Základní informace
Titul CZSedm arabesek
Podtitul CZrytmické etudy pro housle a klavír
Titul ENSeven arabesques
Podtitul ENrhytmic etudes for violin and piano
Titul DESieben Arabeske
Podtitul DErhytmic Etüdes für Violine und Klavier
Titul FRSept arabesques
Podtitul FRétudes rythmiques pour violon et piano
KategorieKomorní hudba
PodkategorieDua pro housle a klavír
Halbreichovo číslo201 A
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Moderato; 3. Andante moderato; 4. Allegro; 5. Adagio; 6. Allegretto; 7. Allegretto moderato
Durata16'
Nástrojové obsazeníVl Pf
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1931
Započetí kompozice1931
Dokončení kompozice1931
Premiéra
Uložení autografu
Poznámka k autografuRukopis nezvěstný.
Copyright
CopyrightÉditions Durand-Salabert-Eschig
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelRaymond Deiss
Místo vydáníPaříž
Rok vydání1932
Vydání dostupná v IBM
Éditions Salabert, Paříž, 1932
Signatura IBM: 1163a
Specifikace vydání: Přetisk 1. vydání - klavír, housle + part violoncella
Detaily tohoto vydání
Raymond Deiss, Paříž, 1932
Signatura IBM: 1163b
Specifikace vydání: 1. vydání - klavír + housle
Detaily tohoto vydání
Éditions Salabert, Paříž, 1993
Signatura IBM: 1163 arr.
Specifikace vydání: 1. vydání této úpravy - partitura a party
Detaily tohoto vydání
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Skladba existuje také ve verzi pro violoncello a klavír - viz H. 201.
O skladbě

Sedm Arabesek pro housle a klavír vzniklo na objednávku pařížského nakladatele R. Deisse. Jejich instinktivní zaměření vystihuje též podtitul „Rytmické etudy“; ten však nevypovídá nic o vynikající kvalitě tohoto příležitostného díla. Sedm krátkých skladbiček, určených buď pro housle nebo pro vio­loncello, seznamuje mladého interpreta se základními melodickými a rytmickými postupy meziválečné hudby a systematicky ho připravuje na studium vrcholné soudobé koncertantní literatury. Ve své kategorii patří Arabesky k nejhodnotnějším a nejčastěji vydávaným skladbám vůbec a stojí zcela na úrovni nejlepších instruktivních děl Bartókových. V Adagiu, Arabesce č. 5, se poprvé ozve úplně nový tón v tvorbě Bohuslava Martinů: je to ušlechtilá a naprosto autentická nostalgie, vyjádřená širokou lyrickou melodií sólového nástroje a vytěsňující naráz všechna „misteriosa“ a „tranquilla“ jeho raných skladeb.

Aleš Březina, Martinů: Works for Violin and Piano 2, © 1999 Supraphon Music a.s 

« předchozí
ID 337 (záznam 1 / 0)
další »