Základní informace
Titul CZPreludium
Titul ENPrelude
Titul DEPrélude
Titul FRPrélude
KategorieKlávesové nástroje
PodkategorieKlavír
Halbreichovo číslo86bis
Části (věty)Allegro scherzando
Durata
Nástrojové obsazeníPf
Dedikant Bergerová, Ludmila
Bergerová (Řeháčková), Božena
Bergerovi,
Diplomatický přepis věnováníDětem | Bergrovým: | Božce, Lidce, Máně
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1913
Započetí kompozice1913
Dokončení kompozice28.08.1913
Premiéra
Uložení autografu
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Copyright
Copyright - poznámkaBärenreiter Praha
První vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelSupraphon
Rok vydání1973
Vydání dostupná v IBM
Supraphon, Praha, 1973
Signatura IBM: 1026
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1995
Signatura IBM: 1080
Specifikace vydání: 3. vydání; album "Drobné klavírní skladby"
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název skladby v rukopisu: "Prelude".
Vydáno v: Skladby pro Poličku. Supraphon, Praha 1973.
Dále vyšlo v: Drobné klavírní skladby. Panton, Praha 1974, 1979, 1995.
O skladbě

Prélude [H 86bis] dosvědčuje, že v sousedství quasiimpresionistických a domněle rafinovaných partitur, hýřících bohatým a proměnlivým zvukem, pentatonikou a harmoniemi založenými na celotónové stupnici, uměl Martinů skládat hudbu velice průzračnou a přehlednou a paradoxně i odolnější vůči času, než byly jeho první debussyovské opusy, na nichž si kdysi velice zakládal. První ze dvou myšlenek této třídílné skladby je zřetelně spjata s českou hudební tradicí, jak jí rozuměl už konec 19. století. Současně však dokládá, že Martinů v roce 1913 ještě zdaleka nenastoupil obtížnou cestu za hudbou, jež „bude nová a přece bude česká“ (smíme-li parafrázovat jeho pozdější výrok). Kontrastní zpěvná druhá myšlenka Prélude je vlastně variantou vstupního motivu Valčíku sentimentální loutky z prvního sešitu klavírních Loutek (vydáván jako Loutky III [H 72]), komponovaných v časové shodě s Prélude. Motivická spřízněnost obou zmíněných skladeb i obdobná stylizace osminového doprovodu v levé ruce svědčí o zaujetí mladého skladatele pro jeho Melancholické loutkové písně, jak se první Loutky původně jmenovaly.

Iša Popelka, Bohuslav Martinů: skladby pro Poličku. Praha: Supraphon, 1973, s. 4.

« předchozí
ID 372 (záznam 1 / 0)
další »