Základní informace
Titul CZFantazie
Podtitul CZpro teremin, hoboj, klavír a smyčcový kvartet
Titul ENFantasia
Podtitul ENfor theremin, oboe, piano and string quartet
Titul DEPhantasie
Podtitul DEfür Theremin, Oboe, Klavier und Streichquartett
Titul FRFantaisie
Podtitul FRpour theremin, hautbois, piano et quatuor à cordes
KategorieKomorní hudba
PodkategorieSeptety
Halbreichovo číslo301
Části (věty)Largo - Poco allegro - Tempo I
Durata15'
Nástrojové obsazeníOb Pf Ther Vl Vl Vla Vc
Dedikant Rosen, Lucie Bigelow
Diplomatický přepis věnováníTo | Mrs. | Lucia Rosen.
Poznámka k věnováníLucia Bigelow Rosen
Původ
Místo kompoziceRidgefield, Connecticut
Rok dokončení1944
Započetí kompozice09/1944
Dokončení kompozice01.10.1944
Premiéra
Interpret Boom, Robert
Rosen, Lucie Bigelow
Salzedo, Carlos
Datum premiéry03.11.1945
Místo premiéryNew York, USA
Poznámka k premiéřeLucia Bigelow Rosen (Ther), Rober Boom (Ob), Carlos Salzedo (Pf)
Ansámbl Koutzen Quartet
Koutzen Quartet
Uložení autografu
Poznámka k autografuRukopis nezvěstný.
V Éditions Max Eschig uloženo faksimile autografní partitury (pravděpodobně dobová reprodukce) a opis partitury cizí rukou.
Faksimile opisu partitury cizí rukou z Éditions Max Eschig uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
CopyrightÉditions Max Eschig
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelÉditions Max Eschig
Místo vydáníPaříž
Rok vydání1973
Vydání dostupná v IBM
Éditions Max Eschig, Paříž, 1973
Signatura IBM: 1133, 1133a, 1133b
Specifikace vydání: 1. vydání - hlasy
Detaily tohoto vydání
Éditions Max Eschig, Paříž, 1973
Signatura IBM: 1249, 1249a, 1249b
Specifikace vydání: 1. vydání - kapesní partitura
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název skladby na titulní straně autografní partitury: "Phantasy | for Theremin. | with accompagnement: [sic] | Oboe, piano and String Quartet."
Teremin může být nahrazen trautoniem nebo Martenotovými vlnami.
O skladbě

Zejména v období svého amerického exilu se Bohuslav Martinů intenzivně zajímal o nejnovější technické vymoženosti a o nově konstruované elektronické hudební nástroje. Vedle soustavné četby nejnovějších publikací z oblasti přírodních a společenských věd (zejména prací Alberta Einsteina) se Martinů podle svědectví Miloše Šafránka ve spolupráci s dr. Antonínem Svobodou, v Americe žijícím českým odborníkem v oboru matematických přístrojů, od roku 1942 zabýval novými možnostmi mechanického zachycení hudební myšlenky. K tomuto cíli hodlal skladatel dojít po cestě, rozdělené do tří fází: 1. vytvoření kartotéky zvukových barev všeho druhu, zvuků umělých i přírodních, 2. sestavení přístroje na analyzování rytmu, 3. vyhotovení abstraktní hudební partitury s novými znaky (nikoliv běžnou notací) pro zachycení hudebního dění. Na základě této partitury se měly připravit tzv. rozkazové pásky pro jakýsi blíže nespecifikovaný stroj na syntézu zvuku. O této málo probádané stránce hudebního myšlení Bohuslava Martinů zatím bohužel není možné říci více, než že zřejmě zůstala pouhou okrajovou epizodou bez prokazatelného vlivu na jeho pozdější tvorbu. Zcela bezpečně to však byl právě tento zájem, který skladatele vedl v roce 1944 ke složení Fantazie pro teremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír, H 301. Kromě Martinů užil teremin např. Edgar Varése v první verzi své skladby Equatorial z roku 1934 (v revidované druhé verzi užil místo tereminu Martenotovy vlny).

Bezprostředním podnětem ke vzniku Fantazie pro teremin byla objednávka americké umělkyně Lucie Bigelow Rosenové, která ji rok po jejím vzniku v New Yorku premiérovala. Jednovětá skladba, která však vykazuje přehledné dělení do tří částí, obsahuje plno pro Martinů nezvyklých prvků. Pomalá první část Largo vychází ze zatěžkaného rytmu sarabandy a začíná orchestrálními akordy smyčců, jaké se ve skladatelově komorní tvorbě vyskytly naposled v raném kvartetu es moll z roku 1917. Rytmus je zřejmě s ohledem na omezené možnosti sólového nástroje velmi jednoduchý a přehledný, jinak pro Martinů typické synkopy se v něm vyskytují spíše výjimečně. Je takřka neuvěřitelné, že jen o měsíc později vznikly prostinké a ve své jednoduchosti geniální Písničky na dvě stránky, H 302. Jako celek je však Fantazii pro teremin možné přiřadit k neoklasicistické fázi amerického období, do které dále patří díla jako klavírní kvartet č.1, H 287.

Eva Benešová a Aleš Březina, program koncertu Festival Bohuslava Martinů, 17. 12. 1997.

« předchozí
ID 223 (záznam 1 / 0)
další »