General information
Call number at the BM Institute236/A1
Title of the composition The Plays of Mary, H 236
Class of the sourceMusical source
Type of the sourceAutograph
Closer specification of the typeAutograph score
Author Charvát, Josef
Ghéon, Henri
Jenčík, Joe
Martinů, Bohuslav
Munclinger, Josef
Muzika, František
Nezval, Vítězslav
Závada, Vilém
Language 1Czech
Origin
Date of origin1934
Note on the date of originYear and place of origin on title pages of acts II, III and IV, and at the end of each act
Place of originParis
Physical description
Diplomatic transcription of the title page[Act I]
[Label on the front cover]: I. | B. Martinů: | Panny moudré a | panny pošetilé.
[Title page]: (Orchestrální partitura.) | První hra z cyklu: [„Prolog k op.“ crossed out] „Hry o Marii“. | Prolog. | B. Martinů: | Panny moudré a | panny pošetilé. | (Les vierges sages et les vierges folles.) | Drama v 1. jednání. | (Adaptace na starý francouzský text od Vít. Nezvala.) | Délka = 15 minut.

[Act II]
[Label on the front cover]: II. | B. Martinů: | Mariken z Nimègue:
[Title page]: Partitura. | B. Martinů: | Mariken /II. | z Nimègue. | Mirakl v 1. aktu (Dle vlámské legendy.) | Text Henri Ghéon. – V. Závada. | Paris 1934.

[Act III]
[Label on the front cover]: III. | B. Martinů: | Narození Páně.
[Title page]: Orchestr. partitura. | Třetí hra z cyklu „Hry o Marii“ | B. Martinů: | Narození Páně. | (La Nativité.) | Pastorale v 1. jednání. | (Na slova lidové poesie moravské.) | Paris Velikonoce 1934.

[Act IV]
[Label on the front cover]: IV. | B. Martinů | Sestra Paskalina
[Title page]: Orch. partitura. | B. Martinů. | Sestra Paskalina. | Legenda v I. jed. | IV. | (Závěrečná hra z cyklu „Hry o Marii“) | Paris 26/Juin 1934.
Number of leaves22; 71; 19; 72
Number of pages bearing notation39; 140; 35; 140
Total number of pages44; 142; 38; 144
Original pagination1–35; 1–144; 1–33; 1–136
Dimensions (width x height)270 x 350 mm (obálky/covers: 275 x 355 mm)
Arrangement of sections of pagesFour volumes
Number and arrangement of staves28; act II: 10 and 28
Writing instrumentPen (black ink), lead pencil
Diplomatic transcription of performing forces - 1st page of the score[Act I; verso of the title page]
Osoby: Archanděl Gabriel......[crossed out: “Mezzosopran”] Alt. | Panny moudré......pět tanečnic. | Panny pošetilé......čtyři tanečnice a mezosopran (alt.) | Obchodníci s oleji......Bass a baryton. | Ženich (Hlas.....Tenor, Mezosopran, alt, bas. | Sbor smíšený. | Scéna: (viz detaily na další stránce.) | Orchestr: | 2 flauti, 2 clarineti B., 4 Corni (Fa) 1 trompeta (C), 2 tromboni | Piano – Timpani (Gr. Caisse Piati.) | Sbor viol, (nejméně po 8.), violončel a contrabasů.
[Following two pages contain Martinů’s description of history and plot of act I and scenic instructions; it ends with the sentence: “Nezapomenouti že tato hra je vlastně krátký ‚Prolog‘ k večeru ‚Hry o Marii.‘ a že po ní následuje velká hra o Mariken z Nimégue, která potřebuje velkou scénu, jež musí býti již předem připravena.”]

[Act II; verso of the title page]
Osoby: Mariken....Soprano. | /Dvojitá role 1) zpěvní. 2) taneční. | Ďábel.....baryton. | /Dvojitá role 1) zpěvní. 2) taneční. | Principál (vedoucí hry.) – role mluvená. | Osoby hry „Maškaron“ | Bůh syn – ......Bas. | Matka Boží.....Alt. | Maškaron, advokát ďáblů...Tenor. | Osoby v kabaretu u „Zlatého háje“ | Piják....bas. | Děvče....Sopran. | Mužský sbor hráčů...... | Na sceně: Ženský sbor – a Skupina ďáblů – (Bassi.) | Scéna viz str. 13./ | Orchestr: 2 flauti, 2 oboe, 2 clarinetti in B., 2 fagotti. | 4 corni Fa, 2 trompetti C. 3 Tromboni et Tuba. | Piano – Bicí nástroje (dva hráči) I. Timpani. | II. Grande Caisse – Piatti – 2 caisses claires sans timbre. | 1 Tambour avec timbre. | Tambour basque, Triangel – Xylofon. | (1. tambour dutý zvuk na scéně.) | Smyčce.

