Základní informace
Titul CZFoxtrot [auth.]
Titul ENFoxtrot
Titul DEFoxtrot
KategorieKlávesové nástroje
PodkategorieKlavír
Halbreichovo číslo126bis
Části (věty)Tempo di foxtrot
Durata2' 15''
Nástrojové obsazeníPf
Dedikant Jílek, Jan
Diplomatický přepis věnováníMilému příteli | Jeníkovi Jílkovi | věnuje | Bohouš Martinů
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1920
Započetí kompozice1920
Dokončení kompozice1920
Premiéra
Uložení autografu
Poznámka k autografuRukopis nezvěstný (dříve u Františka Popelky); faksimile uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
Copyright - poznámkaBärenreiter Praha
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelSupraphon
Rok vydání1973
Vydání dostupná v IBM
Supraphon, Praha, 1973
Signatura IBM: 1026
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1995
Signatura IBM: 1080
Specifikace vydání: 3. vydání; album "Drobné klavírní skladby"
Detaily tohoto vydání
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka • Název na titulní straně: "Fox-trott".
• Prázdniny 1920.
• Vydáno v: Skladby pro Poličku (Praha: Editio Supraphon, 1973) a v: Drobné klavírní skladby (Praha, Panton, 1974, 1979, 1995).
O skladbě

Foxtrot, H 126bis, z roku 1920 přesahuje svým významem příležitostné určení: hledali bychom pro něj jen těžko obdobu v naší taneční hudbě té doby. Jeho dvoudílná forma (A, B) i členění obou dílů (a, b, a; c, c’) sice zachovává obvyklý postup včetně pravidelné periodicity. První díl (A) je však pozoruhodný typicky martinůovskými „zastíracími manévry“ v tonálním plánu, když vcelku konvenční kvintový kruh vztah tónin uvnitř dílu A je obratně maskován dvojnásobnou průchodnou modulací. Neméně zajímavý je zde i pokus překročit výrazovou stereotypnost dobové produkce (capriccioso v dílu A, scherzando v Triu), stejně jako kontrapozice jakéhosi „legatového stylu“ v melodickém hlasu s celkovým rytmickým prostředím skladby, utvářeným především strojovým pulsem levé ruky na způsob ragtimu. Tónina druhého dílu (Trio, B) je vůči základní tónině dílu A v tehdy nezvyklém sekundovém poměru, zastřeném ovšem modulací do „nepravé“ tóniky A-dur těsně před Triem. Poslední takty Tria překvapivě modulují do C-dur, tedy do výchozí tóniny celé skladbičky. Foxtrot ovšem zůstává přes tyto finesy skladatele „z druhého břehu“ taneční hudbou, limitovanou i technickými možnostmi hráče, jemuž byla dedikována [milému příteli Jeníkovi Jílkovi].

Iša Popelka, Bohuslav Martinů: skladby pro Poličku. Praha: Supraphon, 1973, s. 33.

« předchozí
ID 319 (záznam 1 / 0)
další »