Základní informace
Titul CZNipponari [auth.]
Podtitul CZsedm písní pro ženský hlas s průvodem malého orchestru [auth.]
Titul ENNipponari
Podtitul ENseven songs for female voice and small orchestra
Titul DENipponari
Podtitul DEsieben Lieder für Frauenstimme und kleines Orchester
KategorieVokální hudba
PodkategoriePísně s doprovodem orchestru
Halbreichovo číslo68
Autor textu/libreta Lešetický z Lešehradu, Josef Maria Emanuel
Části (věty)1. Modrá hodina 2. Stáří 3. Vzpomínka 4. Prosněný život 5. Stopy ve sněhu 6. Pohled nazpět 7. U posvátného jezera
Durata24´
Nástrojové obsazení3Fl Cor ing Trgl Tam-tam Cel Arpa Pf Archi(9Vl 6Vle 4Vc 2Cb)
Sólový hlasS
Dedikant Drill-Oridge, Theo
Poznámka k věnováníDedikantka: Theo Drill-Oridge.
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1912
Započetí kompozice1912
Dokončení kompozice1912
Premiéra
Místo premiéryBrno, Československý rozhlas
Uložení autografu
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k autografuV Centru Bohuslava Martinů v Poličce uloženy také party cizí rukou.
V Českém muzeu hudby uložen náčrt písně č.7.
Copyright
CopyrightSchott Music, Mainz
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Texty japonské poezie: Nukada (1), Kiutsuna (2), Kibino (3), Komachi (4, 6), Gozen (5), Ozi Okotsuma (7)
Překlad Josef Maria Emanuel z Lešehradu.
Jiné pořadí písní než ve verzi s klavírem (viz H. 68 A).
Obsazení se u jednotlivých písní liší.
Martinů skladbu chybně pojmenoval "Niponari".
Doba vzniku: léto-podzim 1912 (náčrt dokončen 24.8.1912).
O skladbě

Jako mladý skladatel si byl Martinů podle všeho dobře vědom toho, že je důležité, aby se moc brzy nepokoušel o příliš mnoho ambiciózních projektů. Převážnou část jeho rané tvorby proto tvoří především písně a klavírní skladby. Halbreichův katalog sice uvádí několik neúspěšných pokusů o orchestrální tvorbu v průběhu následujících let, ale jediným dochovaným svědectvím o jeho skladatelském vývoji v oblasti instrumentace z této doby je písňový cyklus Nipponari, H 68, pro soprán a komorní orchestr. Dílo je zářivým příkladem Debussyho vlivu, který v Martinů zažehla návštěva představení Pelléas et Mélisande v roce 1908. Jak název díla prozrazuje, Martinů se nechal podobně jako mnoho impresionistických skladatelů inspirovat Orientem, a zhudebnil sedm lyrických japonských básní v českém překladu. Jeho harmonický slovník se rozšířil o pentatonické a celotónové postupy, avšak nejdůležitější dovedností, již si po vzoru impresionistů osvojil, je jemný odhad nástrojových témbrů a umění nalézat zvukové kombinace, které přesně odrážejí náladu poezie. Instrumentace každé písně je jiná. Největší nástrojové obsazení se objevuje v závěrečné písni U posvátného jezera a tvoří jej tři flétny, celesta, harfa, triangl, tam-tam, šestery housle, šest viol, dvě violoncella a dva kontrabasy. Protiklad pak najdeme v poněkud komornější čtvrté písni Prosněný život, kterou doprovázejí pouze tři flétny a čtyři violy. V Nipponari Martinů poprvé užívá v orchestru klavír i přesto, že se objevuje až v páté písni Stopy ve sněhu. Zde se nejúčinněji propojuje s harfou, zatímco orchestr (obsahující také čtvery housle, tři violy a celestu) brilantně vykouzlí „oslnivý sníh“ a „třpyt hvězd“, o nichž se v básni mluví.

Michael Crump, Martinů and the Symphony, Symphonic Studies No. 3, Toccata Press, London, 2010, s. 24.

Pro více informací viz také Nipponari, H 68 A, verze pro hlas a klavír.

« předchozí
ID 19 (záznam 1 / 0)
další »