[Act III; verso of the title page]
Osoby: Maria...sopran | Kovář.....bas. baryton. | Kovářová dcera....mezosopran | Šenkýř.....Baryton. | Ženský a mužský a dětský sbor. | Andělé... [inscription in pencil, unidentified hand: „2 soli | s ním [with the choir] | Bas solo | ½ soprani soli | ½ alti soli“] | Scéna: | Betlém, uprostřed [...?...] jesličky. Náznaková scéna pro hospodu kovárnu a. t. d. | Scéna musí být řešena po dohodě s malířem, je možno ji řešiti barevně, obrazově, s malovanými plátny, | andělé a. t. d. v barvách čistých světlých, tedy ne scéna „dekorační.“ (Nezapomenouti, že pravděpodobně | se hra musí provésti na scéně v předu, vzhledem k tomu že velká scéna musí být již postavena | v zadu pro další hru. Umístění ženského sboru i kostými [sic] definitivně [crossed out: „až“] po dohodě v návrhem | malíře a režisera. Celá atmosfera hry je klidná a volná, gesta a. t. d. spíše statická. | Poznámky k ději jsou během hry v partituře. | Orchestr: | 2 flautti 2 oboe 2 fagotti 4 corni 1. trompette, 1 trombonne, timpany (triangel) | a smyčce. | Trvání = 15 minut.

[Act IV; verso of the title page is blank; verso of the following leaf:]
Osoby: | Sestra Paskalina....sopran (mezzos.) | Sestra Marta........sopran (mezzosopran) | Solový vokální kvartet. | Matka Boží.......(role němá) | Smíšený sbor. | Role taneční (pantom.) Démon – Duše – Stíny. | Kat a jeho pomocníci. Plameny. Andělé. | Starosta – soudcové – gendarmové. | Scéna: (dvě proměny) Scéna I. Jizba v klášteře, lůžko, na němž spí Paskalina, na výstupku | socha p. Marie – Velká klášterní brána (Pozadí plátno pro tanec stínů č. 3 až 5) | Scéna II. Průčelí domku (v levo) s dveřmi – Popraviště, kůl a hranice dříví (uprostřed.), | /náznak kostela (není nutný) – docela nahoře = Ráj. | Scéna III: Jako scéna I. jen jinak uspořádáno – nahoře Ráj a k němu schodiště. | Řešení scény je volné, spíše obrazové, ne realistické, dekor nemusí býti masívní, spíše náznakový. | bez velkých obtíží pro proměny. Důležitá jsou světla a schodiště (pro scénu III.) vedoucí do Ráje | musí být připraveno od počátku hry. Ráj pro scénu III. může býti naznačen bránou nad schodištěm. | Popraviště může býti vysunuto z propadla. V celku spíše dekorace snu. | Kostýmy: Paskalina I a III. sc. k. klášterní – II. scéna podobný k. bílý a jednoduchý. | Sestry a sestra Marta, klášterní kostymy. Matka Boží nádherný k. zlatý a korunu na hlavě. | Kat a Plameny = k. rudé. Starosta a gendarmové = k. barevné. Soudcové, černé pláště | s kapucí a černé poloviční masky. Andělé barvy světlé – Sbor a dav = k. obyčejný, civilní. | Kost. s maskou. Démon = šedý, příšerná maska, – Duše = bílá, bílá maska. | fantast. postavy = šedé s maskami. Postava rytíře je manekýn. | Taneční role (demon, duše, postavy, kat, plameny) lépe svěřiti tanečnicím než tanečníkům. | Orchestr velký, dechy po 2., corni 4, tromp 2. tromb. a Tuba – Piano, Bicí a Smyčce. | (Na konci za scénou, Harmonium, Smyčc. kvintett a timpany.)
[verso of this leaf: Martinů’s description of the history and plot of act IV]
Markings by B. MartinůScenic and performing notes
Other markingsLead, blue, red and green pencil (mostly conductors’s markings)
CommentsPages 99–102 of the Act II are missing (also noted in lead pencil on the flyleaf before the title page)
Deposition
Owner of the sourceNárodní divadlo v Praze
Call numberH 745/P1 (H 745/P1-I, H 745/P1-II, H 745/P1-III, H 745/P1-IV)
Acqusition number20/2009 (20/2009-1, 20/2009-2, 20/2009-3, 20/2009-4)
Date of acquisition (BM Institute)2003
Source

Preview only available at the Institute.

Digitisation
Quality of digitisationProfessional
Digitized atID Space
Date of digitisation2003
Note on digitisation4th phase
« previous
ID 393 (entry 1 / 0)
next »