Únor 21. 59.
Milý příteli:
Nejsem rozhodně expert na dechový kvintet, to je ensemble kterému jsem se až dosud vyhnul[1]. Nicméně vám mohu dáti některé rady, zdali dobré či nedobré to nevím, nejlepší důkaz bude až se to přehraje. Jako koncepce se mi to zdá dobré jako realizace to je ovšem jiná otázka. Chtěl jste znáti moje mínění a tak
tedy: [2]
Přes určitý lyrismus je to hranaté a chlupaté. Vezměte dobrý tvrdý kartáč a vykartáčujte všechny chlupy aby to bylo jasné a čisté. Vaše Horna[3] má part těžký a nevděčný neboť místy má partie které se podobají zvukově určitému zvířátku z něhož se dělají jitrnice, což se týká taky některých míst ve fagotu. Na pianě znějí tyto věci výborně ale v nástroji jsou spíše nemotorné a nezní. To se týká fagotu na str 13 a i jinde, v tomto registru hlubokém noty nevyjdou a není vlastně slyšet co fagot hraje, jenom chrochtá. To samé pro Hornu na str 14. to je zbytečně komplikováno a nevyjde. Vy sice jim hledíte zachovat pauzy pro vydechnutí ale myslím, že nestačí, a mimo toho když se ty fráze stále opakují tak intensita vydechnutí pomalu mizí, neboť není na to čas a čím déle fráze trvá tím takové krátké vydechnutí nestačí, je třeba aby si zhluboka někde nabyl zase sílu. Nemyslím, že se vám ta passage bude líbit.
Celá věc potřebuje více vzduchu, takto je to konfusní a těžké (zvukově) někde spíše orchestrální, než komorní. Nuance jsou v komorní hudbě omezené, tak není FF. vyjma v Tutti, tedy v masse. Hned na str 3. bych to Ostinato nechal jen Cl a Fagot bez horny, je to moc hutné v p, proti FF v oboi (ostatně ff v hoboi neexistuje) (nerozeznávám dobře vaše znamínka zdali ff nebo pp.?)
Proč ten Šostakovič na str 4. Leningrad?[4]
Horna je stále moc nízko, kde právě nezní čistě.
Ten motor právě nepatří do komorní hudby. Dynamismus musíte docílit hudbou a ne zvukem.
Dal bych do druhé věty, str 9. raději byť i jen vytečkované taktové čáry, tak jak to je bude souhra nejistá, nebo to musí jeden hráč nějak dirigovat což není pěkné. Věta má zvláštní a dobrou náladu až na závěrečnou passage fagotu. Píšete ji sám 8va ad lib.
3tí věta. Zase horna nešťastná, přikreje vám úplně fagot a zvuk je tak jak jsem už řekl. A stále hraje v rejstříku fagotu, nedostane se nahoru kde by byla na svém místě. S hornou máte nějaký komplex. Na str 17 nevím zdali je akcentování rythmu ve fag. hornou nutné, zvuk nebude pěkný a rythmus vyjde ve fag. dobře sám.
Na str 18 ty dlouhé spoje [5]ve flautě to je Janáčkovina a i on se v tom mýlil, to nic neznamená.
Str 20. originalita zápisu je jenom na papíře a nedostanete ty tři stránky dohromady bez taktových čar. Tedy originalita zbytečná.
Str 20. dublujte tu gradaci i flautou i klar. zde je horna příliš silná proti všem nástrojům.
Str 23. 25. opakujete hlavní motiv 4kráte skoro stejný, změňte jej poněkud ať dostanete variant. Str 26 Šostakovič.
Str 30. Jistě najdete lepší konec, ten váš teď je velmi konvenční a pokazí vám celou větu. Mám vám poslat partituru zpět?
Tak jsem vám to zkritizoval pořádně, tak se na mne nezlobte. Kartáč, kartáč. Hlavní věc je nezapomenout že se jedná o komorní ensemble a i komorní hudební projev a tedy nespadnout do projevu orchestrálního, na to těch pět nástrojů nemá sílu.
Váš projekt Festivalu[6] je ovšem lákavý a zajímavý, ovšem bude jej nutno přizpůsobit okolním podmínkám a možnostem, tak jak jej popisujete se zdá příliš náročný, já ovšem nevím co lze udělat a co ne, to vy znáte lépe, jak je známo takový festival vyžaduje mnoho energie i úsilí, někoho vyloženě vedoucího a zodpovědného a mimo to jako vždy hodně peněz i času. Dejte mi tedy jakýsi konkrétní návrh o tom, co by bylo možné udělat.
Mnoho vás pozdravuji váš
B. Martinů
|