Základní informace
Označení pramene236/A
Název skladbyHry o Marii, H 236
Třída prameneNotový pramen
Zkratka prameneA
Typ prameneAutograf
Bližší specifikace typuautografní partitura kompletní
Autor Martinů, Bohuslav
Charvát, Josef

Ghéon, Henri

Jenčík, Joe

Munclinger, Josef

Muzika, František

Nezval, Vítězslav

Závada, Vilém
Jazyk 1čeština
Jazyk 2
Původ
Datum vzniku1934
Poznámka k datu vznikuuvedeno na titulní straně 2., 3., 4. dějství a na konci každého dějství
Místo vznikuPaříž
Místo vzniku 2
Poznámka k místu vznikuuvedeno na titulní straně 2., 3., 4. dějství a na konci každého dějství
Fyzický popis
Diplomatický přepis titulní strany1. dějství Obálka: I. / B. Martinů: [2x podtrženo] / Panny moudré a [2x podtrženo] / panny pošetilé [2x podtrženo]. Titulní list: (Orchestrální partitura.) [podtrženo] / První hra z cyklu [přeškrtnuto "Prolog k op."] "Hry o Marii". [podtrženo] / Prolog [podtrženo]. / B. Martinů [2x podtrženo]: / Panny moudré a [2x podtrženo] / panny pošetilé [2x podtrženo]. / Les vierges sages st les vierges folles [podtrženo].) / Drama v 1. jednání. / (Adaptace na starý francouzský text od Vít. Nezvala.) / Délka a 15 minut. 2. dějství Obálka: II. / B. Martinů: [2x podtrženo] / Mariken z Nimèque: [2x podtrženo] Titulní list: Partitura. [tužkou] / B. Martinů [2x podtrženo]: / Mariken [2x podtrženo] (II. [tužkou] / z Nimèque. [2x podtrženo] / Mirakl v 1. aktu (Dle vlámské legendy.) / Text Henri Ghéon. - V. Závada / Paris 1934 3. dějství Obálka: III. / B. Martinů: [2x podtrženo] / Narození Páně. [2x podtrženo] Titulní list: Orchestr. partitura. [podtrženo] / Třetí hra z cyklu "Hry o Marii [podtrženo]" / B. Martinů [2x podtrženo]: / Narození Páně. [3x podtrženo] / (La Nativite.) / Pastorale v 1. jednání. [podtrženo] / (Na slova lidové poesie moravské.) / Paris Velikonoce 1934. 4. dějství Obálka: IV. / B. Martinů / Sestra Paskalina [podtrženo] Titulní list: Orch. partitura. [podtrženo] / B. Martinů [2x podtrženo]. / Sestra Paskalina. [3x podtrženo] / Legenda v I. jed. [podtrženo] / IV. / (Závěrečná hra z cyklu "Hry o Marii") / Paris 26/Juin 1934
Počet částí4
Počet listů22; 71; 19; 72
Počet popsaných stran39; 140; 35; 140
Celkový počet stránek44; 142; 38; 144
Originální paginace1 - 35; 1 - 144; 1 - 33; 1 - 136
Poznámka k paginaci1. dějství - str. 29 opraveno
Formát (šířka x výška)1)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 2)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 3)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 4)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350
Vazba
Uspořádání složek4 sešity
Vlastnosti papíru
Značka papíru (firma)
Vodoznak
Počet a uspořádání osnov1.,3. a 4. dějství: 28; 2. dějství: 10, 28
Vzdálenost mezi první a poslední osnovou
Vzdálenost mezi linkami
Psací náčinípero (černý inkoust), tužka, pastelka (modrá, červená, zelená
