Základní informace
Titul CZČtyři písně na texty české lidové poezie
Podtitul CZpro hlas a klavír
Titul ENFour Songs on Czech Folk Poetry
Podtitul ENfor voice and piano
Titul DEVier Lieder zu Texten böhmischer Volkspoesie
Podtitul DEfür Stimme und Klavier
KategorieVokální hudba
PodkategoriePísně s doprovodem klavíru
Halbreichovo číslo282bis
Autor textu/libreta - Lidový text, Folk lyrics
Sušil, František
Části (věty)1. Koníčky na ouhoře
2. Ztracený pantoflíček
3. Píseň nábožná
4. Pozvání
Textový incipit1. Čí jsou to koníčky, na tom našem ouhoře
2. V Strakonicích na rohu, vedle pernikáře
3. Povolal pán Bůh s nebe anděla
4. Dlouho, holečku, dlouho k nám nejdeš
Durata8' 30''
Nástrojové obsazeníV Pf
Dedikant Charles-Roux, Edmonde
Diplomatický přepis věnováníEcrit pour | Edmonde Charles-Roux
Původ
Místo kompoziceAix-en-Provence
Rok dokončení1940
Započetí kompozice1940
Dokončení kompozice04.12.1940
Premiéra
Interpret Košárek, Karel
Kožená, Magdalena
Datum premiéry08.12.1997
Místo premiéryPraha, Sál Martinů
Poznámka k premiéřeMagdalena Kožená (V), Karel Košárek (Pf)
Uložení autografu
Vlastník prameneNadace Bohuslava Martinů
DepozitumCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Copyright
CopyrightBärenreiter Praha
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelEditio Praga
Místo vydáníPraha
Rok vydání1999
Vydání dostupná v IBM
Editio Praga, Praha, 1999
Signatura IBM: 1021
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název na titulní straně autografu: "Melodies | pour une amie de mon pays. | (Sur les textes populaires tchèque.)".
O skladbě

Rukopis donedávna neznámého písňového cyklu Čtyři písně na slova české lidové poezie, H 282bis, byl objeven až v roce 1996 v jižní Francii za pomoci malíře Rudolfa Kundery, skladatelova dlouholetého přítele. Martinů je napsal 4. prosince 1940 v Aix en Provence jako dárek pro svou přítelkyni Edmonde Charles-Roux, která mu pomáhala během mnohaměsíčního usilování o získání španělského průjezdního víza. Teprve koncem prosince Martinů tohoto cíle dosáhl a mohl tak pokračovat v dramatickém útěku před nacistickým nebezpečím, který jej vedl z jižní Francie přes Španělsko a Portugalsko až do USA.

Kompozičním mistrovstvím a celkovým pojetím se Čtyři písně přiřazují k dosud známým vokálním skladbám Bohuslava Martinů ze začátku 40. let (Písničky na jednu stránku [H 294], Písničky na dvě stránky [H 302], Nový Špalíček [H 288]). Tato spřízněnost je natolik silná, že nebýt kratší poslední písně, bylo by docela možné cyklus označit jako „Písničky na čtyři stránky“.

První píseň „Koníčky na ouhoře“ (text z Klatovska) využívá ve značně stylizované podobě rytmu tzv. mateníku. Na rozdíl od víceméně pravidelného střídání dvou a třídobých taktů, které je typické pro lidový mateník, vytvořil Martinů užitím celé řady lichých a sudých taktů komplexnější strukturu, která však i tak působí rytmicky velmi přirozeně a posluchače nechce mást o nic více, než je tomu v lidovém mateníku. „Ztracený pantoflíček“ (text z Prácheňska) je rychlá polka upomínající kombinací české lidové hudby s jazzovými názvuky zejména na skladatelovy Tři české tance [H 154] pro klavír z roku 1926. „Píseň nábožná“ (text z Hradecka) z cyklu poněkud vybočuje svou religiózní tématikou, kterou Martinů podtrhl užitím jednoduché sylabické faktury vokálního partu i v klavírním doprovodu. Zatímco všechny ostatní písně cyklu jsou převzaty z oddílu „Písně věku mládeneckého a panenského“ Erbenovy sbírky, tato pochází z oddílu „Písně rozpravné“. Stručné „Pozvání“ (text z Budějovicka) celý cyklus uzavírá v meditativní náladě, odpovídající okolnostem vzniku.

Eva Benešová a Aleš Březina, program koncertu Festival Bohuslava Martinů, 8. 12. 1997.

« předchozí
ID 347 (záznam 1 / 0)
další »