Základní informace
Titul CZLe Jazz
Titul ENLe Jazz
Titul DELe Jazz
Titul FRLe Jazz [auth.]
KategorieOrchestrální hudba
PodkategorieSkladby pro velký orchestr
Halbreichovo číslo168
Durata5'
Nástrojové obsazení1020-3 Sass(2 Sass alto-1 Sass tenore)-0220-Timp-Batt(GC-Tamb rull-Ptti)-Banjo-Pf-Archi-Canto a tre voci
Dedikant
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1928
Započetí kompozice1928
Dokončení kompozice01/1928
Premiéra
Interpret
Místo premiéryBrno, Československý rozhlas
Ansámbl
Uložení autografu
InstituceČeský rozhlas
Místo uloženíPraha
Současný vlastníkČeský rozhlas, Praha
Copyright
CopyrightSchott Music, Mainz
Odkaz na prodejcekoupit
Prameny
Odkazy Související korespondence
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Canto a tre voci: 1 ženský hlas a 2 mužské hlasy; beze slov.
O skladbě

Setkání Martinů s jazzem patří mezi pozoruhodné momenty jeho života. Po příjezdu do Paříže v roce 1923 byl jazzem obklopen, město se stalo totiž po skončení války prvním centrem za oceánem, kde ho Američané představili. A Evropa jím náhle byla posedlá. Jazz zásadně ovlinil všechno, ne jenom umění různých oborů, také módu, stejně jako gastronomické návyky. Umělci oceňovali svobodu jeho projevu, spontánnost, improvizace, není divu, že na něj v nějaké míře a podobě reagovali právě skladatelé. 

Symfonická věta Le Jazz, H 168, má jiný charakter, než Jazzová svita, H 172, zkomponována téhož roku. Vědomě nereflektuje bluesové postupy a vůbec tradičnější jazz, dotýká se módní vlny konce 20. let, komerčněji podané "sweet-music". Jako by Martinů na dálku do Prahy poslal pozdrav Jaroslavu Ježkovi, s nímž se dobře znal. Ostatně kongeniálně spojujícího především ve své tvorbě pro Osvobozené divadlo jazzové prvky s domácími tradicemi venkovského a městského folkloru, což bylo Bohuslavu Martinů blízké.

Václav Riedlbauch, program koncertu festivalu Dny Bohuslava Martinů, 6. 12. 2015

« předchozí
ID 156 (záznam 1 / 0)
další »