Základní informace
Titul CZStrašidelný vlak
Titul ENThe Hounted Train
Titul DEDie Geisterbahn
Titul FRLe Train hanté
KategorieKlávesové nástroje
Halbreichovo číslo258
Části (věty)Allegro
Durata
Nástrojové obsazeníPf
Dedikant Long, Marguerite
Diplomatický přepis věnováníÀ Marguerite Long
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1937
Započetí kompozice09/1937
Dokončení kompozice15.09.1937
Premiéra
Interpret
Ansámbl
Uložení autografu
InstituceBibliothèque nationale de France
Místo uloženíPaříž
Současný vlastníkÉditions Max Eschig, Paříž
Poznámka k autografuFaksimile autografu uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
CopyrightÉditions Max Eschig, Paříž
Odkaz na prodejcekoupit
Prameny
Odkazy Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název na titulní straně autografu: "Le train fantome". *** Doba vzniku podle diáře Charlotte Martinů: 14.-15.09.1937. *** Vydáno v: "Parc d`attractions: Expo 1937" (Éditions Max Eschig, Paříž 1938) a v "Œuvres pour piano" (Éditions Max Eschig, Paříž 2009).
O skladbě

Miniatura s názvem Strašidelný vlak, H 258, vznikla pro klavírní album ,,Parc d'attractions, Expo 1937" a je věnována slavné francouzské pianistce Marguerite Long. Kromě Martinů do ní přispěli ještě jeho přátelé z Ecole de Paris, tedy Alexandr Čerepnin, Alexandr Tansman a Marcel Mihalovici, dále jsou zastoupeni Artur Honegger, Vittorio Rieti, Frederic Mompou a Ernesto Halffter. Všichni tito autoři byli cizinci, zlákaní mimořádně inspirativní atmosférou meziválečné Paříže k tomu, aby se v ní alespoň na čas usadili. Zároveň je toto album odpovědí na o něco starší čistě francouzskou obdobnou sbírku nazvanou ,,A Madame Marguerite Long: à l'Exposition. Illustration Musicales de Georges Auric, Marcel Delannoy, Jacques Ibert, Darius Milhaud, Francis Poulenc, Henri Sauguet, Florent Schmidt et Germaine Taileferre." Jak už název napovídá, zaměřili se autoři alba Parc d'attractions na jednotlivé atrakce, umístěné v areálu výstaviště Expo 1937. Najdeme mezi nimi například drobné portréty tanečnice se lvy, cirkusového obra a rumunského tanečníka. Nebezpečí doslovnosti se Bohuslav Martinů vyhnul, kromě závěrečného brždění lokomotivy neobsahuje Strašidelný vlak nic popisného. Tato vtipná drobnost je také organickou součástí skladatelova kompozičního stylu 30. let. 

Aleš Březina, Martinů / Jeux, © Supraphon

« předchozí
ID 183 (záznam 1 / 0)
další »