Diplomatic transcription of the letter | [New York] Duben 5. 1947.
Mily priteli
Dostal jsem dopis od Germaine, gratuluji k uspechu,dekuji za kritiky Odpovidam na vase drivejsi dopisy,ku kterym se material nastradal.[1]
1/ Leon Straus je ucitel,nebo byl nekde v Bubenci,
spoluprace je dost tezko definovatelna,protoze nez on mi neco napsal,ja jsem uz mezi tim to udelal sam, takze nemohu rici co z jeho materialu jsem uzil,v kazdem pripade to byl material jejz jsem ja sam vybral a navrhnul( Moliere) tak on jen upravil dialog, a ja myslim ze jsem jej na konec ani neuzil protoze jsem o mezi tim vycpal temi narodnimi texty,tak z jeho spoluprace tam zbylo velmi malo.Byl mi doporucen jednim nasim spolecnym znamym.[2]
2/ M. Moyse je ovsem jina kapitola,to je velky pritel a obdivovatel[3] Byl nejdrive v Orch. Straram,kde slysel moje veci a tam jsem se s nim seznamil, vysledky znate : koncert pro fletnu, housle a orch.[4], Sonata pro fl. housle a piano[5] a jeste jine mensi veci.MOYSE byl jeden z nejlepsich fletnistu mozna ze nejlepsi a pravy umelec.Chodili jsme k nemu na montmartre na vytecne vecere a vino a zabavu i hudbu,tam jsem potkal Serkina.[6]
3/De Sampigni[7] hrala myslim duo pro dve housle,[8] mam dojem ze to je Sonata,s pianem,rok nevim, Tato sonata byla napsana pro londynsky ensemble( Sonata players?)[9] Pozadali mne dopisem,nikdy jsem je nepotkal jmeno jsem zapomnel ale zda se mi ze to byl znamy ensmble.
4/ Dubouk, byl jednim z evntuelnich planu a libret[10], tedy nic vazneho neco mi na tom prilis vadilo ,asi ta priserna az krvava mystika,tak ten plan nebyl vazny,ac musim rici ze libreto je foist [first] classe[11], ale ne pro mne ,zvlaste v te dobe. Byl jsem rad kdyz jsem se dozvedel ze to uz nekdo udelal.[12] asi ne dobre. to neni libreto pro taliana,ale alespon mne toho zbavil,myslim ze kdybych to byl psal ze by mne dubouk az do smrti chodil strasit.
5. Parisuv soud[13] nebyl nikdy proveden a doufam ze nebude. Vse na co se pamatuji ztohoto dila je, ze byly tak priserna horka v Parizi, ze jsem pracoval uplne nahy,papir se mi kroutil pod rukou od potu,tak to vite jak to pusobi na inspiraci,[14]take jsem nevedel vlastne co mam delat,muj libretiste Kochno[15] se mne jen zeptal; Vy znate tu historii o Parisovi? Ja mu rekl: tu parle[16]. a on rekl:tak to je to libreto. a sel jsem domu kde jsem tu historii s tema trema devcaty si obnovil v podvedomi ale to uz zacla ta vedra.Tak se nedivte ze jsem nikdy nepatral co se s partiturou stalo.[17]
V malakoff jsme meli stenice a radio ze vsech svetovych stran,byl jsem tam jen asi mesic,1935 je ten rok.[18]Ostatne stenice jsem si prinesl sebou do noveho bytu s obrazem Jana Zrzaveho,Obraz ssam s tim ovsem nema co delat, nahodou to byl andel,myslim ze to byl spise ram. V parc Mont. jak je vam znamo bylo tak malo mista pro nas a jeste pro stenice, ze jsme byli nuceni je vyhubit prisrenou smrti petrolejem,skoro jsme na to zahynuli sami.
5/ Mate dve otazky pod cislem 5.At s toho nejsou nejake neshody. Jak se muzete tazati kdo prelozil Juliettu,kdo pak by to byl lepe udelal nez JA SAM.[19]
6/ Rukopis od Suity Spalicka je v Radiu, ale neni to muj nybrz asi Provaznikuv[20], ktery se se mnou asi delil o provozovaci prava, s tim rozdilem ze mozna dostaval vice nez ja,protoze jak vite ja jsem od nich dostaval skoro 00000000.Tedy muj rukopis tam existovat nemuze, protoze ja jsem nikdy zadnou takovou suitu neudelal. Na to jsou experti kteri dotycna mista zaskrtnou v partiture a je z toho suita.
7/ Hry o Marii i Spalicek , ( V nove uprave) jsou pravdepodobne ve Vieux Moulin,.Hry si vyzadalo radio v Bruxelles.[21]majili je nevim. Spalicek dostal novou orchestraci pro normalni orchestr a scenario je upraveno jinak,svatebni kosile z toho vypadly,protoze deti z nich meli strach a nemohli spati[22]
8. Historie s Pere Gogo jeste neskoncila,on zachranil ve[tsinu] rukopisu,jez jsou ted ve V. moulin[23]
Ze starych zapomenutych otazek se vynoruje Duo,to jest vlastne to duo concertante pro dve housle a orchestr,psano v Nice,ve ville Simy 1937,a daleko vice informaci vam myslim muze rici ten mrs desarcen,ktery b de na festivalu,partitura je ve Svycarsku.[24]
Koleda z 1917[25].Neco se miha predocima ale nemohu vam rici co to je, mozna ze to byla jen skiza, protoze jsem tenkrate cetl mnoho starych rocniku Cesky lid z policske knihovny,to jest Musea,kde jsem vlastne nasbiral tu spoustu materialu(zieberta[26]. t. d.) jez jsem pozdeji u il castecne v Parizi pro Spalik[27],a po mne daleko vice Burian[28].Ale o samotne komposici vam nemohu rici mnoho,cim vice na to myslim,tim vice se mi zda ze jsem opravdu nejakou takovou vec napsal,to asi zustalo v policce[29].
Nove kvarteto[30] jsem psal ted s velikymi obtizemi,vzhledem k nemoci a vzhledem ze nemohu naklonit hlavu,Je to pro Symposium v Bostonu[31],sjezd kritiku, trva to tri dny mluvi tam olin dovns, nas pritel virgil a mnoho jinych[32],zda se to velmi zajimava akce,je to na pozvani a je pozvano mnoho velkych lidim mys im Gide[33], Casals[34] a.t.d.[35]
Ten Norhrop East and West[36] je velmi zajimava analysa,ohromne ucena tlusta bible,je to ovsem folisof a vyklada to velmi zajimave o dominatnich vlivech jez tvorily zap. i vych. kultury,trochu prehnane profesionalne ve smyslu filosofickem no znate filosofy.
ted prosim vas se na mne nezlobte s tim va Passen,ja se o to nemohu starat,Bronx je pro mne jeste moc velka vzdalenost,myslim z tech vsech veci by vas zajimal jen ta Perkins[37] o Rooseveltovi[38] a Wolf jestli ho uz neznate.[39]
Ted uz zkoncim,uz toho mam dost p o dnesek,napisu vam brzo ostatni novinky srd cne zdravim vas
B. Martinů
|