General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationSchönenberg - Pratteln
Note on Sender‘s location[Schönenberg]
Send date22.12.1957
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
LanguageCzech
AcquiredCBM
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Former call number at IBM2000/PBM kmš 863
Call number at IBMŠafM 1957-12-22
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Schönenberg, Pratteln] Dec. 22. 57.



 



Mily Milosi :



Myslel jsem ze mas nejake trouble, ze dlouho nepises. Co se tyce meho posledniho dopisu, nesmis to brat vazne, ja si nekdy jen tak fantasiruju a vymyslim, na kazdy zpusob jsi volil tezky ukol biografa nebot vis ze nemam biografie vubec rad protoze obycejne no a tak dale. Ale to te nesmi odradit a ani moje vyzkumy mentalni te nesmi poplest, ja jsem mel jen dojem ze se ti ten material trochu roztahuje zbytecne a tak jsem napsal vystrazny signal. Hlavne nedelej ji moc dlouhou. lidi nemaji ted cas cist. Jednu vec bych jeste chtel miti jasnou, to jest jen vedet jaky je tvuj nazor na moji malickost a na charakter vubec, to jest narodni a cesky. To je ovsem velky otaznik. Jaci jsme. Abych presel ke konkretnimu a tvym otaznikum tedy Gilgamesh[1] je scored[2] pro ctyri Soli. (S. T. bar. Bass) a smiseny sbor, orchestre 2 flutes, 2 clar. 3 trompety 2 trombony, hodne bicich harfa, piano a smycce.[3] Ted se to ovsem nazyva Oratorio ale ono to neni, ani Cantata protoze uz je to tisteno tak se nebudu namahat to pojmenovat, je to zkratka Epic. Poslu ti posudky kritik, tam se snad neco dozvime a premiera je ledna 4teho a generalka ledna 3tiho, asi to uslysis v Praze nebot to prekladaji.[4] Je mi lito ze jsem nemohl uziti toho ceskeho prekladu ale prisel do Nicy kdyz uz jsem byl s celou Epopeji hotov.[5] O te Hore[6] maji pravdu, je to roztristena forma sbor nerozvinuty dostatecne ale co nevidi ze to neni Olivetska tragedie jako takova nybrz jakasi lidova hra, vzpominka na tu tragedii ale ne tragedie sama, tak to take neni ani Oratorio ani Cantata. To pozna jenom kdo ma usi k slyseni ale pres tyto spatne vlastnosti to ma vsude sensacni uspech a lide se nad tim zamysleji.



Privatni veci ovsem z Biografie vynech. Spravne je nehledat spolecneho jmenovatele sice tam nejaky je ale definovat jej by bylo tezke.



Myslim ze uvolnovani od tech geometrickych forem (coz je take termin v nedostatku jineho) zaclo jiz a hodne patrne v Double concertu[7], ktery bychom byli dobre slyseli pres Prahu kdyby nam do toho nebyl nejaky Rus povidal[8]. Mam dojem ze to hrali s ohromnou vervou. Ted by ale mohli udelat jeste pokus to zahrati s malym orchestrem vybranych hracu, tak jak to hral Sacher pri premiere, dojem kammer-musiky je vetsi, ovsem zvuk je mensi ale detaily vyjdou presne. Vylozene uvolneni je ve Fantasiich, castecne ale znacne je pate (1veta)[9]. V parabolach[10] to pokracuje a i v the Rock,[11] ktery ma premieru v lednu ale to je jednoveta vec, tedy vice mene poem synfonique[12] s castecnym programem. To jest muzes si ho tam doplnit sam.



JESTE K TE GEOMETRICKE FORME A EVOLUCI. Velka pismena nejsou schvalne.



Myslim tim, ne ze geometr. formeuz neplati ale ze je trochu rigid pro nas a tedy ta evoluce zalezi castecne v tom ze se tolik nespoleham na Thema, nybrz vice na fantasii a ze nechci vyuzivat thematu az do roztrhani tela, to jest ho tak ve variacich „vyzdimat“ ze z neho na konec nic nezustane jenom vysuseny neco a tak kdyz citim ze se Thema vyzilo tak zacnu neco jineho, s trochou fantasie se forma ovsem znacne zmeni, (coz dela trouble kritikum) ale to neznamena ze tam forma neni.[13]



To jen tak ve zkratce.



Letos mame konecne sami take stromecek a prave ho vencime a davame na neho leskle predmety a svicky tak te musim opustit a venovati se stromku.



Mnoho prani a zadne starosti v Novem Roce. Prani take Eve[14].



Bohous



 


Total number of leaves1
Number of pages bearing text2
Fixationtypewriting, handwritten signature
Letter

Preview only available at the Institute.

Digitisation
Quality of digitisationProfessional
Location as subject
Basel
Nice
Prague
Person as subject
Composition as subject
« previous
ID 2742 (entry 1 / 0)
next »