Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníŘím
Poznámka k lokaci odeslání[Řím]
Datum odeslání26.07.1957
PříjemceMartinů, rodina v Poličce
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPolička
Poznámka k lokaci přijetí[Polička]
JazykČeština
Původ, datum získáníKopie z CBM, Polička
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kr 573
Signatura v IBMMar 1957-07-26
Obsah a fyzický popis
Stručný obsah1.8. letí do Curychu, pak budou asi 14 dní v lázních Arosa; vše jim zařídili "noví přátelé" z Curychu [Karl a Margit Weberovi]; zastaví se asi u [Paula] Sachera; měli jet do Edinburgu [evropská premiéra INKANTACÍ 30.8.1957], ale nepojedou; [Frank] Rybka psal z Vídně, chce do Luhačovic; [Rudolf] Firkušný v Cannes, pojede do Salcburku a pak do Londýna; z Prahy stále žádají o nové opery, třebaže vědí, že jim nakladatel premiéru nedá; o opeře [ŘECKÉ PAŠIJE] v Londýně beze zpráv; z doslechu ví, že [Miloslav] Bureš měl nepříjemnosti v důsledku spolupráce s BM; "skladbu pro Cleveland" [SKÁLA] už odeslal; na návrat do Států zatím nepomýšlí; po návratu [ze Švýcarska] začne psát nový klavírní koncert [KONCERT PRO KLAVÍR A ORCHESTR Č. 5]; v Paříži v nové edici vyjdou malé komorní skladby [Max Eschig]; Univerzálka vydá CEMBALOVÝ KONCERT [Universal Edition 1958]; GILGAMEŠ už vyšel [Universal Edition 1958?]; chce z Wiesbadenu rozhodnutí o JULIETTĚ [25.1.1959 druhá inscenace Julietty] a z Mnichova o HRÁCH O MARII; Kühn za věnování [ROMANCE Z PAMPELIŠEK] nepoděkoval, ale "zato to dělá vždy moc dobře"; Moravan bude v Římě asi v září.
Diplomatický přepis dopisu

            [Řím] JUly 26. 57.[1]



Drazi



Dopis jsem dostal a je to letos s počasim vsŭde podivné bud vedro a nebo zima a meni se to každým dnem. Ale doufám že se k vám slunce zase vrátilo nebot jsme uz v pŭl létě a za měsic se budeme uz zase chystat na novou zimu. Marka[2] je uz jiste zase doma a letos musime vsichni byti opatrni s temi castymi změnami pocasi, uz se všechno tak lehce nesnáši jako dřive. My letime 1. srpna do Zurichu a budeme v láznich Arosa, je to 1800 m.[3], tak tak bude aspon klid a dobrý vzduch zde a po celem ostatnim světě je to zápach z benzinu. Zdržime se asi 14 dni a myslim ze se stavime u Sachera[4], oni jsou ješte v Londyně, on diriguje Mozarta ale budou uz zpet v pul měsice. Pak se vrátime sem, meli jsme jeti do Edinburgu, kde Firkusny[5] hraje klav. koncert[6] s Kubelikem[7]. ale pochybuji ze se tam vypravime, to cestovani neni ted prijemne, vsude je plno turistu a zde mame klid. Tak si ted opravdu odpocnu a budu videt co bude s rukou, samozrejme s praci ten nerv stale unavuji. Tesime se do tech hor, v Zurichu nas bude cekat auto jez nas tam primo zaveze a tak se to pekne cestuje, to vse diky tem novym pratelum v Zurichu. Rybka[8] psal z Vidne a dostane snad visa ale musi 14 dni cekat, psal jsem mu aby se u vas stavil, ale nevim, on chce do Luhacovic a dlouho doma tez zustat nechce take nevim zdali si vypujcil letos auto, nemyslim ze prijede potom do Italie. Firkusny je v Cannes trochu odpociva a jede ted do Salzburku a pak do Londyna o mamince[9] se nezminuje a tak asi nedostala poveleni pro tento rok. Jinak nic noveho zvlastniho neni, vsechno je asi na prazdninach a tak to zacne zase pristi mesic, Z Prahy mne stale bombarduji o ty nove opery ac vi ze jim nakladatel premieru neda.[10] Co se toho clanku tyce opravdu nemyslete ze jsem to bral vazne jenom jsem o tom psal, ze se to dalo ocekavat, jestli ho najdu tak vam jej prilozim, to vite ze si neschovam do sveho archivu. Karel poslal oznameni k snatku tak jim poslu podekovani a foto. Zde se to hodne zmenilo, studenti odjeli uz     zpet



