. vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Dále vydalo Státní hudební vydavatelství, Praha 1956, Editio Supraphon Praha 1982, Moskva 1985 (ilegální edice), Bärenreiter Kassel 1992, Editio Bärenreiter Praha 1995, 2005.
O skladbě

Na to, jak významnou roli hraje v katalogu raných skladeb Bohuslava Martinů soubor čtrnácti klavírních skladeb, nazvaných souhrnně Loutky, se o přesné době a okolnostech jejich vzniku ví překvapivě málo. Jisté je jen tolik, že představují první skladatelovy počiny, které přesáhly hranici neumělých pokusů, nalezly záhy své nakladatele a díky trvalé oblibě zejména u mladých interpretů vyšly postupně v mnoha vydáních. Jejich námětem jsou postavy italské commedia dell’arte, tedy Pierot, Kolombína a Harlekýn, dále taneční a plesové scény a výjevy z „osobního života“ loutek. Tři sešity Loutek vznikaly postupně v letech 1912–1925 a kromě názvu se od sebe liší snad vším – od rozdílných estetických východisek (srovnejme např. rozpětí mezi Valčíkem sentimentální loutky z roku 1912 a skladbou Nová loutka s podtitulem “Shimmy”, kterou Martinů napsal o 12 let později, rok po svém přesídlení do Paříže) až po postupně vyzrávající klavírní sazbu. Jejich vžité číslování neodpovídá chronologii jejich vzniku, vznikaly naopak přesně v obráceném pořadí. Proto také nesou v katalogu skladeb B. Martinů Loutky I číslo H 137 (recte 149/150), Loutky II číslo H 116 a Loutky III číslo H 92. 

V období zaměřeném zejména na komponování programní hudby a intimní lyriky pro zpěv a velký orchestr našel Martinů v Loutkách adekvátní východisko pro svou sbírku skladeb v tom, že napsal pro sólový klavír instruktivní programní hudbu o mechanických figurkách bez nutnosti (a možnosti) prokreslovat jejich psychologii (z podobných důvodů se k poetice loutkového divadla na počátku 20. století uchýlili např. Maurice Maeterlinck, Manuel de Falla ad.). Všechny skladby se odehrávají jakoby na scéně loutkového divadla a jsou tedy ve výrazu velmi odlehčené. Právě tato okolnost jim spolu s jednoduchou klavírní sazbou, danou instruktivním zaměřením sbírky, propůjčuje značnou objektivnost výrazu, v tomto období jinak u Martinů spíše neobvyklou.

Miloš Šafránek zachytil ve své monografii svědectví, podle kterého Martinů provedl některé ze skladeb třetího sešitu H 92 v roce 1912 v malé společnosti zvané Kruh, která se scházela v Národním domě na Smíchově. Dr. Jaromír Fiala, jeden z účastníků této společnosti, si v roce 1912 údajně opsal z rukopisu čtyři skladbičky ze sbírky, kterou označuje jako Melancholické písně o loutkáchPierotovu serenádu [správně Pierotovo zastaveníčko] (dnes Loutky III, č. 1), Nemocnou loutku (Loutky II, č. 4), Valčík sentimentální loutky (Loutky III, č. 2) a Harlekýna (Loutky II, č. 2). Kromě toho, že se jedná o první doklad o vzniku těchto skladeb, poukazuje tento výběr i na skutečnost, že Martinů komponoval Loutky průběžně a jejich rozdělení do jednotlivých sešitů je důsledkem pozdějšího třídícího aktu. Navíc z toho vyplývá, že Loutky netvoří žádný uzavřený cyklus ani tematicky (řazení skladeb nevytváří žádný příběh a jejich názvy mají jen velmi obecný vztah k hudebnímu obsahu) ani hudebně. 

Skutečnost, že autografy Loutek II a III obsahují kromě českých názvů i jejich německé překlady naznačuje, že Martinů zřejmě pomýšlel na publikaci v nějakém zahraničním nakladatelství. Možná měl na mysli vídeňskou Universal Edition, která v té době pomáhala řadě českých skladatelů ke vstupu na mezinárodní scénu (např. Leoši Janáčkovi, Vítězslavu Novákovi a dalším). Nakonec se ale vydání nejstaršího sešitu Loutek ujal František Chadím. Druhý sešit Loutek vydal renomovaný pražský nakladatel Mojmír Urbánek v roce 1925 a zařadil do nich celkem pět drobných skladeb s názvy: Loutkové divadloHarlekýnKolombína vzpomínáNemocná loutka a Kolombína zpíváLoutky I mají v autografu již pouze české názvy, jejich francouzské a německé ekvivalenty jsou do autografu vepsány dodatečně cizí rukou. Skladatel do nich nenapsal žádné věnování, nicméně ve strojopisném soupisu skladeb B. Martinů od Karla Šebánka, který vznikal v roce 1938 v součinnosti s Martinů, je uvedeno věnování „Harry Faulovi".

Aleš Březina, Bohuslav Martinů: Loutky, © 2008 Editio Bärenreiter Praha

« předchozí
ID 400 (záznam 1 / 0)
další »