Základní informace
Titul CZPar T.S.F.
Titul ENPar T.S.F.
Titul DEPar T.S.F.
Titul FRPar T.S.F. [auth.]
KategorieKlávesové nástroje
PodkategorieKlavír
Halbreichovo číslo173bis
Části (věty)Allegretto
Durata0' 45''
Nástrojové obsazeníPf
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončeníNejpozději / No later than 1926
Premiéra
Interpret Robinson, Carol
Datum premiéry18.04.1926
Místo premiéryPortland, Oregon, USA
Poznámka k premiéřeNejstarší známé provedení; v programu však není označeno jako premiéra.
Pro-Musica, Inc., Portland Chapter; Second Referendum Concert
Uložení autografu
Vlastník prameneUniversity of Georgia
Poznámka k autografuHargrett Rare Book and Manuscript Library (UGA, USA).
Copyright
CopyrightSchott Music GmbH & Co.
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelPanton
Místo vydáníPraha
Rok vydání1990
Vydání dostupná v IBM
Panton, Praha, 1990
Signatura IBM: 1052
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Schott Music GmbH & Co., Mohuč, 2003
Signatura IBM: 1052a
Specifikace vydání: Skladba Bohuslava Martinů v rámci publikace "Schott 20th Century Classics"
Detaily tohoto vydání
Schott Music GmbH & Co., Mohuč, 2009
Signatura IBM: 1343a-c
Specifikace vydání: Kolekce vybraných klavírních kusů
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Související vyobrazení
Dokumenty v Knihovně
Poznámka „Par Télégraphie sans fils“. Alternativní názvy: Rozhlasem / Na vlnách rozhlasu (EN: By Telegraphy without Wires / On the Radio Waves; DE: Über den Rundfunk / Drahtlose Telegraphie).
Harry Halbreich vznik skladby chybně datoval na konec roku 1928 nebo začátek roku 1929.
O skladbě

Název [klavírní] skladby Par T.S.F., H 173bis, naráží na jev, který hudebníky té doby velmi zajímal – „Par Télégraphie sans fils“ – znamená doslova „Bezdrátovou telegrafií“ nebo – výstižněji „Rozhlasem“, příp. „Na vlnách rozhlasu“. [Francouzský název připomíná také básnickou sbírku Jaroslava Seiferta „Na vlnách TSF“ z roku 1925.]

Umělecká úroveň a historická cena zdaleka přesahují miniaturní rozměry osmatřicetitaktového rukopisu. Hudba ukazuje, jak vnímavý byl skladatel k bezdrátové technice dávno před rokem 1935, kdy dokončil své rozhlasové opery. Datum provedení a francouzský název odazuje na vznik skladby v Paříži.

Carol Robinsonová skladbu poprvé zahrála na veřejnosti 18. dubna 1926 v Portlandu ve státě Oregon, a potom v září téhož roku následovalo provedení ve Woodstocku (stát New York). Carol Robinsonová (1889–1979), americká klavíristka a proslulá učitelka, žila v New Yorku. S Martinů se pravděpodobně setkala během svých častých návštěv Paříže ve dvacátých letech. Suché ostinato upomíná na morseovu abecedu, kterou se dorozumíval tehdejší telegrafista i rozhlasový operátor, a kterou C. Robinsonová vyučovala za první světové války.

C. Robinsonová tak prostřednictvím této skladby vlastně představila skladatele americkému posluchači. Navíc na tuto skladbu upozornila nadanou tanečnici Elizabeth Delzovou (rovněž známou jako Gorham Munsonová). Delzová tančila na hudbu „Par T.S.F.“ v New Yorku v roce 1933 a později choreograficky zpracovala skupinové provedení tohoto dílka.

Glenda Dawn Goss, Bohuslav Martinů: Par T.S.F., Panton, 1989 [zkráceno].

« předchozí
ID 330 (záznam 1 / 0)
další »