Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSchönenberg - Pratteln
Poznámka k lokaci odesláníPRATTELN, 23.II.59, V
Datum odeslání21.02.1959
PříjemceZouhar, Zdeněk
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíBrno
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie od Víta Zouhara, 03/2014
Vlastník pramene- Soukromý vlastník, Private owner
Signatura současného vlastníkaBM 30
Signatura v IBMZou 1959-02-21
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů podrobně kritizuje dechový kvintet Zdeňka Zouhara. BM by rád slyšel podrobnější představu o festivalu, který ZZ chystá.
Diplomatický přepis dopisu

Únor  21. 59.



 



Milý příteli:                                                                                                  



 



Nejsem rozhodně expert na dechový kvintet, to je ensemble kterému jsem se až dosud vyhnul[1]. Nicméně vám mohu dáti některé rady, zdali dobré či nedobré to nevím, nejlepší důkaz bude až se to přehraje. Jako  koncepce se mi to zdá dobré jako realizace to je ovšem jiná otázka. Chtěl jste znáti moje mínění a tak



tedy: [2]



Přes určitý lyrismus je to hranaté a chlupaté. Vezměte dobrý tvrdý kartáč a vykartáčujte všechny chlupy aby to bylo jasné a čisté. Vaše Horna[3] má part těžký a nevděčný neboť místy má partie které se podobají zvukově určitému zvířátku z něhož se dělají jitrnice, což se týká taky některých míst ve fagotu. Na pianě znějí tyto věci výborně ale v nástroji jsou spíše nemotorné a nezní. To se týká fagotu na str 13 a i jinde, v tomto registru hlubokém noty nevyjdou a není vlastně slyšet co fagot hraje, jenom chrochtá. To samé pro Hornu na str 14. to je zbytečně komplikováno a nevyjde. Vy sice jim hledíte zachovat pauzy pro vydechnutí ale myslím, že nestačí, a mimo toho když se ty fráze stále opakují tak intensita vydechnutí pomalu mizí, neboť není na to čas a čím déle fráze trvá tím takové krátké vydechnutí nestačí, je třeba aby si zhluboka někde nabyl zase sílu. Nemyslím, že se vám ta passage bude líbit.



Celá věc potřebuje více vzduchu, takto je to konfusní a těžké (zvukově) někde spíše orchestrální, než komorní. Nuance jsou v komorní hudbě omezené, tak není FF. vyjma v Tutti, tedy v masse. Hned na str 3. bych to Ostinato nechal jen Cl a Fagot bez horny, je to moc hutné v p, proti FF v oboi (ostatně ff v hoboi neexistuje) (nerozeznávám dobře vaše znamínka zdali ff nebo pp.?)



Proč ten Šostakovič na str 4. Leningrad?[4]



Horna je stále moc nízko, kde právě nezní čistě.



Ten motor právě nepatří do komorní hudby. Dynamismus musíte docílit hudbou a ne zvukem.



Dal bych do druhé věty, str 9. raději byť i jen vytečkované taktové čáry, tak jak to je bude souhra nejistá, nebo to musí jeden hráč nějak dirigovat což není pěkné. Věta má zvláštní a dobrou náladu až na závěrečnou passage fagotu. Píšete ji sám 8va ad lib.



3tí věta. Zase horna nešťastná, přikreje vám úplně fagot a zvuk je tak jak jsem už řekl. A stále hraje v rejstříku fagotu, nedostane se nahoru kde by byla na svém místě. S hornou máte nějaký komplex. Na str 17 nevím zdali je akcentování rythmu ve fag. hornou nutné, zvuk nebude pěkný a rythmus vyjde ve fag. dobře sám.



Na str 18 ty dlouhé spoje [5]ve flautě to je Janáčkovina  a i on se v tom mýlil, to nic neznamená.



Str 20. originalita zápisu je jenom na papíře a nedostanete ty tři stránky dohromady bez taktových čar. Tedy originalita zbytečná.



Str 20. dublujte tu gradaci i flautou i klar. zde je horna příliš silná proti všem nástrojům.



Str 23. 25. opakujete hlavní motiv 4kráte skoro stejný, změňte jej poněkud ať dostanete variant. Str 26 Šostakovič.



Str 30. Jistě najdete lepší konec, ten váš teď je velmi konvenční a pokazí vám celou větu.                         Mám vám poslat partituru zpět?



Tak jsem vám to zkritizoval pořádně, tak se na mne nezlobte. Kartáč, kartáč. Hlavní věc je nezapomenout že se jedná o komorní ensemble a i komorní hudební projev a tedy nespadnout do projevu orchestrálního, na to těch pět nástrojů nemá sílu.



 



Váš projekt Festivalu[6] je ovšem lákavý a zajímavý, ovšem bude jej nutno přizpůsobit okolním podmínkám a možnostem, tak jak jej popisujete se zdá příliš náročný, já ovšem nevím co lze udělat a co ne, to vy znáte lépe, jak je známo takový festival vyžaduje mnoho energie i úsilí, někoho vyloženě vedoucího a zodpovědného a mimo to jako vždy hodně peněz i času. Dejte mi tedy jakýsi konkrétní návrh o tom, co by bylo možné udělat.



Mnoho vás pozdravuji  váš



B. Martinů



 



 



 


Věcné poznámky k DP

[1] Dechový kvintet H. 187 z roku 1930 je nezvěstný (srov. např. Halbreich 2007, s. 373).



[2] Martinů reaguje v dopise na skladbu Zdeňka Zouhara 151. Hudba pro dechové kvinteto, kterou dokončil v Brně 30. listopadu 1958.



[3] V tomto dopise střídá označení „Horna“ a „horna“.



[4] Podle Martinů tato část připomíná 7. symfonii, Leningradskou Dmitrije Šostakoviče.



Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič (1906-1975), skladatel, klavírista, spisovatel. Studoval skladbu u Maxmiliana Steinberga, kontrapunkt u Nikolaje Sokolova   v letech 1919-1924 na konzervatoři v Sankt Petěrburgu a hru na klavír u Konstantina Igumnova a skladbu u Nikolaje Mjaskovského na konzervatoři v Moskvě. Je řazen k nejvýznamnějším symfonikům 20. století, jeho orchestrální i komorní skladby se staly součástí kmenového repertoáru. Je autorem mj. oper Nos, Lady Macbeth z Mcenského újezdu, Kateřina Izmajlova, baletu Zlatý věk, 15 symfonií.



[5] Má na mysli „obloučky“.



[6] Myslí zde Zouharův návrh mezinárodního festivalu Bohuslava Martinů. Tento záměr se uskutečnil až v roce 1966, kdy se od 1. do 9. září v Brně konal Festival Bohuslava Martinů, který byl prvním ročníkem Mezinárodního hudebního festivalu Brno. Zdeněk Zouhar se podílel na jeho dramaturgii a vypracoval pro něj program. 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámkapřiložena obálka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Lokace jako předmět
Schönenberg - Pratteln
Osoba jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 4712 (záznam 1 / 0)
další »