Základní informace
Titul CZČeská říkadla
Podtitul CZšest ženských sborů
Titul ENCzech Nursery Rhymes
Podtitul ENsix female choruses
Titul DETschechische Reimsprüche
Podtitul DEsechs Frauenchore
KategorieVokální hudba
PodkategorieSbor a cappella
Halbreichovo číslo209
Autor textu/libreta - Lidový text, Folk lyrics
Části (věty)1. Konečná smrt
2. Zavírání lesa
3. Hlásání pasaček [I]
4. Mořena, Mořena
5. Hlásání pasaček [II]
6. Vynášení smrti
Textový incipit1. Byl jeden domeček, v tom domečku stoleček
2. Zavírám, zavírám les, aby tam nikdo nevlez
3. Hej! Hej! Helilalou! Hej! Hej! Mářo! Mařenko Zikmundová!
4. Mořena! Mořena! Kam jsi klíče děla?
5. Hej! Hela! Hela! Helilalou! Hej! Anko, Aninko Tomešová!
6. Smrt nesem ze vsi, nové léto do vsi
Durata17'
Nástrojové obsazeníCoro femminile
Poznámka k věnováníPěvecké sdružení pražských učitelek
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1931
Započetí kompozice1930
Dokončení kompozice07/1931
Premiéra
Interpret Vymetal, Metod
Datum premiéry04.04.1933
Místo premiéryPraha
Poznámka k premiéřeMetod Vymětal (dir.)
Ansámbl Pěvecké sdružení pražských učitelek
Pěvecké sdružení pražských učitelek
Uložení autografu
Poznámka k autografuAutograf nezvěstný.
Copyright
CopyrightSchott Music GmbH & Co.
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelPanton
Místo vydáníPraha
Rok vydání1977
Vydání dostupná v IBM
Panton, Praha, 1984
Signatura IBM: 1028
Specifikace vydání: 2. vydání, re-edice 1. vydání (1977) - partitura
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 2002
Signatura IBM: 1028a
Specifikace vydání: Re-edice 1. vydání (1977) - partitura
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Související vyobrazení
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Texty z české lidové poezie (ze sbírky K.J. Erbena).
O skladbě

Soubor šesti ženských sborů a capella pod umělým názvem Česká říkadla, H 209, jaký však Bohuslav Martinů, pokud jde o název vlastní skladby, nikdy neužil. Vnějším podnětem ke kompozici byl pařížský koncert Pěveckého sdružení pražských učitelek (PSPUk) v čele s Metodem Vymetalem, kontakt s tímto uměleckým souborem a jeho možnosti. Vnitřním podnětem byla nutnost vokálních studií před započetím zpívaného baletu Špalíček, H 214 I, a to v rodící se skladatelově tvůrčí periodě orientované na český hudební folklor.

Jde o dvě samostatné trojice ženských sborů, i když trojice navzájem značně příbuzné. První z nich napsal Martinů v Paříži o Vánocích r. 1930 a nazval ji nejpravděpodobněji „Prostonárodní písně a říkadla“. Titulní list rukopisné partitury je však nezvěstný […]. Rovněž tradované věnování PSPUk není tudíž doložitelné, ač je zcela pravděpodobné. Ostatně toto těleso poprvé dílo provedlo v Praze 5. května 1933 za řízení Metoda Vymetala.

Druhou trojici napsal Martinů před 27. červencem 1931 v Paříži. Tyto „3 ženské sbory“, jak zní podtitul díla, označil Martinů názvem „Staročeská říkadla“. […] Značně zavádějící název autor zřejmě chápal jako „Stará česká říkadla“.

První a poslední sbor z uvedené šestice sborů má své varianty ve skladatelově baletu Špalíček; Hlásání pasaček (I), přeslo též jako finále do Tří zpěvů (1952), H 338, a texty obojího „hlásání“ jsou ještě skladatelem nově zhudebněny v „halekání“ Katušky z 1. jednání opery Divadlo za bránou (1936), H 251.

Zdeněk Zouhar. Česká říkadla [hudebnina], Panton International, Praha, 2002.

« předchozí
ID 116 (záznam 1 / 0)
další »