 



a zase novi prijeli. O opere[11] v londyne nemam dosud zpravy a myslim ze je to dobre znameni, tak musime cekat. Nepsali jste mi co rikal Bures[12], jak byl spokojen se zajezdem[13], asi litoval ze se mu neporadilo me privezti sebou.[14] Nemam od neho take zpravy ale slysel jsem ze mel dost neprijemnosti s tou spolupraci se mnou ale jiste take mnoho chvil prijemnuch. Sem tam prijde nejaka navsteva ale to vy neznate. Tu skladbu pro Cleveland jsem uz odeslal a chteli by abych byl pritomen premiere, o cemz pochybuji.[15] protoze musim cekat na premieru v Baselu se Sacherem[16] a potom doufam ze prijde ta opera[17] a tak na navrat do Statu zatim nepomyslime. A se vratim tak zacnu ten novy klavirni koncert[18], budu miti na to cas. Take davam do poradku vsechny ty veci ostatni, mam v Parizi novou Edici ktera vyda ty male komorni veci, a Universal vyda ten koncert pro Clavecin[19], Gilgamesh[20] uz vysel a take jsem psal do Wiesbadenu aby se uz definitivne rozhodli co budou delat se Juliettou[21] a take do Mnochova kde stale mluvili o Hrach o Marii[22] a tak snad to vse prijde do poradku, ja kdyz pracuji tak na tyto veci zapomenu a ted jsem mel par dni cas tak doufam ze z toho neco se podari. Od nas pres to stale dostavam dopisy a zadosti ale na malo z nich odpovidam, aby si to nevzali do zvyku, take mne nejaky mladik z Ostravy zadal abych mu poslal celou partituru rukopisnou na pamatku. P. Sima poslal kritiky, nekde hrali v Memecku Fantasie[23]. Ted si vzpominam ze jste mu dali neco z Divadla za branou[24], ale jste si jisti ze to je muj rukopis? Ja nevim co jste mu dali. Co se tyce Kuhna, nechte mu jeste tu kopii on ji jiste potrebuje, jsou jenom dve a vy ji doma nepotrebujete. Take mi ovsem za venovani nepodekoval[25], ale on pry nepise a za to to dela vzdy moc dobre, aspon Studanky[26] udelal krasne. O Moravanech[27] nevim ale myslim ze zde budou az v zari, budouli nekde blizko zpivat tu Horu[28] tak bychom tam zajeli, v Rima nebudou. Tak ted mate cely Journal novinek a az to prectete tak zase napiste neco vy. Piste sem my dlouho pryc nebudeme. Charlotte[29] i ja vas vsechny zdravime a prejem vam abyste meli pekne pocasi abyste uzili zahradku, co je s domeckem, uz je opraven?



Vzpominame.



Bohouś


Věcné poznámky k DP

[1] 26. 7. 1957. Od října 1956 nastoupil BM na American Academy in Roma a zůstal tu po celý školní rok 1956/1957 jako „composer in residence“ – konzultant mladých amerických skladatelů stipendistů.



[2] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.



[3] Od 1. do 20. 8. 1957 pobývali manželé Martinů ve Švýcarsku (Mihule 2002, s. 593).



[4] Paul Sacher (1906-1999), švýcarský dirigent, mecenáš a přítel BM.



[5] Rudolf Firkušný (1912-1994), český klavírista a přítel BM.



[6] Koncert pro klavír a orchestr č. 4 (Inkantace), H 358.



[7] Rafael Kubelík (1914-1996), český dirigent světového věhlasu.



