Základní informace
Titul CZKvartet pro klarinet, lesní roh, violoncello a malý bubínek
Podtitul CZC dur
Titul ENQuartet for Clarinet, French Horn, Violoncello and Snare Drum
Podtitul ENin C major
Titul DEQuartett für Klarinette, Horn, Cello und kleine Trommel
Podtitul DEin C-dur
KategorieKomorní hudba
PodkategorieKvartety pro různá nástrojová obsazení
Halbreichovo číslo139
Části (věty)1. Allegro moderato; 2. Poco Andante; 3. Allegretto ma non troppo
Durata13'
Nástrojové obsazeníCl Cor Vc Tamb picc
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1924
Započetí kompozice04/1924
Dokončení kompozice04/1924
Premiéra
Uložení autografu
Vlastník prameneČeské muzeum hudby
Poznámka k autografuNa konzervatoři v Brně uložen opis cizí rukou.
Copyright
Copyright - poznámkaSchott Music Panton, Praha
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelPanton
Rok vydání1985
Vydání dostupná v IBM
Panton, Praha, 1985
Signatura IBM: 1053,a
Specifikace vydání: 2.vydání
Detaily tohoto vydání
Schott Music GmbH & Co., Mohuč, 1985
Signatura IBM: 1053b,c
Specifikace vydání: Re-edice 2. vydání (1985)
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
O skladbě

Shodou okolností čekal Kvartet pro klarinet, lesní roh, violoncello a malý bubínek [H 139] Bohuslava Martinů (1890–1959) na své první vydání padesát let. Vznikl totiž na jaře roku 1924, a to v Paříži, jako jedna z vůbec prvních skladeb komponovaných v kontaktu s Albertem Rousselem a otevírající pařížskou etapu skladatelovy tvorby. […] Impresionistické mládí Bohuslava Martinů doznělo s jeho poválečnými lety strávenými v Praze v České filharmonii; v Kvartetu s bubínkem už po něm není ani stopy. Jeho rytmika – přítomností bubínku postavená na odiv do prvního plánu – zaznamenala tep současnosti; originální melodické linie klarinetu, lesního rohu a violoncella se rozeběhly neočekávaným směrem – každá sama sobě svým pánem. Do jejich volného kontrapunktování přispěla bohatá zásoba rozšířené diatoniky, z niž se Martinů rychle naučil čerpat po vzoru svých současníků s nebojácností a nechutí k školním předpisům. A tak po příchodu do Paříže (podzim 1923) opouští Martinů svůj dosavadní („francouzský“) projev a orientuje se jinam – zejména k Igoru Stravinskému – jak to dokládá svěží a hudebně poutavý Kvartet s bubínkem, který je mnohem víc než pouhou experimentální sondou do neznámých zvukových končin.

Jaroslav Mihule, Bohuslav Martinů: Kvartet pro klarinet, lesní roh, violoncello a malý bubínek (partitura). Praha: Panton, 1985, s. 3.

« předchozí
ID 138 (záznam 1 / 0)
další »