Základní informace
Titul CZKoncert pro hoboj a malý orchestr
Podtitul CZ
Titul ENConcerto for Oboe and Small Orchestra
Podtitul EN
Titul DEKonzert für Oboe und kleines Orchester
Podtitul DE
Titul FRConcerto pour hautbois avec petit orchestre
Podtitul FR
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieKoncerty pro různé sólové nástroje
Halbreichovo číslo a přípona353
Části (věty)1. Moderato; 2. Poco andante; 3. Poco allegro
Durata16´ (17' 30'')
Nástrojové obsazení2021-2100-Pf-Archi
Sólový hlasOb
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Schmidt-Isserstedt, Hans
Tancibudek, Jiří
Diplomatický přepis věnováníDedicated to Jiří Tancibudek.
Poznámka k věnování
Původ
Místo kompoziceNice
Rok dokončení1955
Započetí kompozice04/1955
Dokončení kompozice12.05.1955
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Jiří Tancibudek (Ob), Hans Schmidt-Isserstedt (dirigent/conductor)
Tancibudek, Jiří
Datum premiéry08.08.1956
Místo premiérySydney
Ansámbl Sydney Symphony Orchestra
Uložení autografu
InstituceBibliothèque nationale de France
Místo uloženíPaříž
Současný vlastníkÉditions Max Eschig, Paříž
Poznámka k rukopisuV majetku Éditions Max Eschig se nachází také reprodukce autografní partitury. *** Faksimile autografní partitury uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce (získáno od Eschiga).
Vydání
Místo vydáníPaříž
VydavatelÉditions Max Eschig
Rok vydání1960
CopyrightÉditions Max Eschig, Paříž
Poznámka
PoznámkaNázev na titulní straně autografní partitury: "Concerto for Oboe | with a small orchestra.". *** Revidované vydání: Éditions Durand, Paříž 2008 (ed. Maurice Bourgue a Guy Porat).
Informace

Koncert pro hoboj a malý orchestr

Koncert pro hoboj a malý orchestr vznikl mezi dubnem a květnem roku 1955 v jihofrancouzské Nizze. Objednal si jej mladý česko-australský hobojista Jiří Tancibudek, který v té době začínal mezinárodní kariéru. Martinů přání svého krajana, novopečeného exulanta a stejně jako on někdejšího člena orchestru České filharmonie, rád vyhověl, i když na skladbu moc peněz nebylo. Chtěl však Tancibudkovi pomoci začít novou kariéru, což se mu také skutečně podařilo.

Martinů, který v plodném roce 1955 dokončil tak protikladná díla jako lidovou kantátu Otvírání studánek, duchovní oratorium Epos o Gilgamešovi, nebo neoimpresionistické orchestrální Fresky Piera della Francesca, se v tomto koncertu podařila mistrovská syntéza nejrůznějších výrazových poloh svého pozdního tvůrčího období. Premiéra díla se uskutečnila v Sydney v srpnu 1956, Jiří Tancibudek hrál za doprovodu Sydney Symphony Orchestra pod vedením Hanse Schmidta-Isserstedta. Od té doby se tento koncert stal standardním repertoárovým dílem hobojistů z celého světa.

O.F. Korte pokládá volnou větu Hobojového koncertu B. Martinů „samu o sobě od prvního poslechu za jeden z malých skvostů nejen koncertantní, ale veškeré hudební literatury[…]Co všechno může být vyjádřeno na tak relativně úsporné ploše! Zpěv vzdáleného domova? Zpěv odříkání? Bolestná krása neúprosné pravdy života i usmířeného odpočinutí? Chvíle zpovědi či filosofických souhrnů? Snad. Kdo to ví? Věděl to sám skladatel, když ve své každodenní dělné řeholi chrlil notu za notou? Jisté je pro nás jen tolik, že ta hudba se dotýká našeho srdce, vědomí i podvědomí, našich zkušeností a poznání desítkami neuchopitelných dotyků, asociací a připomínek[…]Do těch notových samoznaků byla magicky zaklenuta tresť osobní i všelidské životní empirie. Byl sem nesmazatelně vdechnut i skladatelův autoportrét, nebo, chcete-li, dokonale charakterizující ´momentka´, otisk duše. Vyzařuje lidskou opravdovost, citovou hloubku, čistotu, prostotu, moudrost, vznešenost.“

 

 

Prameny

« předchozí
ID 275 (záznam 1 / 0)
další »