Diplomatický přepis obsazení - 1. strana partitury1. dějství - 6. str. digitalizátu Osoby: Archanděl Gabriel…..Mezzosopran[škrntuto] Alt. / Panny moudré…..pět tanečnic. / Panny pošetilé…..čtyři tanečnice a mezzosopran (alt.)/ Obchodníci s oleji…..Bass a baryton. / Ženich (Hlas…..Tenor, Mezosopran, alt, bas. / Sbor smíšený. / Scéna: (viz Detaily na další stránce.) / Orchestr: / 2 flauti, 2 clarineti B. , 4 Corni (Tr?) 1 trompeta (cl), 2 tromboni / Piano – Timpani (ch. claisse Piati.) / Sbor viol, (nejméně po 8.), violončel a contrabasů. 2. dějství - 4. str. digitalizátu Osoby: Mariken…..soprano./ (Dvojitá role 1) zpěvní. / 2) taneční. / Ďábel…..baryton. / (Dvojitá role 1) zpěvní. / 2) taneční. / Principál (vedoucí hry.) – role mluvená. / Osoby hry „Maškaron“ Bůh syn…..Bas / Matka Boží…..Alt / Maškaron, advokát ďáblů…..Tenor. / Osoby v kabaretu u „Zlatého háje“ Piják…..bas / Děvče…..Sopran. / Mužský sbor hráčů….. / Na scéně: Ženský sbor – a Skupina ďáblů – (Bassi.) / tužkou Scéna viz str. 13) / Orchestr: 2 flauti, 2 oboe, 2 clarinetti in B, 2 fagotti. / 4 corni Fa, 2 trompetti C. 3 Tromboni et Tuba. / Piano – Bicí nástroje (dva hráči) I. Timpani / II. Grande Caisse – Piatti – 2 caisses claires sans timbre. / 1 Tambour avec timbre. / Tambour basque, Triangel – xylofon. / (1. tambour dutý zvuk na scéně. ) / Smyčce. 3. dějství - 6. str. digitalizátu Osoby: / Maria ….. sopran / Kovář ….. bas. baryton. / Kovářova dcera ….. mezzosopran. / Šenkýř …..Baryton. / ženský a mužský a dětský sbor. / Andělé ….. (tužkou cizí rukou dopsáno: 2 soli / s ním Bas solo / ½ soprani soli / ½ alti soli (popis scény rukou Martinů) Orchestr: 2 flauti 2 oboe 2 fagotti 4 corni 1. trompette, 1 trombone, timpany (triangl) / a smyčce. / Trvání = 15 minut. 4. dějství - 7. str. digitalizátu Osoby: Sestra Paskalina ….. sopran (mezzos.) / Sestra Marta ….. sopran (mezzosopran) / Sólový vokální kvartet. / Matka Boží ….. (role němá) / Smíšený sbor. / Role taneční (pantom.) Démon – Duše – Stíny. / Kat a jeho pomocníci. Plameny. Andělé. / Starosta - soudcové – gendarmové. /Scéna: (následuje popis scény – vpisky cizí rukou tužkou) / Kostýmy: (následuje popis kostýmů – vpisky cizí rukou tužkou) Orchestr velký: dechy po 2. , corni 4, tromp. 2. tromb. - Tuba - Piano – Bicí a Smyčce. / (Na konci za scénou. Harmonium, Smyčc. kvintett a timpany. /
Obsah ostatních stránek1. dějství Tempová označení: Prélude – Largo - Andante – Andante moderato – Allegro – Moderato – Poco allegro – Allegro – Piu allegro – Andante moderato – Andante - Allegro Str. 7 digitalizátu: rukou Martinů popis historie a obsah hry, jak ji Martinů zpracovával. Popisuje obsazení a roli jednotlivých postav hry. Dále je zde popis scény. Nezapomenouti, že tato hra je vlastně krátký „Prolog“ k večeru „Hry o Marii.“ a / že po ní následuje velká hra o Mariken z Nimégue, která potřebuje velkou scénu, jež musí / býti již předem připravena. 2. dějství Tempová označení: Prélude (str. 1 - 12): Moderato – Poco allegro; Scéna v lese (str. 17-31): Moderato – Poco allegro; Tanec ďábla a Mariken (str. 31-80): Allegro – Poco vivo – Poco più vivo – Moderato – Poco allegro- Allegro vivo; Scéna v kabaretu (str. 82-110): Allegro – Poco allegro – Più vivo – Poco meno – Vivo; Mezihra (str. 112-113): Moderato; Hra o Maškaronovi (str. 114-144): Andante moderato – Moderato – Poco vivo – Allegro moderato – Poco meno – Più poco meno – Andante – Poco moderato – Andante – Poco allegretto 4. dějství Str. 8 digitalizátu: Martinů popisuje historii hry, její původ a zpracování
