Základní informace
Titul CZKoncertantní duo
Podtitul CZpro dvoje housle a orchestr
Titul ENDuo Concertant
Podtitul ENfor Two Violins and Orchestra
Titul DEDuo concertant
Podtitul DEfür zwei Violinen und Orchester
Titul FRDuo concertant [auth.]
Podtitul FRpour deux violons et l'orchestre [auth.]
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieDvojkoncerty, trojkoncerty a čtyřkoncerty
Halbreichovo číslo a přípona264
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Adagio; 3. Allegro
Durata16'
Nástrojové obsazení2222-2210-Timp-Ptti-Pf-Archi
Sólový hlasVl Vl
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Desarzens, Georges
Desarzens, Victor
Diplomatický přepis věnováníÀ Georges et Victor Desarzens.
Poznámka k věnováníVěnování na titulní straně autografu.
Původ
Místo kompoziceNice
Rok dokončení1937
Započetí kompozice11/1937
Dokončení kompozice12/1937
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Georges Desarzens (Vl), Victor Desarzens (Vl), Ernst Ansermet (dir./cond.)
Ansermet, Ernest
Desarzens, Georges
Desarzens, Victor
Datum premiéry10.02.1938
Místo premiéryYverdon-les-Bains, Švýcarsko (Casino municipal)
Ansámbl Orchestre de la Suisse Romande
Uložení autografu
InstituceBärenreiter, Kassel
Místo uloženíKassel
Současný vlastníkBärenreiter, Kassel
Poznámka k rukopisuAutografní klavírní výtah se nachází v Lausanne, Švýcarsko. -- - -- Skici uloženy v Paul Sacher Stiftung v Basileji.
Vydání
Místo vydáníKassel
VydavatelBärenreiter, Kassel
Rok vydání1963
CopyrightBärenreiter, Kassel
Poznámka
PoznámkaPodle zápisníku Charlotte Martinů byla skladba dokončena 08.12.1937.
Informace

Duo concertante pro dvoje housle a klavír

Za své sedmnáctileté „pařížské“ období vytvořil Bohuslav Martinů řadu koncertů věnovaných jednomu až čtyřem sólovým nástrojům, vraceje se k tradici concerta grossa. Do této řady patří i Duo concertante pro dvoje housle a klavír, H. 264. Skladatel ho napsal mezi listopadem a prosincem roku 1937 v Nice. Skladba měla premiéru následujícího roku v Radiu Laussane, jako sólisté tehdy vystoupili Georges a Victor Dasarzenové, jimž je celé dílo věnováno. Při ohlédnutí za minulostí Martinů vyjádřil fakt, že forma concerta grossa s se sekcemi „solo“ a „tutti“ měla pro něj po dobu několika desetiletí zásadní vliv a označil Duo concertante za svou nejdůležitější kompozici třicátých let napsanou v této. Třívětost celku je typická stejně jako vytěsnění sonátové formy a její nahrazení neustálým zpracováváním drobných motivických útvarů. Svěžest Martinů hudební invence, jeho netradiční cit pro barvitost a virtuózní zacházení se sólovými nástroji činí z tohoto kusu jedinečný zážitek jak pro hráče, tak pro posluchače.

 

Aleš Březina

© ArteNova 2000, 74321 77635 2

 

 

Prameny

« předchozí
ID 188 (záznam 1 / 0)
další »