Základní informace
Titul CZRhapsody-Concerto
Podtitul CZpro violu a orchestr
Titul ENRhapsody-Concerto [auth.]
Podtitul ENfor viola and orchestra [auth.]
Titul DERhapsody-Concerto
Podtitul DEfür Viola und Orchester
Titul FRRhapsody-Concerto
Podtitul FRpour alto et orchestre
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieKoncerty pro různé sólové nástroje
Halbreichovo číslo337
Části (věty)1. Moderato; 2. Molto adagio - Cadenza - Poco allegro - Andante (molto tranquillo)
Durata18'
Nástrojové obsazení2222-4200-Timp-Tamb picc-Archi
Sólový hlasVla
Dedikant Veissi, Jascha
Poznámka k věnováníDedikant: Jascha Veissi.
Původ
Místo kompoziceNew York, NY
Rok dokončení1952
Započetí kompozice15.03.1952
Dokončení kompozice18.04.1952
Premiéra
Interpret Szell, George
Veissi, Jascha
Datum premiéry19.02.1953
Místo premiéryCleveland (USA)
Poznámka k premiéřeJascha Veissi (Vla), George Szell (dir.)
Ansámbl Cleveland Orchestra
Cleveland Orchestra
Uložení autografu
Poznámka k autografuRukopis nezvěstný. *** Dvě reprodukce autografní partitury se nachází v pozůstalosti J. Veissiho v Carmelu, Kalifornie, USA. *** Další reprodukce partitury uložena v Centru Bohuslava Martinů v Poličce. *** Autografní klavírní výtah uložen v archivu nakladatelství Bärenreiter, Kassel. Jeho reprodukce se nachází v Paul Sacher Stiftung v Basileji.
Copyright
CopyrightBärenreiter, Kassel
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Bärenreiter, Kassel, Kassel,
Signatura IBM: 1110 PS
Specifikace vydání: Provozovací partitura, reprint 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter, Kassel, Kassel, 1972
Signatura IBM: 1110 KV
Specifikace vydání: Klavírní výtah
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter, Kassel, Kassel, 1972
Signatura IBM: 1110 PSP
Specifikace vydání: Tisk solového partu violy
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter, Kassel, Kassel, 1980
Signatura IBM: 1110
Specifikace vydání: Partitura, reprint 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 2019
Signatura IBM: SV MAR 8
Specifikace vydání: Souborné vydání díla Bohuslava Martinů
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
O skladbě

Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr, H 337, vzniklo v roce 1952. V předcházejících letech se Bohuslav Martinů etabloval v USA jako jeden z nejúspěšnějších autorů, oblíbený publikem, interprety i hudební kritikou, ale zároveň se pozvolna chytal na definitivní přesídlení zpátky do Evropy. Velkou roli v tomto rozhodnutí hrálo vyostření politické situace na obou stranách rozděleného světa, které se v USA projevovalo aktivitami Výboru pro neamerickou činnost a postihlo i řadu významných osobností z oblasti umění a vědy. Stejně tak ale pro něj nebyl představitelný návrat do komunistického Československa, odděleného od demokratického světa železnou oponou. Jelikož však bylo americké občanství pro něj i pro jeho manželku Charlotte překážkou pro trvalý pobyt ve Francii, přebývali tam manželé Martinů vždy dočasně na několik měsíců a od roku 1953 bydleli nejvíce v Itálii a ve Švýcarsku.

Pro toto pozdní období tvorby Martinů je charakteristické projasnění a vylehčení kompoziční fraktury, výrazně kontrastující s nástupem poválečné hudební avantgardy. K záměrnému oproštění a zjednodušení svých výrazových prostředků (v oblasti harmonie např. výrazné užívání durových a mollových kvintakordů bez zahušťovacích tónů, pro Martinů do té doby typických) se však skladatel neuchýlil z pohodlnosti nebo z neznalosti nastupující generace, jejíž tvorbu naopak pozorně sledoval (např. Pierra Bouleze). Dospěl k nim po dlouhé fázi důsledného experimentování. Specifičnost tohoto posledního tvůrčího období, zahájeného Rhapsody-Concertem, vyplynula ze zcela svébytného vývoje autorova hudebního myšlení. Martinů nespatřoval skutečnou originalitu v progresivnosti zvolených technických a výrazových prostředků, to považoval za mimoumělecké kritérium - takto komponovaná hudba podle něj není cílem, nýbrž pouhým prostředkem k dosažení něčeho jiného. Volba názvu skladby dokládá skladatelův vyhraněný smysl pro otázky formy. Tím, že toto převážně meditativní dílo neoznačil jako violový koncert, je odlišil od svých dřívějších koncertantních skladeb, vyznačujících se pevnou formální výstavbou.

Sandra Bergmannová, Paul Silverthorne, Jitka Zichová, Souborné vydání děl Bohuslava Martinů III/1/8, © 2019 Editio Bärenreiter Praha

« předchozí
ID 259 (záznam 1 / 0)
další »