Vpisky B. Martinů1. dějství - str.: 7, 11, 19, 24, 25, 28, 35 - scénické poznámky - str. 24 tužkou pod "Hlas (tenor musí převládati)", dole pod notami tužkou: "Nejsem si docela jist, zdali dublování tenoru odpovídá přesně mojí představě, upravím definitivně na zkouškách." - na konci: Fine. / B. Martinů / Paris dimanche 22./4 1934. 2. dějství - str.: 21, 22, 24-26, 28, 30, 31, 69, 70, 82, 85, 88, 91, 96, 98, 104, 105, 106, 111-114, 119, 128, 130-134, 137 - scénické poznámky - str. 7 dole perem (černý inkoust) napsáno: „zvuk rovný, široký, forte, ale přitom to nepřehnat“ - str. 13 - 16 popis jevištní scény a akce. Historie hry a její děj, původ a zpracování, text Principála - str. 110 na konci této části napsáno: „1. clarinet / 1. trompetta / 1. trombon. / 1. viola. (solo) / odejdou na / Scénu!!!“ - na konci: fine / 21/Mars 1934 / Paris. / B, Martinů 3. dějství - str.: 2, 19, 27, 29, 30 - scénické poznámky - str. 31 vepsány noty tužkou (rukou Martinů?) - str. 26 napsáno: „(Tato fráze může být zpívána 2 soli-soprani, anebo dva hlasy znějící z výše“ - str. 27 tužkou napsáno: „(Soli zpívají sebou vyjma Marie.)“, totéž o pár řádek níže perem (černý inkoust): „(soli, vyjma Marie, zpívají sebou.) mužský sbor nastoupí / během písně dětí a nebo s nimi současně.“ - na konci: B. Martinů / Paris / Velikonoce 1934. 4. dějství - str.: 3 - 8, 11-19, 21, 22, 24-26, 30-37, 53, 54, 57-67, 74, 75, 80 – 83, 105-111, 114, 115, 118, 120-123, 131, 135 - scénické poznámky perem (černý inkoust) a tužkou - str. 25 tužkou: „(Možno též použíti nový tanec stínů)“ - na konci - Fine / 26. červen / 1934. / Paris. / B. Martinů
Vpisky jinou rukou1. dějství - přední přídeští - dirigentské poznámky - dirigentské poznámky cizí rukou červenou, zelenou a modrou pastelkou, tužkou - str. 24 tužkou cizí rukou v notách napsáno jen tenor - str. 3 modrou pastelkou škrtnuto Opona. / dále opraveno tempo z C na Alla breve, dále opravy dynamiky a tempa modrou pastelkou a tužkou; - str. 8 tužkou škrtnut jeden takt; - str. 7, 9, 12 modrou pastelkou dopisovány noty - str. 15 nahoře červenou pastelkou cizí rukou napsáno „L´istesso“, totéž modrou pastelkou na str. 19, na téže straně instrumentace „Trompette“ rukou Martinů(?) přeškrtnuta (cizí rukou?) a tužkou změněna na „corni“ - zadní přídeští - vzhůru nohama v rámečku napsán seznam jmen: Chmel / Svoboda L. / Nebeský / Zeťárský I. / Kubala II. / Růžička[?] II. / Kubík II. / Trukaj 2. dějství - dirigentské poznámky cizí rukou červenou a modrou pastelkou, tužkou - str. 3 cizí rukou u tempa vepsáno: „Quasi l´ istesso!