[8] Frank Rybka (1895-1970), český skladatel, violoncellista a varhaník žijící v USA, přítel BM.



[9] Karla Firkušná, matka Rudolfa Firkušného (1912-1994).



[10] Druhá verze opery Řecké pašije, H 372, kterou BM dokončil 15. 1. 1959, měla premiéru v Curychu až 9. 6. 1961. Dirigoval Paul Sacher (1906-1999) (Halbreich 2007, s. 187).



[11] Řecké pašije, H 372.



[12] Miloslav Bureš (1909-1968), novinář, básník a prozaik z Poličky, autor textů kantát BM Otvírání studánek, H 354; Legenda z dýmu bramborové nati, H 360; Romance z Pampelišek, H 364 a Mikeš z hor, H 375.



[13] S BM se Bureš setkal v květnu 1957 v Římě (Mihule 2002, s. 509). Pobyl zde necelých deset dnů mezi 16. a 24. 5. 1957 (Zouhar – edice Romance z pampelišek).



[14] Režim v Československu v těch letech usiloval o návrat BM domů, proto se mu snažil nastavovat vlídnou tvář. Nikoliv však z úcty ke světově uznávanému skladateli. Byl to ryze politický kalkul, který za tímto jednáním BM stále cítil. Tzv. Akce NÁVRAT organizovaná československou Státní bezpečností reagovala na amnestii vyhlášenou pro roky 1955-1956 pro „nepolitické exulanty“, jimž nabízela beztrestný návrat do vlasti (Cajthaml 2006, s. 92-107). Právě výše zmiňovaný Miloslav Bureš byl jedním z těch, kteří BM k návratu přesvědčovali (Mihule 2002, s. 509).



[15] Symfonické preludium The Rock (Skála), H 363, BM komponoval od února do dubna 1957 a věnoval jej George Szellovi a Cleveland Orchestra. Premiéra se uskutečnila v Clevelandu 17. 4. 1958 (Halbreich 2007, s. 263).



[16] BM má patrně na mysli oratorium Epos o Gilgamešovi, H 351, BM věnoval Maje Sacherové (1896-1989). Premiéru oratoria v Basileji dne 23. 1. 1958 řídil Paul Sacher (Halbreich 2007, s. 454).



[17] Pravděpodobně Řecké pašije, H 372.



[18] Koncert pro klavír a orchestr č. 5 (Fantasia concertante), H 366, BM komponoval mezi 2. 9. 1957 a 3. 1. 1958, premiéra se uskutečnila v Berlíně 31. 1. 1959, na klavír hrála Margit Weber, dirigoval Gotthold Ephraim Lessing (Halbreich 2007, s. 302).



[19] Koncert pro cembalo a malý orchestr, H 246.



[20] Oratorium Epos o Gilgamešovi, H 351.



[21] Jedná se o provední opery Juliette, H 253, ve Wiesbadenu. K tomu došlo 25. 1. 1959 (Halbreich 2007, s. 164).



[22] Opera Hry o Marii, H 236.



[23] Symfonie č. 6 (Symfonické fantazie), H 343.



[24] Divadlo za bránou, H 251.



[25] Kantáta Romance z pampelišek, H364, pro smíšený sbor a sopránové sólo. BM skladbu komponoval mezi 12. a 18. 5. 1957 a věnoval ji Markétě a Janu Kühnovým (Halbreich 2007, s. 445; Zouhar – edice).



[26] Kantáta Otvírání studánek, H 354.



[27] Akademické pěvecké sdužení Moravan.



[28] Kantáta Hora tří světel, H 349.



[29] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
PoznámkaNa dopisním papíru se záhlavím "American Academy in Rome, 101 Park Avenue, New York 17, New York".
FixaceStrojopis a rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Digitalizováno v instituciCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Lokace jako předmět
Basilej
Cannes
Cleveland, Ohio
Curych
Edinburgh
Londýn
Luhačovice
Mnichov
Ostrava
Paříž
Praha
Salzburg
Vídeň
Wiesbaden
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 1395 (záznam 1 / 0)
další »