General information
Type of the document Letter
SenderMucha, Jiří
Sender (corporation)
Sender‘s locationPrague
Send date07.03.1957
RecipientZouhar, Zdeněk
Recipient (corporation)
Recipient‘s locationBrno
LanguageCzech
Acquiredcopy from Vít Zouhar, 2017
Owner of the source- Soukromý vlastník, Private owner
Owner‘s call number-
Call number at IBMZou 1957-03-07
Content and physical description
Transcription of the letter

Hradčanské n. 6-



7. března 1957.



 



Vážený pane Porfesore [sic],



Jak vidíte, spěchám s odpovědí, ačkoliv nedoufám, že můj dopis



dostanete včas. Alespoň dobrá vůle zde je.



V prvé řadě o „Motýlu“. Dotazem u Šebánka jsem zjistil, že je



v Poličce. Partitura i klavírní výtah. Současně však Šebánek upo-



zorňuje, že Martinů obyčejně chce, v případě provozování ně-



které z jeho starších skladeb poprvé, aby mu to bylo předem ozná-



meno.



To je tedy jedna věc. O Polní Mši [sic] – nevím přesně, co o ní Šafrá-



nek napsal, takže se možná budu opakovat. Vznikla v Paříži hned



na začátku války,koncem [sic] září nebo začátkem října,protože [sic] jsem ještě



tehdy bydlel v Avenue Reille s malířem Kunderou.Martinů [sic] bydlel po-



měrně blízko a často k nám docházel. Jednoho dne mi řekla Vít.



Kaprálová, že Martinů má v úmyslu napsat polní mši pro naši vo-



jenskou kapelu v Agde, že shání nějaký text a že to chce honem.



Ještě toho dne odpoledne přišel Martinů a chodě chvíli kolem toho



vyložil mi přibližně totéž, co Kaprálová. Řekl jsem mu, že se o



něco pokusím, a pamatuji-li se dobře,načrtl [sic] jsem několik nápadů



cestou v podzemní dráze a v malé restauraci, kam jsem chodívali [sic] na



oběd, jak už se stává, na kousky papíru, které jsem náhodou našel



po kapsách.



Druhý den byl u nás Martinů znovu a ptal se, jestli jsem něco udě-



lal. Řekl jsem mu, že jsem něco zkoušel , [sic] ale že to je k ničemu.



Chtěl, abych mu to ukázal. Když jsem papírky vytáhnul, řekl, že



si je přečte doma. A byl pryč.



Nevím přesně, jak dlouho trvalo, než se objevil znovu. Možná dva



nebo tři dni. A k mému zoufalství mi oznámil, že mše už je hotová



a že tam,kde [sic] mu ještě text scházel, že ho dpolnil [sic] z Bible. Tak-



hle to samozřejmě nebylo míněno a od té doby,kdykoliv [sic] jsem mohl,



jsem se alespoň pokoušel nějaké slovo v textu vyhodit nebo upravit,



ale v celku se už moc zlepšit nedá.



Martinů velice tehdy záleželo na instrumentaci,aby [sic] skutečně naše



kapela v Agde mohla mši provozovat. Proto i ty přenosné varhánky.



Ovšem s čím nepočítal bylo [sic], že nestačí mít v kapele předepsané ná-



stroje, že je taky|třeba na ně umět zahrát, co si v notách napsal



a na tom to xxxx ztroskotalo.Polní [sic] mše nikdy žádnou polní jednotkou



provedena nebyla a asi nebude.



Od té doby prodělala různá dobrodružství, zejména během války,



kdy jsem ji pokládal za ztracenou, protože nebyla v mém kufru,



o který jsem se během denních a nočních náletů nepřestal obávat



 a který obsahoval množství rukopisných partitur Martinů a Kaprálové.Koneč- [sic]



ně u nás vyšla tiskem a byla mnohokrát provedena v cizích zemích,



a to velmi často věrně podle tiskové chyby. Nejeden Baryton se



mi již přiznal, že se mu zdálo nepřirozené přijmout podstatný ho-



norář za tak krátkou ariix. Ale nikdo se|nedivil, že by Martinů tak



nevyrovnaně instrumentoval. Ve vydání je totiž chyba tisku, xxx



takřka celá „Modlitba vojáka“ je dána sboru, ačkoliv je to solo.



Tohle jenom abych Vás upozornil,kdyby[sic] náhodou i Brno se drželo



věrně tištěné partitury.



 



               Doufám že [sic] paní Divíšková potřebné noty najde, pozdravujte ji



a kdybych věděl, zda a kdy bude Polní mše vysílána, rád bych si



ji poslechl.



                                            Srdečně Váš



                                                                          [podpis perem]


Total number of leaves1
Number of pages bearing text1
Fixationtypescript, handwritten signature
Attachmentsenvelope attached
Letter

Preview only available at the Institute.

Digitisation
Quality of digitisationNot professional colour
Location as subject
Agde
Paris
Polička
Person as subject
Composition as subject
« previous
ID 5685 (entry 1 / 1)
next »