Základní informace
Titul CZKomorní hudba č. 1
Podtitul CZpro klarinet, housle, violu, violoncello, harfu a klavír
Titul ENChamber Music No. 1
Podtitul ENfor clarinet, violin, viola, violoncello, harp and piano
Titul DEKammermusik Nr. 1
Podtitul DEfür Klarinette, Violine, Viola, Cello, Harfe und Klavier
Titul FRMusique de chambre n° 1 [auth.]
Podtitul FRpour clarinette, violon, alto, violoncelle, harpe et piano
KategorieKomorní hudba
PodkategorieSextety
Halbreichovo číslo376
Části (věty)1. Allegro moderato; 2. Andante moderato; 3. Poco allegro
Durata19' 20''
Nástrojové obsazeníCl Vl Vla Vc Arpa Pf
Původ
Místo kompoziceSchönenberg - Pratteln
Rok dokončení1959
Započetí kompozice14.02.1959
Dokončení kompozice03.03.1959
Premiéra
Datum premiéry13.11.1959
Místo premiéryBraunschweig, Německo (Festliche Tage Neuer Musik)
Uložení autografu
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Copyright
CopyrightÉditions Max Eschig
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelÉditions Max Eschig
Místo vydáníPaříž
Rok vydání1966
Vydání dostupná v IBM
Éditions Max Eschig, Paříž, 1966
Signatura IBM: 1241a, 1241 (score), 1142 (parts)
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název na titulní straně autografní partitury: "Musique de Chambre N° 1. | pour | Clar. (B), Violon, Viola, Vcello, Arpe, Piano. | In 3 mouvements."
O skladbě

Komorní hudba č. 1, H 376, z roku 1959 je jednou z posledních skladeb Bohuslava Martinů. Vznikla půl roku před skladatelovou smrtí a je ji možné označit za jeho rozloučení se světem impresionismu, který jej fascinoval po více než padesát let. Martinů se o ní v dopise Miloši Šafránkovi vyjádřil jako o „takové noční hudbě“, čemuž odpovídá i původně zamýšlený název „Les Fêtes nocturnes“ (Noční slavnosti), pod kterým byla skladba premiérována.

Na jaře roku 1959 Martinů již bojoval s postupující rakovinou plic a při vědomí možného blízkého konce komponoval takřka bez oddechu – takřka současně dokončoval druhou verzi opery Řecké pašije, H 372 II, a kantátu Mikeš z hor, H 375, poslední ze čtyř lidových kantát na texty Miloslava Bureše. Navíc pracoval na Nonetu č. 2, H 374. Ze všech zmíněných děl je Komorní hudba č. 1 (její název dává tušit, že Martinů zřejmě pomýšlel ještě na další skladbu podobného charakteru resp. pro podobné obsazení) nezaslouženě nejméně známá. Vedle nezvyklé kombinace nástrojů k tomu jistě přispěla i ta okolnost, že tištěná partitura vyšla ve Francii a že ji její vydavatel Max Eschig nedostatečně propaguje.

První zmínku o vzniku Komorní hudby č. 1 nalezneme ve skladatelově dopisu ze 4. března 1959 rodině do Poličky: „... hlavně, že se nemusím unavovat návštěvami a vidět moc lidí, tak jsem u piana a pomalu se bavím komponováním. Mikeš bude brzo hotov. [...] Teď ještě píšu jinou věc, pro sextet, pozvali nás totiž Braunschweigu, to jest někde nahoře v Německu, na festival na listopad a chtějí něco nového, chtějí dávat orchestrální věc a dvě komorní: trvá to celý týden. Sejdeme se tam také s ostatními přáteli z Paříže tak to bude jistě pěkné.“ Připravované setkání s francouzskými přáteli ze skupiny École de Paris (Marcel Mihalovici, Tibor Harsányi, Conrad Beck) a dalšími mělo nesporně vliv na „francouzský“ charakter Komorní hudby č. 1, proběhlo však bohužel již v nepřítomnosti Bohuslava Martinů, který čtvrt roku předtím zemřel.

Eva Benešová a Aleš Březina, program koncertu Festival Bohuslava Martinů, 17. 12. 1997.

« předchozí
ID 298 (záznam 1 / 0)
další »