Základní informace
Titul CZConcerto da camera
Podtitul CZpro housle a smyčcový orchestr s klavírem a bicími nástroji
Titul ENConcerto da Camera
Podtitul ENfor Violin and String Orchestra with Piano and Percussion
Titul DEConcerto da camera
Podtitul DEfür Violine und Streichorchester mit Klavier und Schlagzeug
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieHouslové koncerty
Halbreichovo číslo285
Části (věty)1. Moderato, poco allegro; 2. Adagio; 3. Poco allegro
Durata24'
Nástrojové obsazeníTimp-Batt-Pf-Archi
Sólový hlasVl
Dedikant Flügel, Gertrud
Sacher, Paul
Diplomatický přepis věnováníDédié à PAUL SACHER | et au BASLER KAMMERORCHESTER
Poznámka k věnováníVěnování na první straně tištěné partitury (UE, 1955).
Původ
Místo kompoziceEdgartown, Massachusetts
Rok dokončení1941
Započetí kompozice07/1941
Dokončení kompozice08.08.1941
Premiéra
Interpret Sacher, Paul
Datum premiéry23.01.1942
Místo premiéryBasilej, Švýcarsko
Poznámka k premiéřeGertrud Flügel (Vl), Paul Sacher (dir.)
Ansámbl Das Basler Kammerorchester
Basler Kammerorchester
Uložení autografu
InstitucePaul Sacher Stiftung
UloženíBasilej
Současný vlastníkPaul Sacher Stiftung
Poznámka k autografuNáčrt a autografní klavírní výtah jsou uloženy v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Uložení autografu 2
Poznámka k autografuDruhý autograf nezvěstný. Ve Wienbibliothek však jsou dochovány jeho dvě reprodukce (depozitum UE).
Copyright
CopyrightUniversal Edition, Vídeň
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 2019
Signatura IBM: SV MAR 8
Specifikace vydání: Souborné vydání díla Bohuslava Martinů
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název skladby na titulní straně 1. autografu (PSS): "CONCERT | pour violon, | et orchestre à cordes, piano, timbales, piatti et triangl." *** První věta dokončena 14.07.1941, druhá věta 25.07.1941. *** Durata uvedená v tištěné partituře: 20'.
O skladbě

Příjezd do Spojených států v roce 1941 znamenal pro Bohuslava Martinů změnu životního stylu, která zasáhla i jeho pracovní zázemí. Velkou podporu v tomto období mu přinesla  objednávka na houslový koncert - Concerto da camera, H 285 od přítele Paula Sachera z Basileje, která Martinů pomohla se znovu soustředit na komponování. Tento dirigent a patron soudobé hudby se zasloužil tímto způsobem nejen o vznik několika dalších Martinů skladeb (např. Dvojkoncert, H 271, Epos o Gilgamešovi, H 351) ale i celé řady vynikajících díl skladatelů 20. století (I. Stravinský, B. Bartók, A. Honegger).

Concerto da camera pro housle a smyčcový orchestr s klavírem a bicími nástroji je další ukázkou podoby sólového partu koncertujícího nástroje v díle Martinů. Více než v ostatních skladbách dnešního večera je kladen důraz na jeho sólistickou úlohu a virtuozitu, avšak ne mechanickou nebo samoúčelnou. Stejní jako v případě Sinfonietty giocosy, H 282 (která vznikla nedlouho před kompozicí Concerto da camera), týká se i Concerta návaznost na Dvojkoncert z roku 1938 a  inspirace barokním typem koncertu. Společné znaky lze najít především v první větě - v oblasti tematického rozvíjení, rytmu a jeho frázování, v častém výskytu chromatických běhů a v expresivním náboji, připomínající výrazový svět Dvojkoncertu. Pozadí barokních stylových prvků lze vytušit ve figurativní melodice a střídání orchestrálního tutti a houslového sóla, ke kterému se v některých úsecích připojuje klavír jako druhý nástroj concertina. Skladbu lze považovat za vrchol sólového koncertu ve stylu concerta grossa v díle Bohuslava Martinů. Její název vychází z pojmu „concerto da camera“, označující komorní koncerty 17. století, určené pro světské prostředí, v protikladu ke „concerto da chiesa“, komponované původně pro potřeby chrámové hudby.

První věta má podle vlastních skladatelových slov „ formu variační, spojenou, a přináší téma ve stále rychlejším provedení v sólovém partu a s velikými dynamickými tutti v orchestru.“ Druhá věta je „arií“ barokního typu doprovázenou polyfonií smyčcového orchestru. Třetí věta tematicky vychází z první a je obohacena o činely a triangl. Jedná se o rondovou formu s návratem melodicky i rytmicky výrazným tématem diatonického charakteru.

Jana Honzíková, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 10. 12. 2000

« předchozí
ID 210 (záznam 1 / 0)
další »