“ - str. 60 a 122 modrou pastelkou cizí rukou vepsáno: „L´ istesso“ - str. 60 přelepeny tři takty; - str. 112 škrt modrou pastelkou přes půl strany - přední přídeští - dirigentské poznámky + poznámka: "chybí strany 99 - 102" 3. dějství - modrou pastelkou a tužkou dirigentské poznámky, změny tempa, instrumentace apod. - přední přídeští+předsádka - dirigentské poznámky 4. dějství - přední přídeští - dirigentské poznámky - vpisky cizí rukou tužkou – opravy rukopisu, přepisy nečitelných slov v rukopise Martinů před notovým zápisem v úvodu - str. 47 cizí rukou vepsáno a přeškrtnuto „L´istesso“ a změna tempa Alla breve - zadní předsádka: "8. 2. ´36. Praha N.D. / Charvát - Munclinger - Jenčík / Muzika - velký úspěch. Ch."
Poznámky1. dějství - str.: 18, 19, 30, 33 - vyškrabávány noty - str. 13 a 14 dole natržena a přelepena izolepou 2. dějství - str.: 9, 11, 31, 35, 42, 54, 59, 60, 65, 71, 76, 82, 96, 103-105, 116, 117, 120, 123, 130-132, 134, 143 - vyškrabávány noty - chybí strany: 51, 52, 99 - 102 - str. 13 a 14 dole natržena a přelepena izolepou - str. 51 a 52 chybí, ale hudební proud pokračuje, strana je vystřižena - str. 59 v levém horním rohu do středu strany natržená strana - str. 99 - 102 chybí, ale hudební proud pokračuje 3. dějství - str.: 6, 10, 11, 12, 17, 18, 20, 22, 29 - vyškrabávány noty 4. dějství - str.: 2-4, 21, 39, 40, 43, 48, 54, 55, 58, 60, 68, 83, 85, 90-92, 96, 99, 106, 113, 119, 120 - vyškrabávány noty - str. 5 modrou pastelkou škrtnut jeden takt a dále pět taktů - str. 10 modrou pastelkou škrtnuto 7 taktů - str. 16 škrtnuta celá - str. 23 tužkou škrtnuto 12 taktů - str. 35 tužkou dopsány noty v partu smyčců - str. 36 dole tužkou rukou Martinů durata první části 15 minut - str. 44 modrou pastelkou škrtnuto 10 taktů - str. 46 modrou pastelkou škrtnuty dva takty v partu klavíru a smyčců - str. 57 modrou pastelkou škrtnuty 3 takty - str. 60 modrou pastelkou škrtnuto pět taktů - str. 70 červenou pastelkou škrtnuto 10 taktů - str. 80-81 modrou a červenou pastelkou škrtnuto 11 taktů - str. 84-85 modrou pastelkou škrtnuto 16 taktů - str. 98-99 škrt modrou a červenou pastelkou 11 taktů - str. 100 tužkou škrtnuto Flauto - str. 107 škrtnut jeden takt červenou pastelkou - str. 108 modrou pastelkou škrtnuto 8 taktů - str. 112 modrou pastelkou škrtnuta celá strana - str. 104 červenou pastelkou škrtnuto 6 taktů - str. 121 modrou pastelkou přeškrtnut recitativ, dále dole červenou a modrou pastelkou škrtnuto 6 taktů - str. 122 tužkou a modrou pastelkou škrtnuto 12 taktů - str. 123 červenou pastelkou škrtnuty dva takty - str. 128 modrou pastelkou škrtnuty čtyři takty - str. 129-130 škrtnuto červenou a modrou pastelkou 16(?) taktů - str. 132-133 červenou pastelkou škrt celé strany - str. 134-135 modrou pastelkou škrtnuto 6 taktů; dále v závěru skladby následuje mnoho dalších škrtů, od scény III. Andante str. 144(?)
Uložení
Vlastník prameneNárodní divadlo v Praze
Místo uloženíNárodní divadlo v Praze
Signatura
Přírůstkové číslo
Předchozí vlastník
Předchozí vlastník 2
Poznámka k vlastnictví
Datum získání
Signatura v IBMND 003/A
Datum získání do IBM2004
Poznámka k získání
Pramen

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace2004
Poznámka k digitalizaci4. fáze
« předchozí
ID 393 (záznam / )
další »